۰ نفر

اولین مبتلایان کرونا چگونه بیماری‌شان جدی گرفته نشد؟!

۱۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۵۴
کد خبر: 414198
اولین مبتلایان کرونا چگونه بیماری‌شان جدی گرفته نشد؟!

شام در یک فروشگاه غذای دریایی، در مرکز شهر ووهان (جنوب چین)، شروع بیماری کروناویروس بود که در حال حاضر ۱۴۰۰ نفر در سراسر جهان را بیمار کرده وحشت جهانی را برانگیخته است.

 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در فضای مجازی پست‌ها و مطالبی منتشر شده‌ ادعا دارند که این بیماری از سوپ خفاش به انسان انتقال یافته است. در ادامه به حواشی و اطلاعات دقیق درباره این بیماری می‌پردازیم که بهتر است برای ایمن کردن خود و عزیزان‌تان بخوانید.

منشا کروناویروس از سوپ خفاش نیست

در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۹ (۷ دی ماه ۹۸)، شیا به همراه پدر و مادر خود برای شام آخر سال به فروشگاه غذای دریایی در شهر ووهان رفتند، تخم‌مرغ و برنج مخصوص زمستان خوردند. در آن زمان شاید این ویروس در سطح شهر پخش شده بود ولی مقامات نمی‌دانستند. در حدود ۳ روز بعد اطلاعیه‌ای درباره «ذات‌الریه از علت ناشناخته» منتشر شد که پزشکان شهر ووهان شناسایی‌ کرده‌ بودند و ۴ روز بعد ۴۴ نفر به این ذات‌الریه ناشناخته دچار شدند. مقامات ملی نیز این خبر را تایید و به سازمان سلامت جهانی گزارش دادند. در اوایل ژانویه ۲۰۲۰ ، شیا دختر ۳۶ ساله تب مختصری کرد، در همین زمان مقامات خوردن غذای دریایی را ممنوع کردند و آن فروشگاه‌ غذای دریایی هم بسته شد.

جدی نگرفتن کروناویروس

هنگامی که شیا برای درمان به بیمارستان مراجعه کرد، کسی از او درباره‌ی ارتباط با آن فروشگاه غذایی و راز ابتلا به این بیماری سوال نکرد. فقط به او گفتند: «به خانه برو، استراحت کن و دوره قرص‌ها را تکمیل کن». شیا به توصیه‌های کادر پزشکی گوش کرد؛ اما روز به روز وضعیت او بدتر ‌شد. تب‌های بالا، مشکلات تنفسی، خوردن و آشامیدن دردناک، از علائم این بیماری بود. در ۹ ژانویه چین اعلام کرد: «بیماری اپیدمی ذات‌الریه ناشناخته کروناویروس جدید است، هم‌خانواده‌ای از بیماری سارس که در سال ۲۰۰۲ شیوع داشت است. مانند همه‌ی ویروس‌های خانواده‌ کروناها، این ویروس از حیوانات به انسان‌ها منتقل شده است؛ هنوز دانشمندان منشا اصلی این بیماری را کشف نکرده‌اند». روز بعد مقامات اولین مرگ ناشی از این بیماری را اعلام و توالی ژنتیکی ویروس جدید را برای مطالعه به صورت آنلاین منتشر کردند. برخی بر این باور بودند که پکن قبل از جدی شدن شیوع بیماری، می‌تواند آن را کنترل کند.

