در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس مرگبار کرونا، آمریکا کشوری است که بالاترین میزان آمادگی را در مقابل بیماری‌های همه‌گیر دارد و همچنین باید اشاره کرد که چین و ایران، جزو کشورهای با میزان آمادگی متوسط در این زمینه به شمار می‌روند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ بر اساس آمار ارائه شده توسط دانشگاه جان هاپکینز، در حال حاضر نزدیک به 3000 نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا آلوده شده‌اند که اکثر آنها در چین هستند.

گفتنی است که این ویروس به آرامی، در کشورهای همسایه منتشر شد که از جمله می‌توان به تایلند، ژاپن، مالزی، کره جنوبی، ویتنام و سنگاپور اشاره کرد.

با وجود اینکه کارشناسان و متخصصان چینی، اظهار داشته‌اند که این ویروس به صورت واگیردار از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود، متخصصان آمریکایی گفته‌اند که اقدامات احتیاطی باید هرچه سریع‌تر برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا انجام شود.

سوالی که پیش می‌آید این است که در حال حاضر کدام کشورها آمادگی مناسب برای مقابله با بیماری‌های فراگیر را دارند؟

گفتنی است که در ماه اکتبر سال گذشته، شاخص امنیت جهانی بهداشت منتشر شد و 195 کشور سراسر جهان را در این زمینه مورد ارزیابی قرار داد.

این شاخص، امتیاز صفر تا 100 را برای نشان دادن میزان آمادگی کشورها در این زمینه معیار قرار داده؛ به گونه‌ای که صفر نشان‌دهنده کمترین و 100 نشان‌دهنده بیشترین آمادگی در مقابل بیماری‌های همه‌گیر است.

طبق لیست ارائه شده، آمریکا با کسب امتیاز 83.5 از 100، به عنوان قوی‌ترین کشور در این زمینه معرفی شد و به دنبال آن، بریتانیا با امتیاز 77.9، در رتبه دوم  و هلند با امتیاز 75.6، دررتبه سوم جای گرفتند.

چین که در حال حاضر، اقداماتی همچون قرنطینه کردن مبتلایان به ویروس کرونا را برای جلوگیری از انتشار آن انجام داده، با امتیاز 48.2 در جایگاه 51 قرار دارد.

نقشه ارائه شده، میزان آمادگی کشورهای سراسر جهان را در مقابل بیماری‌های فراگیر نشان می‌دهد، که در آن کشورهای با رنگ زرد به معنی آمادگی بالا، رنگ نارنجی به معنی آمادگی متوسط و رنگ قرمز به معنی آمادگی کمتر است.

همانطور که مشاهده می‌شود، ایران که با رنگ نارنجی نشان داده شده، جزو کشورهای با سطح آمادگی متوسط در مقابل بیماری‌های فراگیر به شمار می‌رود.

در ادامه، باید اشاره کرد که میزان آسیب‌پذیری کشورهای آفریقایی در این زمینه بسیار قابل توجه است. این کشور، در گذشته با بیماری‌هایی جدی مواجه شده و باید اشاره کرد که در سال 2014، با انتشار بیماری ابولا، بیش از 10 هزار نفر کشته شدند.

در پایان شایان ذکر است که بر اساس این لیست، سه کشوری که کمترین میزان آمادگی در زمینه مقابله با بیماری‌های فراگیر را دارند، به ترتیب نام کره شمالی، سومالی و گینه استوایی دیده می‌شود.

در نقشه ارائه شده، میزان آمادگی کشورهای سراسر جهان در مقابل بیماری‌های فراگیر را بر اساس شاخص امنیت بهداشت جهانی در سال 2019 مشاهده می‌کنید؛

4