۰ نفر

استقرار دوربین‌های حرارتی در 5 مرز اصلی کشور

۱۳ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۲۷
کد خبر: 414067
استقرار دوربین‌های حرارتی در 5 مرز اصلی کشور

با ثبت یک مورد کرونا ویروس در امارات متحده عربی حالا مسئولان وزارت بهداشت هشدار می‌دهند احتمال ورود کرونا ویروس به ایران دور از انتظار نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، وزیر بهداشت هم دیروز در دیدار با سفیر کشور چین با تأکید بر اینکه برای مبارزه با طغیان کروناویروس با همه امکانات در کنار دولت و ملت چین هستیم، درعین حال محدودیت موقت در مراودات و تعلیق پرواز‌های ایران و چین را گریزناپذیر دانست. در این جلسه دکتر سعید نمکی گفت: «چین، کشور دوست و برادر ماست و مناسبات دیرینه دو کشور چین و ایران در حوزه‌های مختلف تداوم خواهد یافت و برای مبارزه با طغیان کرونا ویروس با همه امکانات در کنار دولت و ملت چین هستیم اما به‌عنوان متولی سلامت کشورم اولویتی بالاتر از سلامت هموطنانم نمی‌شناسم.» وی خطاب به سفیر چین عنوان کرد: «ابعاد بیماری‌زایی ویروس‌ کرونای جدید هنوز روشن نیست و به‌عنوان وزیر بهداشت و یک معلم ایمنی شناسی دانشگاه، معتقدم وضع محدودیت‌های موقت در مراودات و تعلیق پروازها از ایران به چین در کند کردن ورود ویروس، محدودیت انتشار و کاهش شیوع آن تا اطلاع ثانوی گریزناپذیر است. وزیر بهداشت همچنین دیروز در پیام توئیتری خبر داد که با همکاری وزارت ارتباطات از امروز پیامک‌های آموزش پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی درباره مقابله با ویروس کرونا به مردم ارسال می‌شود.

 شناسایی موارد مشکوک به کرونا

با شدت گرفتن شیوع کرونا ویروس در حداقل 18 کشور جهان و ابراز نگرانی مسئولان از ورود این ویروس به کشور همچنان این سؤال از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود که ایران چگونه شیوع این بیماری را کنترل می‌کند؟ چقدر باید نگران باشیم؟ دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت در این باره  گفت: با توجه به اینکه فعلاً پروازهای ورودی از چین به حالت تعلیق در آمده است ما تمامی مبادی ورود چینی‌ها به ایران را تحت نظارت و کنترل شدید قرار داده‌ایم و در مسیرهای دریایی از جمله بوشهر و هرمزگان هم با استقرار متخصصان نظارت‌ها تشدید شده است. همچنین پایگاه‌های بهداشت مرزی در مرزهای شلمچه، مهران، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان فعال شده‌اند و تا آخر هفته آینده این مراکز مراقبت، به دوربین‌های حرارتی تجهیز خواهند شد. همچنین 12 پرسنل در این مرزها در سه شیفت کار می‌کنند.

کرونا ویروس جدید آن‌طور که آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد تاکنون هیچ غیر چینی را نکشته است به غیر از چین کمتر از 100 مورد ابتلا به کرونا ویروس جدید در 18 کشور جهان گزارش شده که هیچ یک از آنها به مرگ منجر نشده است. وی افزود: در اصطلاح پزشکی دو تا اصطلاح برای شناسایی افراد مشکوک به کرونا ویروس وجود دارد. یک اصطلاح ILA است که به آنها بیماران شبه آنفلوانزا می‌گویند این افراد تب و سرفه مختصری دارند چنانچه مسافران ورودی از چین دارای این علائم باشند؛ نشانی محل اقامت و شماره گذرنامه‌شان از آنها اخذ می‌شود و تا مدت دو هفته تحت نظارت وزارت بهداشت هستند. اصطلاح دوم SARI است که به آن عفونت حاد تنفسی شدید گفته می‌شود اگر مسافری دارای این علامت باشد با آمبولانس به بیمارستان‌های مرجع ارجاع داده می‌شود. او در پاسخ به اینکه وزارت بهداشت ایران کرونا ویروس را چگونه تشخیص می‌دهد؟ اظهار داشت: این بحث مربوط به حوزه ویروس شناسی است. بدین معنی که عوامل ابتلا به ویروس سرماخوردگی زیاد است زمانی که فردی مشکوک به کرونا است از کیت تشخیص خانواده کرونا ویروس «سارس استفاده می‌کنیم در حال حاضر کیت«پرایم پروب» از آلمان و هلند برای احتیاط بیشتر و افزایش موارد احتمالی وارد شده است.

