۰ نفر

دستورالعمل مقابله با ویروس کرونا ابلاغ شد

۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۳۲
کد خبر: 412500
دستورالعمل مقابله با ویروس کرونا ابلاغ شد

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ دستورالعمل مقابله (تشخیص و درمان) با ویروس کرونا در کشور و مبادی مرزی خبر داد و گفت: تیم مراقبت مرزی در فرودگاه امام خمینی(ره) برای غربالگری مسافران چین مستقر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی افزود: این دستورالعمل در واقع ترجمه آخرین دستورالعمل تشخیص، درمان، مراقبت و ارجاع ویروس کرونای سازمان بهداشت جهانی است که در ایران بومی سازی و به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده و با همکاری سازمانهای همکار شامل سازمان نظام پزشکی، سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و هلال احمر و نیز سازمانهای دیگری مانند فرودگاهها و گمرک اجرا می شود.

وی ادامه داد: با توجه به تجربه ای که در کنترل بیماری های واگیر در مواقع خاص از جمله در زمان برگزاری مراسم حج در کشور وجود دارد، توان پیشگیری با این نوع بیماری ها در کشور بالا است و تیم های مراقبتی آموزش دیده در کشور وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت گفت: یکی از اقدامات مهمی که بر اساس ابلاغیه جدید کنترل ویروس آنفلوانزا در کشور انجام می شود، غربالگری و کنترل مسافرانی است که از چین به ایران می آیند. بر این اساس تمام مسافرانی که در فرودگاه امام خمینی(ره) از چین به ایران می آیند و نیز مسافرانی که به صورت غیرمستقیم با پروازهای کشورهای دیگر به فرودگاه های کشور می آیند، کنترل می شوند و در صورتی که تب یا سایر علایم بیماری تنفسی داشته باشند، تحت معاینه و کنترل های بعدی قرار می گیرند.

رئیسی ادامه داد: بر اساس این دستورالعمل، بروشور آشنایی با بیماری ویروس کرونا و روش های پیشگیری و مراقبت همراه با کارت پرواز در اختیار همه مسافرانی که به چین یا کشورهایی که مواردی از این بیماری را داشته اند می روند، داده می شود.

وی گفت: کسانی که از چین به ایران می آیند در صورتی که علایم بیماری داشته باشند، اگر علایم بیماری آنها شدید باشد از فرودگاه با آمبولانس به بیمارستان ارجاع می شود و بعد از ۲۴ و ۴۸ ساعت از آنها آزمایش ویروس کرونا گرفته می شود اگر هر دو بار جواب آزمایش منفی بود بعد از آموزش و هشدارهای لازم اگر بیماری آنها بهبود پیدا کرده بود مرخص می شوند اما از آنها خواسته می شود در صورت تشدید علایم برای ادامه درمان مراجعه کنند.

رئیسی افزود: در صورتی که علایم بیماری شامل تب، سردرد، سرفه، عطسه و علایم گوارشی در افراد ورودی از چین خفیف باشد، اطلاعات آنها در سامانه وزارت بهداشت ثبت می شود و محل اقامتشان در هتل یا جایی که اقامت دارند ثبت می شود. آموزش های لازم به آنها برای مراقبت داده و از آنها خواسته می شود اگر تا دو هفته بعد علایم بیماری در آنها شدید شد حتما با مراکز بهداشتی تماس بگیرند یا مراجعه کنند، ضمن اینکه ماموران وزارت بهداشت نیز با آنها تماس می گیرند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت اضافه کرد: هماهنگی های بین بخشی با فرودگاهها، مسئولان حوزه گردشگری، نیروی انتظامی، اداره گذرنامه و گمرک انجام شده است.

گوشت مار و خفاش عامل ویروس کرونا

وی گفت: هماهنگی با گمرک به این دلیل است که احتمال انتقال این بیماری از طریق مواد غذایی نیز وجود دارد زیرا گر چه هنوز به صورت رسمی علت بروز این بیماری در چین اعلام نشده اما گفته می شود، اولین افرادی که به ویروس کرونای جدید مبتلا شده اند بعد از خوردن گوشت مار یا خفاش به این بیماری مبتلا شده اند و چینی هایی که غذا همراه خود داشته باشند ممکن است با آوردن غذای آلوده، این ویروس را منتقل کنند.

