۰ نفر

محصوران ایرانی ساکن در چین

۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۱۴
کد خبر: 413823
محصوران ایرانی ساکن در چین

می‌گوید نه می‌تواند در «ووهان» چین بماند و نه می‌تواند به ایران برگردد؛ «کرونا‌ویروس» تمام برنامه‌های از پیش‌ تعیین‌شده «آرمین» و صدها دانشجوی ایرانی مقطع کارشناسی ساکن در چین و به‌خصوص «ووهان» را به‌هم ریخته است.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد باقرزاده در شرق نوشت:  قانون تازه سربازی ایران، خروج از کشور با مدرک دیپلم و با نیت ادامه تحصیل را به رسمیت نمی‌شناسد، اما ویروس تازه عالم‌گیرشده نیز هیچ قاعده‌ و قانونی نمی‌شناسد. اصلاحیه ماده 35 قانون خدمت وظیفه عمومی می‌گوید اگر فرد مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های خارج از ایران به کشور برگردد، جای بازگشت به دانشگاه باید عازم پادگان شود و همین قانون حالا روزهای سختی برای صدها دانشجوی ایرانی ساکن در چین ساخته است؛ بمانند و با ترس از کرونا شب‌ و ‌روز را سر کنند یا برگردند و جای دانشگاه، لباس نظامی به تن کنند؟ آنها اما به گزینه سوم می‌اندیشند و خواسته‌شان از مسئولان، ایجاد شرایطی تازه در این‌ روزهای بحرانی است؛ موضوعی که اگرچه سخنگوی وزارت بهداشت چاره‌ای برای آن ندارد، اما سفیر ایران در چین از تلاش برای حل این مسئله می‌گوید.

‌‌نه دل ماندن و نه پای رفتن

«آرمین» دو سال پیش و با ویزای مسافرتی عازم چین شد که در «ووهان» مهندسی بخواند. آن روز و تا همین دو، سه هفته پیش، چرخ روزگار با برنامه‌هایش می‌چرخید تا اینکه ویروسی از خفاش و از بازار غیررسمی همین شهر سر برآورد و این جوان 21ساله ایرانی و صدها دانشجوی دیگر را با معضلی تازه روبه‌رو کرد. او این روزها در خوابگاه‌ دانشگاهش در قرنطینه است و حالا خبر برنامه وزارت بهداشت ایران را هم شنیده است. «کیانوش جهانپور»، سخنگوی این وزارتخانه می‌گوید در اوایل همین هفته شرایط سفر حدود 70 دانشجو و شهروند ایرانی ساکن در ووهان به تهران فراهم خواهد شد و این افراد دو هفته در هتلی مناسب قرنطینه خواهند شد. آرمین می‌گوید اما هنوز تصمیمی برای قرارگرفتن در این فهرست ندارد؛ چرا‌که این سفر می‌تواند نتیجه دو سال زحمت و درس‌خواندنش را بر باد دهد. ترس آرمین به اصلاحیه دو سال پیش ماده 35 قانون نظام وظیفه عمومی در مجلس ایران برمی‌گردد که نمایندگان به لایحه‌ای برای اصلاح ماده 35 این قانون رأی مثبت دادند و با تأیید شورای نگهبان در شهریور 96 رسما تبدیل به قانون شد. قانون پیش از این مربوط به سال 90 است که در آن، تعارضی بین مواد ۳۵ و ۳۶ وجود داشت؛ ماده ۳۵ به مشمولان دیپلم اجازه ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را می‌داد، اما ماده ۳۶ ادامه تحصیل در خارج از کشور را صرفا برای مشمولان دوره کارشناسی و بالاتر در نظر گرفته بود. اصلاحیه سال 96 اما اعطای معافیت تحصیلی به مشمولان دیپلم برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج را لغو کرد و همین تغییر حالا برای آرمین و صدها دانشجوی ایرانی ساکن در چین مسئله‌ساز شده است. آرمین می‌گوید با این شرایط نه دل ماندن دارد و نه پای برگشت به ایران. او البته تنها نیست و چندین دانشجوی ایرانی در ووهان و صدها نفر هم در دیگر شهرها و استان‌های چین با شرایطی مشابه‌ دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و به انتظار تصمیم مسئولان ایرانی نشسته‌اند.

