۰ نفر

کتاب‌سوزی «ابن‌سینای» دروغین!

۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۴۲
کد خبر: 412503
کتاب‌سوزی «ابن‌سینای» دروغین!

«اصلا هم دنبال تبلیغ نیستیم! کسانی دنبال این کار هستند که می‌خواهند مشتری جذب کنند! الان که در هواپیما می‌آمدم، مردم صف بسته بودند و همه از من درباره بیماری‌شان سؤال می‌کردند و نسخه می‌خواستند. این نشان می‌دهد که مردم آشنا شده‌اند. ما روزی 500 نفر را ویزیت می‌کنیم. اینها همگی مُبلغ این طب می‌شوند. زمانی که خواستم در قم کارم را شروع کنم، به من گفتند که تبلیغ کنید. گفتم شما یک هفته به من مهلت بدهید. در طول یک هفته ویزیت برای یک سال پر شد!»

به گزارش اقتصادآنلاین، شرق نوشت: این گوشه‌ای از توضیحات فرد حاشیه‌ساز روزهای گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری «تسنیم» در 31 تیر 96 است. «آیت‌الله عباس تبریزیان» یا آن‌طور که طرفداران پرشمارش می‌گویند، ابن‌سینای معاصر، این‌بار با یک ویدئوی چند‌دقیقه‌ای خبرساز شد. او در این ویدئو کتاب «اصول طب هاریسون» را که از کتاب‌های مرجع پزشکی است، به آتش می‌کشد و آرزو می‌کند انسان معاصر از دست چنین کتاب‌هایی رهایی یابد. این اقدام البته با واکنش‌های فراوانی روبه‌رو شد که همچنان این موج ادامه دارد. در یک سمت طرفداران و شاگردانش با ستایش این اقدام از «استثمار انسان بر اثر اصول و دستورات این کتاب» می‌گویند و در سمت دیگر هم افرادی در حوزه و همچنین وزارت بهداشت با تقبیح چنین رفتاری، تبریزیان را به ایجاد «تجارت‌خانه» متهم می‌کنند که حتی منجر به «اخراج او از حوزه» هم شده است.

‌«آیت‌الله خودخوانده» کیست؟

«خوشحالیم که این شخص، پس از یک دوره تلاش در قم، از این مرکز دینی طرد شده و به دلیل اقدامات ناصوابش، در محاکم مربوط، محکوم هم شده است. مسلما، وظیفه حاکمیت، دفاع از حریم علم و دانش و مبارزه با جاهلانی است که با اقدامات ناصواب خود، زمینه آسیب‌زدن به دین و سلامت مردم را دنبال می‌کنند»؛ این واکنش حجت‌الاسلام «رسول جعفریان» به اقدام جدید تبریزیان است که تا اندازه‌ای به توصیف زندگی و گذشته او هم می‌پردازد. جعفریان که خود روحانی و پژوهشگر تاریخ ایران و استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران است، درباره تبریزیان ادامه می‌دهد: «درباره دادن لقب آیت‌الله به ایشان، باید عرض کنم در قم، مع‌الاسف زمینه‌ای وجود دارد که کسانی از سوی خود یا نزدیکان‌شان، لقب آیت‌الله را به خود اختصاص دهند. مسلم است که دادن چنین لقبی، هیچ رسمیتی نداشته و نشان‌دهنده هیچ مقام و منصب علمی و غیرعلمی نیست». در کنار این توضیح درباره وجهه علمی و حوزوی تبریزیان، پایگاه ویکی‌نور درباره زندگی‌نامه عباس تبریزیان نوشته است: «او فرزند فاضل، در سال 1343 ش، در شهر نجف به دنیا آمد. پدربزرگ ایشان (محمدعلی) متولد تبریز بودند و در دوران طفولیت به عراق هجرت کردند و بعدها از تجار بزرگ نجف شدند. پدر ایشان (فاضل) دبیر زبان انگلیسی، از مبارزان سیاسی بودند و با آیت‌الله صدر همکاری می‌کردند و به‌همین‌خاطر به مدت 20 سال روانه زندان شدند و پس از آن به اجبار از عراق خارج شدند، در آن زمان آیت‌الله تبریزیان حدود 18 سال داشتند. پدر ایشان همچنین از مشوقان اصلی آیت‌الله تبریزیان برای ورود به حوزه علمیه و تحصیل در علوم دینی بودند». علاوه‌براین پیش‌از‌این روزنامه قدس درباره تبریزیان نوشته است: «عباس تبریزیان متولد نجف اشرف است؛ اما همچنان که فامیلش نشان می‌دهد، اصالت خانوادگی‌اش به شهر تبریز برمی‌گردد. او از 18‌سالگی و پس از گرفتن مدرک دیپلم وارد حوزه علمیه نجف شده تا پای درس آیت‌الله خویی و آیت‌الله صدر بنشیند. از او بیش از 80 اثر تصحیحی و تألیفی منتشر شده؛ اما همچنان که خود ایشان را هم بیشتر به درس و بحث‌هایش درباره طب اسلامی می‌شناسند، در میان کتاب‌هایش هم مجموعه چهار‌جلدی «دراسة فی طب الرسول المصطفی (ص)» از مابقی مشهورتر است؛ اثری که در این سال‌ها در زیرزمین مدرسه فیضیه برای روحانیون و طلاب تدریس می‌شود». ده‌ها پایگاه خبری طرفدار او و مروج طب اسلامی هم او را پژوهشگری با سابقه چندده‌ساله در حوزه روایات طبی می‌دانند که زمینه‌ساز ورودش به این حوزه به سرطان همسر در همان دوران جوانی برمی‌گردد. براساس نوشته‌های این طرفداران تبریزیان، او در این دوران نزدیک به چهار سال به طور شبانه‌روزی به مطالعه روایات اسلامی پرداخته و درنهایت همسر خود را نجات داده است.

