۰ نفر

ظرفیت تولید دارو در ایران چهار تا پنج برابر نیاز کشور است

۳۰ دی ۱۳۹۸، ۱۸:۳۴
کد خبر: 411137
ظرفیت تولید دارو در ایران چهار تا پنج برابر نیاز کشور است

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ظرفیت تولید دارو چهار تا پنج برابر نیاز کشور است. این اقدام حرکت بسیار مهمی بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا شانه ساز در سومین یادواره ایثارگران و شهدای داروسازی کشور که امروز برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدا و ایثارگران حوزه دارویی کشور گفت: شهدا مفسران و سفیران قیام عاشورا در عصر حاضرند. چه خوش باور بودند کسانی که تصورشان بر این بود که شهدا جایگاه‌شان را در بین نسل جوان از دست داده‌اند. شهادت شهید سلیمانی و تشییع پر شکوه او و شهدای همراهش نشان داد که این جایگاه نه تنها کمرنگ نشده است بلکه همچنان در نسل جوان وجود دارد. شهدا همچنان وحدت بخش ملی و دینی ما هستند.

وی افزود: اتفاقی که برای آمریکایی‌ها و اردوگاه ظلم و کفر جهانی افتاد،  قابل پیش‌بینی نبود. آنان تصور نمی‌کردند که حرکتشان در به شهادت رساندن سردار سلیمانی می‌تواند خطرساز باشد اما پایگاه و جایگاه‌شان را در منطقه و بلکه در دنیا متزلزل کرد. این اتفاق کوچکی نبود که واقعا رخ داد. از آن مهمتر واکنش و سیلی محکم بود چراکه نیروهای مسلح و سپاه پاسداران برای اولین بار در طول تاریخ به  جنایت فجیع آمریکایی‌ها پاسخ دادند که این اقدام الگو می‌شود و مطمئن باشید از این به بعد به دلیل شکستن ابهت پوشالی آمریکا از این ضربات در دنیا بیشتر دریافت خواهد کرد.

شانه‌ساز با بیان اینکه امروز می‌خواهیم از شهدای داروسازی تجلیل کنیم،اظهارکرد: امروز بیش از پیش به فرهنگ شهدا نیاز داریم و مردم هم با بصیرت این پیام را دریافت کردند. حرکاتی در دو سه هفته اخیر از سوی ملت ایران انجام شد و واقعا برای دشمن قابل پیش‌بینی نبود، بسیار مناسب بود. همانطور که بسیاری از مفسران آمریکایی گفتند شهید سلیمانی برای امریکا بسیار خطرناک‌تر از سردارسلیمانی شد. در عین حال اگر امروز یاد گرفتیم که مقاومت کنیم و در مقابل دشمنان زانو نزنیم، به دلیل همین فرهنگ عاشورایی است که در عصر حاضر، شهدا برای ما بازگو و تعیین کردند. شاید اگر هشت سال دفاع مقدس را نداشتیم، امروز اصلا بلد نبودیم که می‌توان مقاومت کرد و جلوی توطئه‌ها و حرکات ضد انسانی و ضد بشری دشمنان ایران و اسلام ایستاد و در همین ادوار هم می‌توانیم برای سایر ملت‌ها الگوبخش باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه جامعه داروسازی در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال‌های جنگ‌ خدمات ارزنده‌ای را به کشور ارائه کرد، گفت: در سال‌های جنگ ما با یک سری صنایع وابسته در حوزه داروسازی مواجه بودیم که صرفا کار بسته‌بندی محصولات وارداتی را انجام می‌داد. در آن زمان به میزان ۲۰ تا ۲۵ درصد اسمی تولیدکننده دارو بودیم؛ آن هم یک سری اشکال خاص دارویی که خیلی هم حیاتی نبود و به نیاز جبهه‌ها پاسخ نمی‌داد.