 بهداشت دست‌ها را جدی بگیرید

به‌گزارش روزنامه تلگراف؛ تیموتی شیاهان متخصص کرونا ویروس و استادیار دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه گیلینگز کارولینای شمالی می‌گوید: یافتن راه‌هایی برای پیشگیری و معالجه مبتلایان به این ویروس جدید مهم‌ترین اولویت محققان است چرا که «این یک اتفاق نیست.» این چیزی است که در آینده شیوع پیدا می‌کند. با وجود این در حال حاضر هیچ درمان ضد ویروسی و واکسنی برای پیشگیری از عفونت کرونا ویروس 2019 وجود ندارد. بهترین راه جلوگیری از ابتلا پرهیز از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا است و افراد آلوده نیز باید مراقبت‌های حمایتی دریافت کنند تا علائم‌شان تسکین پیدا کند. با این حال CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها) اقدامات پیشگیرانه از جمله بهداشت دست‌ها را برای کمک به جلوگیری از شیوع ویروس‌های تنفسی توصیه می‌کند. روزنامه تلگراف در گزارشی که دیروز منتشر کرد اینگونه نوشت؛ ویروس کرونا به‌طور رمزآلودی بسرعت در چین در حال گسترش است. بیش از 11 هزار نفر آلوده شده‌اند و حداقل 259 نفر جانشان را از دست داده‌اند. بخش عمده‌ای از مبتلایان محدود به چین است. پروفسور «کریس ویتی» رئیس ارشد کالج پزشکی انگلیس می‌گوید: بیماران مبتلا به ویروس کرونا تحت مراقبت‌های ویژه NHS (سرویس سلامت همگانی) قرار می‌گیرند و آنها از روش‌های کنترل و آزمایش عفونت برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس استفاده می‌کنند. طبق گزارش مشاوران برجسته NHS تاکنون تنها حدود 15 تا 20 درصد از موارد شناسایی شده مبتلا به نوول کرونا ویروس جزو موارد شدید طبقه‌بندی شده‌اند و میزان مرگ و میر فعلی آن آن‌طور که روزنامه تلگراف گزارش داده در حدود دو درصد است .

علائم در چه فاصله زمانی بروز می‌کند؟

احساس خستگی، تنفس دشوار، دمای بالای بدن، سرفه و گلو درد جزو علائم کرونا ویروس است. این علائم مشابه سایر بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوانزا و سرماخوردگی است اما اگر علائمی دارید حتماً موارد زیر را در نظر بگیرید: آیا در دو هفته گذشته به مناطق پر خطر سفر کرده اید و دوم اینکه آیا با کسی که مبتلا به ویروس کرونا بوده تماس داشته اید یا خیر؟ گفته می‌شود این علائم بین دوتا 10 روز پس از ابتلا به ویروس ظاهر می‌شود. همچنین شواهدی وجود دارد که هنوز تأیید نشده است اما به نظر می‌رسد که ویروس توسط افراد بدون علامت نیز می‌تواند گسترش یابد یعنی افرادی که حامل ویروس‌اند اما هنوز بیمار نیستند. اگر این فرضیه صحیح باشد کنترل ویروس دشوار‌تر خواهد شد.