‌موج ادامه‌دار واکنش‌ها

ویدئو و اقدام تازه تبریزیان اما بیش‌ازپیش نام او را سر زبان‌ها انداخته و واکنش‌های فراوانی را به همراه داشته است. «تسنیم» که پیش از این چند گفت‌و‌گو با او داشته است، دیروز و پس از حاشیه‌سازشدن این ماجرا در خبری از «پرداخت رشوه ۱۱ میلیون‌دلاری به تیم «نویسندگان هاریسون» از سوی شرکت‌های دارویی!» نوشته است. این خبر با واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده و گروهی‌ انتشار این خبر در چنین روزی را دفاع غیرمستقیم از تبریزیان دانستند. علاوه بر این، وزارت بهداشت هم دیروز به آتش‌زدن کتاب‌ پزشکی از سوی یک مدعی طب‌ اسلامی، واکنش نشان داد. «علیرضا رئیسی»، معاون وزارت بهداشت، خواستار برخورد قاطع مراجع علمی، فرهنگی، دینی و قضائی با مدعی طب اسلامی شد که کتاب‌ پزشکی را به آتش کشید. او با ابراز تأسف از اتفاق رخ‌داده ادامه داد: «آنچه مایه تأسف است، فقط خالی‌بودن دست این گروه افراد مدعی از نقد علمی نیست، بلکه سکوت و عدم برخورد قاطع  مراجع علمی، فرهنگی، دینی و قضائی در برابر چنین رفتارهایی است». رئیسی در ادامه گفت: «به نظر می‌رسد این اتفاق نادر و عجیبی نیست و در حال تبدیل‌شدن به رویه و قاعده‌ای است که به اشکال مختلف شاهد تکرار آن بوده‌ایم؛ از دخالت جاهلانه در درمان صدها بیمار مبتلا به سرطان و بیماری‌های مزمن تا توصیه به خوردن نمک در هنگامه بسیج ملی «کنترل فشار خون» از تریبون صداوسیما». دیروز همچنین «محسن اسماعیلی»، از اعضای مجلس خبرگان رهبری و عضو حقوق‌دان شورای نگهبان، به آتش‌زدن این کتاب پزشکی واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «آتش‌زدن کتاب پزشکی هاریسون و انتشار وسیع تصویر آن را نباید ساده انگاشت و فقط به جهالت و حماقت یک مدعی فروکاست؛ خصوصا در این زمان. هیچ نادان فرومایه‌ای نمی‌توانست بهتر از این به بدنام‌سازی ایران عزیز و ترویج اسلام‌هراسی و بردن رونق مسلمانی کمک کند».

‌فعالیت غیرقانونی تبریزیان و شاگردانش در حوزه طب

ماجرای تازه عباس تبریزیان در حالی است که پیش از این و در بهمن 96، وزارت بهداشت فعالیت این فرد و شاگردانش را غیرقانونی اعلام کرد. در آن سال مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت در نامه‌ای به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی خواستار رصد و نظارت بر فعالیت‌های غیرمجاز آقای تبریزیان و شاگردان وی و معرفی متخلفان به مراجع قضائی شد. در بخشی از نامه علیرضا عسگری آمده بود: «افراد مذکور در برخی موارد در پوشش لباس روحانیت و با استفاده از اماکن مقدس نسبت به ارائه خدماتی به نام طب اسلامی با فروش کتاب و داروهای ساختگی اقدام می‌کنند و تبلیغات محیطی خود را به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گسترش و با ترفند درمان رایگان و ارائه طب اسلامی، بیماران را جذب و از اعتماد جامعه به روحانیت و طب غنی ایرانی سو‌ءاستفاده می‌کنند و این در شرایطی است که اقدامات و مداخلات درمانی نامبرده به استناد نامه شماره ۱۸۳/د/۱۲۲ مورخ ۲۵/۲/۹۶ مشاور وزیر و مدیرکل دفتر طب ایرانی به هیچ‌وجه مورد تأیید نیست».

‌کمپینی با 19 هزار و 710 امضا

این ممنوعیت فعالیت اما به مذاق طرفداران تبریزیان خوش نیامد و در کنار فعالیت ده‌ها سایت و مرکز که خود را پیرو دستورات و تحقیقات تبریزیان می‌دانند، گروهی هم کمپین برای مقابله با این ممنوعیت ایجاد کردند. این افراد با نوشتن نامه‌ای خطاب به رهبر انقلاب و امضای نزدیک به حدود 20 هزار نفر، نوشتند: «بدین وسیله امضاکنندگان این درخواست، جمعی از طلاب، دانشجویان، پزشکان و درمان‌شدگان و مدافعین طب اسلامی با توجه به کارآمدی و اقبال گسترده مردم شریف ایران اسلامی به طب اسلامی، بازگشایی مجدد مطب آیت‌الله تبریزیان (زید عزه) و ادامه فعالیت‌های درمانی ایشان در خدمت‌رسانی به مردم شریف ایران را از محضر شریف شما خواستاریم».