وی افزود: اولین علایم بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید در چین در بین افرادی بوده که در شهر ووهان چین از یک فروشگاه بزرگ گوشت که غذاهای دریایی نیز می فروشد، گوشت خریده بودند و ظاهرا اکثر آنها از گوشت مار و خفاش این فروشگاه مصرف کرده بودند.

رئیسی گفت: خفاش همواره یکی از مخزن های اصلی ویروس کرونا بوده و در مورد بیماری سارس و ویروس کرونای «مرس» (mers) که چند سال پیش در چین دیده شده نیز مخزن اصلی خفاش بود و در مورد بیماری «مرس» گر چه از شتر به انسان منتقل شد و بعد از انسان به انسان انتقال یافت اما قبل از آن از خفاش به شتر منتقل شده بود. سال ۲۰۰۲ که بیمار «سارس» در چین دیده شد نیز منشا آن گوشت خفاش و گربه بود.

مراقبت سختگیرانه در چین

معاون وزیر بهداشت افزود: شهر ووهان چین که اکنون بیشتر موارد ویروس جدید در آن مشاهده شده حدود ۱۱ میلیون نفر جمعیت داد. نکته مهم این است که از ۱۵ ژانویه همه مردم شهر ووهان و شهرهای اطراف که حدود ۵۴ میلیون نفر هستند، تحت قرنطینه قرار گرفته اند و اجازه خروج از کشور را ندارند و سایر ساکنان چین نیز برای خروج از این کشور تحت غربالگری مراقبت های سختگیرانه قرار می گیرند و به شدت کنترل می شوند و هر کس تب داشته باشد اجازه خروج از چین را ندارد.

وی گفت: موارد معدودی از بیماری ویروس کرونا که در کره جنوبی، ژاپن، آمریکا، استرالیا و فرانسه دیده شده نیز همگی قبل از ۱۵ ژانویه از این چین خارج شده اند.

رئیسی افزود: نکته مهم برای پیشگیری از این بیماری این است که ممکن است فردی تب داشته باشد و تب بر خورده باشد و به همین علت علایم بیماری را نشان ندهد بنابراین باید مراقبت ها را جدی تر انجام دهیم.

وی گفت: میران سرایت ویروس کرونا از آنفلوانزا،  مرس و سارس بیشتر است. هر فرد مبتلا می تواند سه یا چهار نفر را مبتلا کند در صورتی که هر فرد مبتلا به ویروس بیماری های آنفلوانزا یا سارس یا مرس می تواند ۱.۲ نفر را مبتلا کند اما کشندگی این ویروس کمتر است. این ویروس تاکنون ۵۶ فوتی در چین داشته که همگی بالای ۶۰ سال بوده اند و فقط یک نفر ۳۷ ساله بوده که او هم بیماری زمینه ای قبلی داشته است.

رئیسی افزود: باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که هنوز در فصل آنفلوانزا هستیم و خطر این بیماری تمام نشده است.  بهترین کار این است که در این شرایط اصول بهداشت فردی را رعایت کنیم یعنی مدام دست ها را با آب و صابون بشوییم از روبوسی و دست دادن پرهیز کنیم. در صورت بیماری تنفسی در خانه بمانیم و اگر طول بیماری از سه یا چهار روز بیشتر شد به پزشک مراجعه کنیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: بیشتر موارد آنفلوانزایی که در هفته های اخیر دیده شده از نوع آنفلونزای «بی» (B) است اما مواردی از آنفلوانزای نوع «ای» (A) که خطرناک تر است و از اول مهر امسال در کشور شایع شد، هنوز هم دیده می شود. موج اول آنفلوانزا در کشور فروکش کرده اما احتمال موج دوم که معمولا خفیف تر است، منتفی نیست.

وی گفت: در سه هفته گذشته تعداد موارد مبتلا به آنفلوانزا به شدت کمتر شده و فقط ۵۳۷ فرد مبتلا به بیماری های تنفسی در این مدت به بیمارستان مراجعه کردند و در این مدت فقط یک نفر فوتی ناشی از آنفلوانز از در کشور داشتیم.