۰ نفر

قرنطینه 14 روزه دانشجویان ایرانی در هتلی دراطراف تهران

۱۷ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۳۵
کد خبر: 415137
قرنطینه 14 روزه دانشجویان ایرانی در هتلی دراطراف تهران

دانشجویان ایرانی مقیم شهر ووهان چین در نخستین ساعت بامداد چهارشنبه با هواپیمای اختصاصی به همراه گروهی از متخصصان به تهران بازگشتند و بلافاصله در یکی از هتل‌های تهران قرنطینه شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این دانشجویان پس از بازگشت به کشور ابتدا جهت بررسی‌های اولیه به مکانی که از سوی وزارت بهداشت در نظر گرفته شده بود، منتقل شدند و بعد از بررسی توسط متخصصان مربوطه تحت تدابیر بهداشتی آنها را به محل قرنطینه بردند. بر اساس آخرین گزارش‌ها وضعیت جسمانی همه آنان خوب است و در تمام آزمایش‌ها و غربالگری‌های انجام شده هیچ مورد مشکوکی از ویروس کرونا مشاهده نشده است اما با وجود این برای اطمینان از سلامتی آنان باید به مدت 14 روز تحت مراقبت‌های خاص بهداشتی قرار بگیرند.

 البته مسافران این پرواز اختصاصی تنها دانشجویان ایرانی مقیم ووهان نبودند بلکه تعدادی از دانشجویان و شهروندان کشورهای عراق، لبنان و سوریه نیز توسط این پرواز منتقل شدند. ۶۵ نفر عراقی، ۲۴ نفر سوری و یک نفر لبنانی از شهر ووهان چین دراین پرواز حضور داشتند. سخنگوی وزارت بهداشت درباره حضور اتباع برخی از کشورها در هواپیمای حامل ایرانیان مقیم چین گفت: این افراد با هواپیمای اختصاصی ایران از چین پرواز کرده‌اند اما بدون آنکه در ایران پیاده شوند با همان پرواز به کشور‌های خودشان بازگشتند و آنجا قرنطینه می‌شوند. به گفته کیانوش جهانپور؛ دانشجویان 14 روز در قرنطینه می مانند و هیچ کدام از آنها هم از قرنطینه خارج نشده اند و مطالب منتشر شده در فضای مجازی در این زمینه صحت ندارد. البته هواپیمای ایرباس 310 ماهان بلافاصله پس از تخلیه مسافران ایرانی عازم بغداد و سوریه شد گفته می‌شود این هواپیما در تهران برای پاکسازی و ضد عفونی شدن گراند می‌شود.

دانشجویان ایرانی مقیم ووهان هم که ساعت 8 صبح وارد تهران شدند با انتشار ویدئویی اعلام کردند آنها در صحت و سلامت هستند و هیچ یک مبتلا به کرونا نیستند. یکی از دانشجویان در این ویدئو می‌گوید: «ما سه‌شنبه شب پرواز کردیم و 8 صبح (روز چهارشنبه) به فرودگاه رسیدیم و از فرودگاه مستقیماً به نقطه مورد نظر برای قرنطینه می‌رویم و بعد از قرنطینه هم بعد از دو هفته پیش خانواده برمی‌گردیم». این دانشجو در ادامه تأکید کرد که سلامت همه ما در سطح عالی است و هیچ کدام از ما مبتلا به کرونا نیستیم واز هموطنان می‌خواهیم با ما کمی مهربان‌تر باشند.

رسانه‌ها بهداشت روان مردم را در نظر بگیرند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم دیروز در جلسه هم اندیشی با اصحاب رسانه که در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد از انتقال داوطلبانه ۵۰ نفر از ۸۰ ایرانی ساکن ووهان به کشور خبر داد و تأکید کرد که از هواپیما جز «ایرانی» کسی پیاده نشد.