‌‌ سفیر ایران در چین: مشکل دانشجویان کارشناسی را حل می‌کنیم

اگرچه سخنگوی وزارت بهداشت حل مشکل این دانشجویان را در حوزه اختیارات این وزارتخانه نمی‌داند، اما سفیر ایران در چین با این مسئله آشناست و از تلاش برای حل آن  می‌گوید. «محمد کشاورززاده» دراین‌باره با اشاره به تلاش برای حل مشکلات دانشجویان ایرانی می‌گوید: «ما در ارتباط مستمر و ساعتی با هم‌وطنانمان در شهر ووهان هستیم و آنها ارتباط مستقیمی با سفارت دارند. درباره مشکلات سربازی برخی از دانشجویان، ما مکاتبات لازم را با وزارت امور خارجه و از آن طرف هم ستاد کل نیروهای مسلح انجام داده‌ایم؛ چون شرایط ویژه است و می‌طلبد که شرایط مختص به همین وضعیت خاص و ویژه اتخاذ شود». او درباره نتیجه این نامه‌نگاری‌ها و تلاش‌ها هم می‌گوید: «امیدوارم به‌زودی ستاد کل نیروهای مسلح و همین‌طور نظام وظیفه به ما در این زمینه کمک کنند و ان‌شاءالله مشکلی برای این دانشجویان عزیز ایجاد نشود».

‌‌ساکنان ایرانی دیگر استان‌ها چه شرایطی دارند؟

شرایط پرفشار ایرانیان ساکن در چین، تنها به ووهان خلاصه نمی‌شود و چند هزار ایرانی ساکن در دیگر استان‌های این کشور نیز این ‌روزها با شرایط سختی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. حدود سه‌ هزار دانشجوی ایرانی در چین مشغول به تحصیل‌ هستند که این‌ روزها با شرایطی غیرعادی دست‌وپنجه نرم ‌می‌کنند. «سیامک»، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علم‌و‌صنعت نانجینگ است که روز گذشته در راه سفر به «شانگهای» بود که از آنجا با پروازی مستقیم به تهران سفر کند.

در همان ساعتی که سیامک عازم فرودگاه بود،  اخباری از ایران هم منتشر می‌شد که نشان از تلاش دولت برای ممنوعیت پروازهای چینی به ایران داشت. «سعید نمکی»، وزیر بهداشت، عصر دیروز در توییتی در این‌باره نوشت: «در‌ نامه‌ای از آقای دکتر جهانگیری خواستم به وزارت خارجه و وزارت راه ابلاغ کند تا اطلاع ثانوی از ورود هر گونه مسافر از مبدأ چین به هر طریقی (هوایی، زمینی و دریایی) جلوگیری شود، همچنین همه پایگاه‌های بهداشتی در تمام و‌رودی‌های کشور از آغاز شیوع کرونا در حال آماده‌باش کامل هستند». البته او ساعتی بعد از تلاش برای حل مشکلات ایرانیان ساکن در ووهان هم نوشت: «با پیگیری‌های مکرر و همراهی وزارت امور خارجه بیش از ۷۰ نفر از دانشجویان ایرانی مقیم ووهان چین که نگران وضعیت آنها بودیم، با تدابیر بهداشتی مناسب در روزهای آینده به کشور بازمی‌گردند و برای اطمینان از ایمنی، دو هفته در محل مناسبی تحت نظر و مراقبت‌های کامل پذیرایی خواهند شد». اما توضیحات وزیر بهداشت گره‌ای از مشکلات دیگر ایرانیان ساکن در دیگر استان‌ها باز نمی‌کند و حتی سیامک و ده‌ها نفر عازم فرودگاه، با نگرانی ممنوعیت ورود پروازهای مستقیم چین به ایران درگیرند؛ موضوعی که سخنگوی وزارت بهداشت درباره آن توضیحاتی می‌دهد: «اولویت اول ما ساکنان ووهان و این استان هستند. در برخی استان‌ها میزان شیوع با دیگر کشورها ممکن است چندان فرقی نکند و به همین دلیل اولویت ما استان اصلی است. البته هر تعدادی که در خطر باشند و دستگاه دیپلماسی و ارگان‌های مربوطه آنها را معرفی کنند، ما می‌توانیم ایزولاسیون دوهفته‌ای در مکان مناسب را فراهم کنیم که اگر مشکلی نبود، به آغوش خانواده خود برگردند». آن‌طور که جهان‌پور می‌گوید، اگر درخواست منع ورود پروازهای چینی عملی شود، پروازهای مستقیم را دربر می‌گیرد و افراد ساکن در دیگر استان‌ها می‌توانند با پروازهای غیرمستقیم به ایران برگردند و در مکان لحاظ‌شده از سوی وزارت بهداشت ساکن شوند.

