۰ نفر

بهره‌مندی ۷۲۰هزار نفر از مزایای رتبه بندی فرهنگیان

۱۵ بهمن ۱۳۹۸، ۲:۱۰
کد خبر: 414607
بهره‌مندی ۷۲۰هزار نفر از مزایای رتبه بندی فرهنگیان

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با انتقاد شدید از نحوه انعکاس افزایش حقوق معلمان براساس رتبه‌بندی در رسانه‌ها گفت: اگر در راستای اجرای این طرح، ریالی به حقوق فرهنگیان اضافه می‌شود، رسانه‌ها آن را در بوق و کرنا می‌کنند و این موضوع باعث آزرده خاطر فرهنگیان می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، عبدالرضا فولادوند روز گذشته افزود: در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان تاکنون فقط بعد اقتصادی و افزایش حقوق فرهنگیان در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرده و این نحوه انعکاس اخبار به یک معضل در جامعه تبدیل شده است.

وی پرسید: آیا زمانی که حقوق کارمندان بهداشت و درمان هم اضافه می‌شود، اهل رسانه آن را برجسته می‌کنند؟! یا زمانی که اضافه کار سایر مجموعه‌ها پرداخت می‌شود، زیرنویس تلویزیون می‌کنند؟!،

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: صدا و سیما و بخش رسانه باید توجه داشته باشند که اطلاع‌رسانی در مورد هر موضوعی هم حدی دارد و فکر می‌کنم که دامن زدن بیش از حد آنان به جنبه های مالی طرح رتبه بندی مایه آزرده خاطرشدن فرهنگیان شده است.

فولادوند افزود: هر چیزی باید در حد متعادل و متعارف خودش باشد. چرا از مجموعه‌هایی که کارمندان آنها حقوق‌های کلان می‌گیرند و در فیش حقوقیشان نمی‌آید، فردی سخن نمی‌گوید اما فقط وقتی ۴۰۰ هزار تومان به حقوق فرهنگیان با عنوان رتبه‌بندی اضافه می‌شود، از صبح تا غروب در همه رسانه‌ها و صدا و سیما در قالب زیرنویس منعکس می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: من از رسانه‌ها درخواست می‌کنم که موضوعات و مسائل را براساس نیاز مخاطب و در حد متعارف اطلاع‌رسانی کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه دیده شده است که با وزیر آموزش و پرورش هشت دقیقه مصاحبه‌ می‌شود اما به صورت گزینشی فقط مطالب مرتبط با رتبه‌بندی را از مصاحبه پخش می‌کنند و این منطقی و منصفانه نیست.

این مقام آموزش و پرورش گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان مانند همه قوانینی است که در مجلس تصویب شده و دولت هم آنها را اجرا می‌کند. هر چند این طرح مشکلات و معایبی هم دارد که می‌پذیریم و در تلاش هستیم آنها را به تدریج در حد توانمان در چارچوب دستورالعملها حل کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران یادآور شد: طرح رتبه‌بندی در راستای توانمندسازی  معلمانی است که در کلاس‌های درس حضور دارند. 

فولادوند درباره انتقادهای مطرح شده در باره نحوه اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان گفت: یکی از ایرادات این طرح آن است که افراد دارای پستهای اداری شامل رتبه‌بندی نمی‌شود و در این زمینه مراتب اعتراض آنها را به مسئولان اعلام کرده ایم.

وی افزود: مشکلاتی هم در زمینه اجرای طرح وجود دارد که در این ارتباط وزیر آموزش و پرورش هیات ممیزی را تشکیل داده است.

فولادوند یادآور شد: معلمان با سابقه خدمت زیر ۲ سال و نیروهای خدماتی نیز شامل رتبه‌بندی نمی‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه تاکنون ۸۰ درصد از ۵۶ هزار فرهنگی شهر تهران شامل رتبه‌بندی شده اند، خاطرنشان کرد: بخشی از فرهنگیان که سنوات خدمتشان ۲ تا ۶ سال است باید در آزمونی شرکت کنند و بعد از آن، می‌توانند شامل این طرح شوند.

وی گفت: آموزش و پرورش شهر تهران تمامی نیروهایی را که باید تحت پوشش این طرح قرار بدهد، تحت پوشش قرار داده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به این سوال که فرهنگیان چگونه می‌توانند اعتراض‌ خود را درخصوص رتبه‌بندی مطرح کنند؟، گفت: اعتراض زمانی مفهوم پیدا می‌کند که ما این طرح را به صورت کامل اجرا کنیم.

وی افزود: تاکنون ابلاغ ۸۰ درصد از فرهنگیان تهران صادر شده است ولی افرادی که رسته‌های متعدد شغلی دارند، پرونده‌هایشان نواقصی دارد یا افرادی با سابقه ۲ تا ۶ سال در آزمون‌های مربوطه شرکت نکرده اند، شامل این طرح نشده اند.

وی گفت: مرکز ضمن خدمت آموزش و پرورش از پنجم بهمن آزمون‌های مربوطه را برگزار می‌کند و فرهنگیان برای تکمیل پرونده‌های خود در طرح رتبه بندی معلمان می‌توانند در این آزمون‌ها شرکت کنند.

فولاوند درباره تاثیر رتبه‌بندی معلمان در ارتقای کیفیت آموزشی اظهارداشت: ارتقای کیفیت آموزشی فقط با انگیزه های مالی محقق نمی شود اما در صورتی که به دغدغه های آنان توجه شود، این موضوع در بهبود کیفیت آموزشی تاثیر خواهد داشت.

هیات وزیران سوم آذرماه امسال به ریاست حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهوری نظام رتبه‌بندی معلمان را با هدف استقرار نظام پرداخت حقوق فرهنگیان بر اساس صلاحیت، شایستگی و تجربه تصویب کرد.

براساس این مصوبه، معلمان در پنج رتبه، طبقه‌بندی می‌شوند و عوامل امتیازآور برای ارتقای رتبه بر مبنای تحصیلات- مهارت و توانایی‌ها، دوره‌های آموزشی، سنوات خدمت و تجربه مربوط محاسبه می‌شود.

همچنین دولت مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح تخصیص داد و اجرای آن از دی ماه آغاز شده است.

به گفته محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش، تمام افرادی که مشمول طبقه‌بندی مشاغل هستند، از جمله آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان پرورشی، مراقبان سلامت، معاونان و مدیران و مشاوران مدارس شامل طرح رتبه بندی معلمان می شوند.

قرار است در مجموع حدود ۷۲۰ هزار نفر از فرهنگیان در سراسر کشور از امتیازات رتبه‌بندی بهره‌مند می‌شوند.