وضعیت فعلی کروناویروس در چین و جهان

این ویروس در حال حاضر ۱۴۰۰ نفر را بیمار کرده که بیش‌ از ۴۰ نفر جان باخته‌اند. در ۱۳ ژانویه، مقامات چین گزارشی مبنی بر مشاهده نشدن هیچ مورد جدید از این بیماری در هفته جاری را منتشر کردند، به جز موردی که خارج از چین، گزارش شده بود. این خانم برای مسافرت در چین بوده و علائم اولیه این بیماری را قبل از خروج چین داشته است. اگر این بیماری تنها از خوردن یک حیوان بیمار به انسان منتقل شده باشد پس بعد از تعطیل شدن آن فروشگاه نباید مورد جدیدی رویت می‌شد. برخی بر این باور هستند که عدم انجام آزمایشات جامع در روزهای اولیه شیوع به گسترش کروناویروس کمک کرده‌ است. شیا خودش را قربانی عدم توجه پزشکان به اطلاعیه‌های شیوع کروناویروس می‌داند، علی‌رغم ارتباط با آن فروشگاه غذایی و با وجود علائم یکسان او با دیگر بیماران کروناویروس از رسیدگی و آزمایشات مربوطه برخوردار نبوده است. شیا می‌گوید: «برای هزاران نفری که از علائم این بیماری رنج می‌بردند و به دنبال کمک به بیمارستان آمده بودند تنها ۲ پزشک حضور داشتند».

اقدامات دولت چین در این باره

طبق گفته‌های شیا، متاسفانه پزشکان تنها به موردهایی رسیدگی می‌کردند که حاد و وخیم بودند. در ۲۰ ژانویه پزشکان شیا را مرخص کردند، بدون توجه و مطرح کردن ارتباط شیا با آن فروشگاه غذای دریایی و علائم بیماری او. این بیماری مسری به سرعت در بسیاری از شهرهای چین؛ حتی در پکن هم ظاهر شد. ۳ روز بعد چین اعلام کرد شهر ووهان در قرنطینه است. در صبح روز ۲۳ ژانویه هیچ قطار، هواپیما و وسیله‌ی نقلیه‌ای به مقصد و مبدا این شهر حرکت نمی‌کرد. یی گان، کسی که کروناویروس را شناسایی کرد می‌گوید: «میترسم تنها پنجره نجات هم بسته شده باشد». او برای این بیماری اظهار ترس و نگرانی کرد و گفت: «کروناویروس خطری جدی برای همه جهان است نه تنها ۵۰ میلیون نفری که قرنطینه شده‌اند».

آسیایی‌ها ناقل کروناویروس نیستند

اگر فقط این بیماری در آسیا بود شاید دلیلی برای ترس از ناقل بودن آسیایی‌ها وجود اشت؛ اما در حال حاضر با توجه به اپیدمی شدن این بیماری در فرانسه و ایالات متحده آمریکا نمی‌توان آسیا را درباره این بیماری متهم دانست. آسیایی‌های مقیم فرانسه با انتشار هشتگ «من ویروس نیستم» از خود در برابر نژاد پرستی فرانسوی‌‎ها دفاع کرده‌اند. یک مرد چینی نوشته است: «من یک چینی‌ام اما ویروس نیستم، می‌دانم همه از این ویروس می‌ترسند اما لطفا پیش‌داوری نکنیم».

راه‌های پیشگیری از کروناویروس

هنوز هیچ واکسنی برای کروناویروس وجود ندارد. با این حال برای جلوگیری از عفونت کرونا شما باید همان کارهایی را که برای پیشگیری از سرماخوردگی توصیه می‌شود را انجام دهید؛ مانند استفاده از صابون‌های ضدباکتری و اسپری‌های حاوی الکل. دستان خود را چند بار در روز به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با صابون بشویید. از دست زدن به چشم، بینی یا دهان خودداری کنید. از تماس نزدیک با افرادی که بیمار هستند خودداری کنید. اگر علائمی مانند سرماخوردگی دارید، با انجام موارد زیر می‌توانید از دیگران محافظت کنید: اگر بیمار هستید در خانه بمانید. هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با یک دستمال بپوشانید، سپس دستمال را درون سطل زباله ریخته و دستان خود را بشویید. اشیا و سطوح را تمیز و ضدعفونی کنید. هیچ درمان خاصی برای این عفونت وجود ندارد با این حال، شما می‌توانید برخی موارد را برای تسکین علائم خود انجام دهید: داروهای ضددرد و تب مصرف کنید (احتیاط: آسپرین را به کودکان ندهید). از یک مرطوب‌کننده اتاق یا از یک حمام گرم استفاده کنید. مایعات زیادی بنوشید. در صورت تشدید علائم، حتما به مراکز درمانی مراجعه نمایید.