‌‌ سرایت کرونا به ده‌ها کشور؛ ایران همچنان امن ولی‌ در خطر

آمار 40نفری دو هفته پیش مبتلایان ویروس کرونا حالا به بیش از هشت هزار نفر رسیده است. حدود 180 نفر جان خود را از دست دادند و حالا مبتلایانی دست‌کم در 20 کشور از قاره‌های مختلف هم شناسایی شده‌اند. گسترش بی‌وقفه این ویروس کار را به جایی رسانده است که دو روز پیش سازمان بهداشت جهانی وضعیت فوق‌العاده جهانی اعلام کرد که معنای آن ضرورت همکاری ۱۹۰ کشور عضو این سازمان برای جلوگیری از شیوع این بیماری است. حالا کشورهای مختلف تمهیدات سخت‌گیرانه‌ای را به کار می‌گیرند که مقابل ورود و پیشرفت این ویروس مرموز را بگیرند؛ یک کشتی عظیم تفریحی با بیش از شش هزار سرنشین در آب‌های نزدیک شهر رم ایتالیا متوقف شد و مسافران در آن، قرنطینه شدند. ماجرا به شرایط یک مسافر چینی این کشتی برمی‌گردد که مشکوک به ابتلا به ویروس کروناست و سخنگوی شرکت کاستا کروسیر کروز که صاحب این کشتی است، اعلام کرد مسافران کشتی تا زمانی که نتایج آزمایش‌های اولیه معلوم شود، اجازه آمدن به خشکی  ندارند. آلمان، فرانسه، تایلند، ژاپن، مالزی، آمریکا، فنلاند، استرالیا، کره جنوبی‌، هند و فیلیپین تعدادی از کشورهایی است که فردی مبتلا به این ویروس در خاک آنها شناسایی شده و در همسایگی ایران هم، چهار شهروند اماراتی به این ویروس مبتلا شدند. آن‌طور که سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید اما تا لحظه تنظیم این گزارش موردی از ابتلا به این ویروس در ایران قطعی نشده است: «مواردی که در 14 روز گذشته از چین آمدند یا با افراد ورودی ارتباط داشتند، شناسایی شدند که هیچ‌کدام به این ویروس مبتلا نبودند. چهار مورد ابتلا در امارات ثبت شده که ارتباط زیادی با ما دارد و در برخی کشورهای دیگر هم موارد مشکوک گزارش شده است اما به معنای ابتلا نیست هر چند هر لحظه انتظار این را داریم که یک مورد مثبت در کشور ثبت و گزارش شود». آن‌طور که جهان‌پور می‌گوید، به محض اطلاع از ثبت موردی در ایران، سریع به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد و وزارت بهداشت در این زمینه هیچ پنهان‌کاری نخواهد داشت: «دستور وزیر بهداشت اطلاع‌رسانی به‌موقع است و هیچ دلیلی وجود ندارد که موردی گزارش شود و به مردم اطلاع‌رسانی نشود. به هیچ دلیلی در این زمینه پنهان‌کاری نخواهیم داشت».

با این اوصاف، اگرچه چندین هزار ایرانی ساکن در چین شرایط دشواری را پشت سر می‌گذارند و حتی چند صد دانشجو در حصار این ویروس و قانون تازه نظام وظیفه شرایط می‌گذرانند اما همچنان ایران کشوری امن در مقابله با این ویروس محسوب می‌شود؛ شرایطی که دوام آن مراقبت‌های دقیق شخصی و همچنین مدیریت درست مسئولان را می‌طلبد.‌