۰ نفر

کرونا شوخی‌بردار نیست

۱۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۵۸
کد خبر: 414188
کرونا شوخی‌بردار نیست

از امروز، تمام مشترکان تلفن همراه، روی صفحات گوشی‌های‌شان بسته‌های آموزشی درباره روش‌های خودمراقبتی و توصیه‌های پیشگیرانه از ابتلا به کرونا ویروس دریافت می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، دیروز وزیر بهداشت خبر داد که در همکاری مشترک با وزارت ارتباطات، بسته‌های آموزش پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا به صورت پیامک برای هموطنان ارسال خواهد شد تا به این شیوه، روش‌های پیشگیرانه و خودمراقبتی در مقابل شیوع و ابتلا به این بیماری مسری هم اطلاع‌رسانی شود.

بنا بر آخرین اخباری که مقامات دولت چین درباره شیوع کرونا ویروس در ایالات این کشور منتشر کرده‌اند، تاکنون 259 نفر از جمعیت چین بر اثر ابتلا به کرونا ویروس فوت شده‌اند و بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، تعداد مبتلایان در سطح جهان هم به بیش از 12 هزار نفر رسیده است.

اما با وجود افزایش تعداد تلفات و مبتلایان و حتی مشاهده موارد ابتلا در بیش از 10 کشور جهان، اعلام سازمان بهداشت جهانی درباره ما به ازای 2 درصدی فوت مبتلایان در مقابل شمار قابل توجه افرادی که در معرض این ویروس قرار می‌گیرند، این امیدواری را افزایش داده که این ویروس هم مانند آنفلوآنزای فصلی، دوره کوتاه اپیدمی داشته و در صورت رعایت نکات بهداشتی و خودمراقبتی و همچنین توجه به توصیه متولیان سلامت؛ به خصوص با توجه به اینکه تاکنون هیچ کودکی به این بیماری مبتلا نشده و متوفیان، عموما افراد مسن با بیماری‌های زمینی یا دچار ضعف سیستم ایمنی بوده‌اند، با فرونشست موج همه‌گیری به پایان خط برسد.

ظرف روزهای گذشته مسوولان وزارت بهداشت هم این اطمینان را داده‌اند که کشور برای مقابله با اپیدمی این بیماری ویروسی، در مرزهای هوایی و تمام گذرگاه‌های زمینی در آماده‌باش است، اما به هر حال ورود این ویروس به کشور با توجه به همسایگی ایران با افغانستان که مرز مشترک با کشور چین دارد و همچنین مشاهده موارد ابتلا در امارات، پاکستان و اقلیم کردستان عراق و در نظر گرفتن میزان تردد اتباع ایرانی و غیرایرانی از مرزهای زمینی و هوایی این کشورها به داخل ایران، اجتناب‌ناپذیر است و ظرف روزهای گذشته هم رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت در توییتی در واکنش به اقدامات پیشگیرانه کشورهای جهان نوشت: «مراقبت‌ها و غربالگری‌ها ادامه دارد اما هیچ‌ یک مانع قطعی و کاملی در مقابل ویروس نخواهد بود. ویروس کرونا به مرزهای ایران نزدیک شده، مشاهده موارد ابتلا در امارات، اقلیم کردستان و موارد مشکوک در عربستان، پاکستان و... از احتمال قریب‌الوقوع ورود کروناویروس به ایران حکایت دارد. مراقبت‌ها و غربالگری ورود ادامه دارد؛ لکن هیچ‌ یک مانع قطعی و کاملی در مقابل ویروس نخواهد بود چون برخی کشورهای اطراف ما از نظام شناسایی قوی برخوردار نیستند.»

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، آماده‌باش تمام گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی در مقابل ورود ویروس و مشاهده هر مورد مشکوک به ابتلا برقرار است و وزیر بهداشت هم در صفحه اینستاگرام و خطاب به مردم ایران نوشت: «در نامه‌ای از دکتر جهانگیری (معاون اول رییس‌جمهوری) خواستم تا هرگونه تردد بین کشور ایران و چین تا اطلاع ثانوی ممنوع شود.