دکتر محمد مهدی گویا با تأکید بر اینکه هنوز هیچ مورد تأیید شده‌ای از بیماری کروناویروس در کشور گزارش نشده است، درباره وضعیت سلامت و قرنطینه 14 روزه 50 نفر از ایرانیان ساکن ووهان چین که به کشور بازگشتند گفت: نیمی از این ۵۰ نفر که به کشور بازگشتند، خانم هستند و همه حال‌شان خوب است جز یک نفر که علایم دارد و هماهنگی لازم برای مراقبت‌های بهداشتی خاص از وی انجام شده است.

گویا افزود: در تمام گلوگاه‌های مرزی کشور اعم از هوایی، زمینی و دریایی، پایگاه‌های بهداشتی با مأموران آموزش دیده و تعلیم دیده مستقر هستند و مراقبت‌ها و غربالگری‌ها هنگام ورود به کشور صورت می‌گیرد. او با تأکید بر اینکه امکانات تشخیصی کروناویروس به میزان کافی در اختیار داریم، ادامه داد: روز گذشته نیز امکانات تشخیصی پیشرفته در اختیارمان قرار گرفت و بنابراین از نظر تشخیص بیماری نگرانی نداریم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تشدید یا تخفیف بیماری با تغییر فصل، گفت: هنوز نمی‌توان پیش‌بینی خاصی در این زمینه داشت و این موضوع قابل پیش‌بینی نیست و ما خوشبینانه به این موضوع نگاه نمی‌کنیم که با تغییر فصل، بیماری کاهش یابد. گویا افزود: در مجموع با اطمینان اعلام می‌کنم که هنوز هیچ ایرانی به این بیماری مبتلا نشده است و اگر هم موردی تأیید شود، اعلام می‌کنیم؛ چرا که موضوع پیچیده‌ای نیست.

وی با تأکید بر اینکه آمادگی داریم بیماری افراد مشکوک را در کوتاه‌ترین زمان تشخیص دهیم، ادامه داد: افراد مشکوک به این بیماری در بیمارستان‌هایی که در این زمینه فعال هستند، بستری می‌شوند و با مراقبت درمانی از خطر تشدید بیماری جلوگیری خواهد شد. اقدامات درمانی که صورت می‌گیرد نیز مطابق استانداردهای بین‌المللی است.

گویا با بیان اینکه پروازها به چین متوقف شده، گفت: اما اگر کسی خواستار بازگشت به کشور باشد برای بازگشت وی امکانات را فراهم می‌کنیم. به‌گفته گویا، تاکنون ۹ مورد مشکوک به این بیماری در کشور بودند که البته نتایج آزمایشات‌شان منفی بود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان صحبت‌هایش گفت: از رسانه‌ها می‌خواهم که مردم را نگران نکنند، بهداشت روان مردم را در نظر داشته باشند و جنبه‌های پیشگیری از بیماری را برجسته کنند؛ چراکه مردم می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی از ابتلا و انتقال ویروس جلوگیری کنند.

ممنوعیت صادرات ماسک 

معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز دیروز در نشستی خبری در مورد دوره کمون بیماری کروناویروس گفت: دوره کمون بیماری ۳.۵ تا ۵ روز است. اما این افراد به مدت 14 روز در قرنطینه خواهند بود. دانشجویانی که به کشور منتقل شدند فعلاً هیچ مشکلی ندارند و احتمالاً روز شنبه آزمایشPCR هم از آنها گرفته می‌شود. دکتر علیرضا رئیسی درباره شرایط قرنطینه ۱۴ روزه دانشجویان، گفت: تمام شرایط رفاهی اعم از دسترسی به اینترنت، غذای مناسب و...فراهم لست. همچنین تیم پزشکی، اورژانس و بیماریابی در محل مستقر است و این افراد به‌صورت روزانه معاینه می‌شوند.

وی درباره صادرات ماسک به کشور چین هم توضیح داد: صادرات ماسک به چین را ممنوع اعلام کرده‌ایم و شرکت‌های تولیدی هم فعال هستند. 

نکته مهم آن است که خود ماسک می‌تواند منشأ تولید آلودگی باشد؛ چراکه قطرات تنفسی روی آن می‌نشیند فلذا تنها کسی باید از ماسک استفاده کند که یا بیمار باشد یا با بیمار سر و کار داشته باشد.