۰ نفر

معاون وزیر بهداشت مطرح کرد؛

وضعیت دانشجویان بازگشته از چین

۱۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۲۷
کد خبر: 415004
وضعیت دانشجویان بازگشته از چین

معاون بهداشت وزارت بهداشت، در خصوص وضعیت قرنطینه دانشجویان ایرانی که از کشور چین بازگشته اند، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، علیرضا رئیسی، بعد از ظهر چهارشنبه در نشست خبری که در سالن کنفرانس وزارت بهداشت برگزار شد، با تاکید بر اینکه فعلاً هیچ مورد مشکوک به کرونا ویروس در دانشجویان بازگشته از چین وجود ندارد، گفت: به همراه دانشجویان ایرانی در این پرواز، ۶۵ نفر عراقی، ۲۴ نفر سوری و یک نفر لبنانی از شهر ووهان چین در پرواز حضور داشتند و به محض رسیدن به ایران، با همان پرواز به کشورهای خود منتقل شدند.

وی در مورد دوره کمون بیماری کرونا ویروس، افزود: دوره کمون بیماری ۳.۵ تا ۵ روز است. اما این افراد به مدت ۱۴ روز در قرنطینه خواهند بود. دانشجویانی که به کشور منتقل شدند فعلاً هیچ مشکلی ندارند و احتمالاً روز شنبه آزمایش PCR هم از آنها گرفته می‌شود.

رئیسی در مورد شرایط قرنطینه ۱۴ روزه دانشجویان، گفت: تمام شرایط رفاهی اعم از دسترسی به اینترنت، غذای مناسب و…، فراهم است. همچنین تیم پزشکی، اورژانس و بیماریابی در محل مستقر است و این افراد به صورت روزانه معاینه می‌شوند.

معاون وزیر بهداشت، با تاکید بر اینکه کرونا ویروس وارد کشور نشده است، از تجهیز ۸ بیمارستان در تهران به بخش ویژه بستری بیماران مشکوک به این ویروس خبر داد و افزود: تمام بیماران نیاز به بستری در بخش ایزوله منفی بیمارستانی ندارند. در شهر تهران ۸ بیمارستان کاندید پذیرش بیماران احتمالی هستند. همچنین هر استان موظف بوده یک بیمارستان را به تناسب جمعیت استان، به عنوان کاندید معرفی کند.

رئیس گفت: تمام بیمارستان‌ها در حالت آماده باش هستند و خوشبختانه هنوز مورد مثبتی از بیماری کرونا ویروس در کشور گزارش نشده است.

تشریح دستاوردهای حوزه بهداشت

معاون بهداشت وزارت بهداشت، در ادامه این نشست خبری که به منظور تشریح دستاوردهای حوزه بهداشت برگزار شد، افزود: سال ۹۵ بالغ بر ۵ هزار پروژه بهداشتی، درمانی در کشور تعریف شد که تا پایان سال ۹۷ بالغ بر ۳۴۰۰ پروژه به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: امسال ۱۵۰۰ پروژه که هزار پروژه از آن در روستاها و ۵۰۰ پروژه نیز در مناطق محروم است شامل خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع سلامت در حال ساخت و ساز هستند که تا پایان سال ۹۸ حدود ۸۰۰ پروژه تمام و افتتاح می‌شوند.

رئیسی اظهار داشت: وزیر بهداشت هر هفته ۵۰ پروژه را بهره برداری می‌کند که عمده این پروژه‌ها بهداشتی هستند. تا پایان شهریور سال سال ۹۹ نیز ۶۷۰ پروژه که پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی دارند، بهره برداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۷ هزار و ۷۶۵ خانه بهداشت، ۴۳۰۰ پایگاه سلامت و ۴ هزار و ۱۲۸ مرکز جامع سلامت درکشور فعال هستند، بیان کرد: در این مراکز ۳۰ هزار بهورز، ۲۲ هزار مراقب سلامت، ۱۴۰۰ کارشناس تغذیه و ۱۵۷۰ کارشناس سلامت روان مشغول به کار هستند.

معاون وزیر بهداشت، برنامه‌های مهم حوزه بهداشت را اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت»، احداث خانه‌های بهداشت عشایری، مدارس عاری از پوسیدگی دندان و ایجاد پرونده الکترونیک سلامت و استقرار مدل پزشکی خانواده در کشور اعلام کرد و گفت: طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» در چهار استان شروع شده و تا سال آینده در سراسر کشور فراگیر می‌شود.

وی افزود: ۱۶۰ خانه بهداشت عشایری طی تفاهمنامه ما با سازمان امور عشایر تا آبان سال ۹۹ راه اندازی می‌شوند و تا پایان سال ۹۹ به ۲۴۰ خانه بهداشت خواهد رسید.

رئیسی گفت: طرح مدارس عاری از پوسیدگی مربوط به دانش آموزان پایه ششم نیز در حال اجراست و تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته است. امیدواریم در چند دانشگاه علوم پزشکی تا پایان اسفند امسال جشن عاری از پوسیدگی را برگزار کنیم.

وی، اقدامات حوزه بهداشت در سیل اوایل فروردین ۹۸ را مورد اشاره قرار داد و گفت: ۲۵ استان درگیر سیل بودند و در ۱۴ استان سیل آمد. خوشبختانه هیچ اپیدمی از بیماری در این مدت رخ نداد و اقدامات شبانه روزی همکاران بهداشتی مورد تقدیر سازمان بهداشت جهانی نیز قرار گرفت.

رئیسی ادامه داد: در این سیل هیچ مادر بارداری بدون خدمت نماند. حتی یک نمونه تزریق واکسن به کودکان و افراد در معرض خطر به تعویق نیفتاد. تمام مراقبت‌ها در محل توسط بهورزان به خدمات گیرندگان ارائه شد.

وی یادآور شد: امسال همچنین همایش سالانه سازمان منطقه‌ای بهداشت در تهران برگزار شد و شرکت کنندگان میزان رضایت خود از این برگزاری را در آیتم‌های مختلف بالای ۹۵ درصد اعلام کردند.

رئیسی در پایان به اقدامات حوزه بهداشت در مراسم اربعین، حج، راهیان نور، تعطیلات نوروز و ارتحال امام اشاره کرد و گفت: فقط در اربعین بالغ بر چند میلیون از عاشقان اباعبداله از کشورمان به عراق می‌روند و از کشورهای همسایه برای رفتن به عراق وارد ایران می‌شوند و هنگام ورود و خروج تحت حفاظت اقدامات به موقع و مناسب بهداشتی، درمانی قرار می‌گیرند.