در این زمینه جلسه‌ای اضطراری تشکیل شد و با حمایت مستقیم ایشان تمام پروازهای رفت و برگشت به چین لغو شد. تا پاسی از شب با روسای دانشگاه‌ها در حال تماس و‌ گفت‌وگو بودم و در هیچ نقطه از کشور خبری از کرونا ویروس نبود. هرچند ویروس کرونا مرز نمی‌شناسد اما تمام مرزهای کشور تحت کنترل و نظارت همکارانم قرار دارد و شبانه‌روز در‌ حال انجام تست‌های لازم هستند. صبح اول وقت هم از معاونانم خبر گرفتم و خوشبختانه هنوز هم خبری از ورود این ویروس به کشور نیست. در این بین لازم است یادآوری کنم که نباید به اخبار کذب و شایعات درباره این ویروس توجه کنید، چراکه ویروس شایعه می‌تواند از کرونا هم خطرناک‌تر باشد. به شما اطمینان می‌دهم که هرگونه مورد ابتلا بلافاصله و مستقیم به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد. ما برای کنترل این ویروس به همراهی و همکاری همه شما نیازمندیم و باور داریم که این موضوع با اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع و رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه محقق خواهد شد.»

او همچنین در دیداری که دیروز با سفیر کشور چین در ایران داشت بر محدودیت موقت در مراودات و تعلیق پروازهای ایران و چین تا اطلاع ثانوی تاکید کرد و ضمن یادآوری اولویت سلامت مردم ایران نسبت به تمام مراودات دیپلماتیک، تمام شایعات درباره موارد مشکوک به کرونا ویروس در کشور را تکذیب کرد.

با گذشت یک ماه از شناسایی اولین مبتلای کرونا ویروس در چین، موج این بیماری مسری حالا به اروپا هم رسیده و کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان و سوئد هم مواردی از ابتلا را گزارش داده‌اند. علاوه بر این به دنبال وضعیت اضطراری که روزهای پایانی هفته گذشته از سوی سازمان بهداشت جهانی برای تمام کشورها اعلام شد، ‌خطوط هوایی حدود ۱۷ کشور از جمله ایران پروازهای خود به تمام مقصد‌ها در چین را لغو کرده‌اند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به ایرفرانس، بریتیش ایرویز، امریکن ایرلاینز، لوفتهانزا و ترکیش ایرلاینز اشاره کرد.

با توجه به حضور تعدادی از اتباع ایرانی در چین که حدود 70 نفر از آنها دانشجویان و ساکن در شهر ووهان؛ کانون انتشار ویروس کرونا هستند، علیرضا رییسی، معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که دانشجویان ایرانی مقیم چین که به کشور منتقل خواهند شد، به مدت دو هفته در یک هتل و تحت نظر تیم بهداشت در قرنطینه و تحت مراقبت‌های بهداشتی خواهند بود و استاندار تهران هم خبر داد که روز جمعه برای بازگشت دانشجویان ایرانی از چین جلسه‌ای در استانداری تهران برگزار و تمهیداتی برای قرنطینه این دانشجویان اندیشیده شده تا در صورت وجود مورد مشکوک نسبت به درمان آنها اقدام شود.

وزیر کشور هم با تاکید بر اینکه مردم اطلاعات کروناویروس را از رسانه‌های رسمی و وزارت بهداشت دریافت کنند، گفت: «فعلا هیچ موردی از ویروس کرونا در ایران نداریم. جمعه شب هم به درخواست معاون اول رییس‌جمهوری جلسه‌ای با حضور وزیر بهداشت در مورد بیماری کرونا برگزار کردیم که وزیر بهداشت گزارش مفصلی ارایه داد و گفت که فعلا هیچ موردی از کرونا در ایران نداریم. اما با توجه به نوع مراوداتی که وجود دارد، امکان ورود ویروس به کشور هست. بنابراین بحث مراقبت‌های ویژه به خصوص در مناطق مرزی کنترل می‌شود و قرار شد محدودیت‌هایی نیز در سفر هواپیماها به‌ خصوص از چین انجام شود تا از این ایام عبور کنیم.»