شانه ساز تاکید کرد: بزرگان و پیشکسوتان داروسازی در سال‌های جنگ تلاش زیادی کردند و نه تنها نیازهای کشور و جبهه‌ها را با دست خالی تامین کردند، بلکه زمینه توسعه، رشد و بالندگی صنعت داروسازی را در کشور فراهم کردند. بسیاری از اشکال دارویی که به عنوان اورژانس و فوریت در جبهه و جنگ نیاز بود، در آن زمان تولید نمی‌شد. ظرفیت تولیدمان چهار تا پنج برابر نیاز کشور است. این اقدام حرکت بسیار مهمی بود. باید توجه کرد تعلل در تامین نیازهای دارویی مجروحان می‌توانست کمر جبهه‌ها را بشکند اما با لطف خدا و تلاش داروسازان این نیازها برطرف شد و توانستیم سال‌های جنگ را با کمترین مشکل پشت سر بگذاریم.

شانه ساز ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات داروسازان در دوران جنگ پاسخگویی نیاز بیماران و مجروحان حملات ناجوانمردانه شیمیایی رژیم بعث عراق بود که هیچ تجربه‌ای در دنیا قبل از آن وجود نداشت و اگر چیزی هم بود بسیار مخفی، پنهان و دور از دسترس بود. در این زمینه  واقعاً اساتید بزرگواری بودند که با کمک جوانان توانستند راه شناسایی عوامل شیمیایی و درمان آن‌ها را به دست آورند.

وی همچنین گفت: نهایتاً حضور داروسازان در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل از دیگر اقدامات داروسازان بود. کسانی بودند که حتی تا حد فرمانده گردان و فرمانده بهداری سپاه و... هم پیش رفتند و خدمات بسیار ارزشمندی را انجام دادند. این خدمات و فرهنگ همچنان در بین داروسازان کشور ادامه دارد؛ خدماتی که در حال حاضر از سوی داروسازان ارایه می‌شود، خدماتی یگانه است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: دشمنان به صورت منسجم حرکت می‌کنند و تمام انرژی خود جمع کرده‌اند که بتوانند ملت ما را از طریق تحریم غذا و دارو و تجهیزات پزشکی از پا درآورند و اگر به این هدف شومشان نرسیدند، به دلیل روحیه تلاش، ایثارگری و شجاعتی بوده که در جامعه داروسازی کشور وجود دارد. امسال و سال‌های قبل توانایی داروسازی کشور در تمام منطقه مثال‌زدنی است؛ توان و دانشی که در سایه توسعه دانشکده‌های داروسازی ایجاد شد. میزان تولید، قیمت یکسان دارو در تمام کشور و... دستاورد بزرگی است که از برکت طرح ژنریک و جنگ تحمیلی است.

شانه ساز تاکید کرد: امروز یکی از حوزه‌هایی که توانسته است اقتصاد مقاومتی رو بسیار بسیار پیشتر از بخش‌هایی که در کشور علیرغم اینکه دانش بنیان است و  بسیار سخت و دشوار است، محقق کند و بسیاری از شعارها و منویات و فرمان مقام معظم رهبری را در حوزه اقتصاد مقاومتی جامعه عمل بپوشاند، جامعه داروسازی کشور است. به عنوان یک کارشناس می‌گویم که اکنون این توانمندی را داریم که هر داروی جدیدی که پزشکان ما احساس نیاز به آن کنند را ظرف دو سال تولید کنیم. اینکه چند درصد از داروها را وارد می‌کنیم، اقلام بسیار کم مصرفی است که تولید آنها توجیه اقتصادی ندارد و قیمت تمام شده آنها بسیار بالا می‌رود و یا داروهایی هستند که بسیار جدید هستند.

وی همچنین اظهار کرد: تمام این توانمندی که در کشور وجود دارد به دلیل همین شهدای حوزه داروسازی است که نمونه‌های بزرگی از خدمات داروسازی بوده‌اند و همچنان برای ما الگو هستند.