۰ نفر

«بنیاد روشنای امید ایرانیان» کجاست؟

۳۰ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۴۳
کد خبر: 411104
«بنیاد روشنای امید ایرانیان» کجاست؟

بنیاد روشنای امید ایرانیان نهادی غیردولتی است که با هدف توانمندسازی و حمایت از فرزندان مستقل شده از سازمان بهزیستی کشور در سال 1394 با اخذ مجوز رسمی از وزارت کشور و با شماره ثبت 36981 رسما فعالیت خود را آغاز نموده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، بنیاد روشنای امید ایرانیان، از ابتدا تا کنون 244 فرزند ترخیص شده از بهزیستی تهران از خدمات بنیاد خیریه بهره برده‌اند و تعداد 27 نفر را نیز از فرزندان استان‌های خراسان رضوی، زنجان و شهر کرد تحت حمایت دارد .

برای شناخت دقیق گروه هدف در آغاز کار، پرونده، شرایط زندگی، سلامت اجتماعی، جسمی و روحی فرزندان توسط کارشناسان روانشناسی و مددکاری اجتماعی، مورد مشاهده، مطالعه و بررسی تخصصی قرار گرفت.

سپس با توجه به اولویت‌بندی نسبت به تهیه مسکن امن و اشتغال پایدار فرزندان اقدامات لازم صورت پذیرفت. لازم به ذکر است در زمینه مسکن تاکنون برای 124فرزند ( 33 دختر و 55 پسر ) با یاری و نظارت بنیاد روشنای امید منزل تهیه شده که شامل 8 مورد خرید و مابقی به صورت اجاره می‌باشد. در زمینه اشتغال با توجه به علاقه‌مندی و توانایی هر فرد و همچنین تخصص شغلی و ظرفیت  پذیرش فرزندان توسط خیرین در محل کارشان بهره برده شده و بدین ترتیب تعداد زیادی از فرزندان در محل‌هایی مناسب مشغول به کار شدند از جمله: 3 نفر در شهر فرودگاهی امام خمینی، 4 نفر در عینک‌سازی، یک نفر شرکت چوب، یک نفر در دندان پزشکی به عنوان دستیار دندانپزشک، یک نفر در مدرسه اتیسم به عنوان مربی، یک نفر در کارگاه ساخت زیور آلات و 5نفر در غرفه چای و دمنوش به عنوان فروشنده و در نهایت 5 نفر در کارگاه تولیدی خیاطی که توسط بنیاد  روشنای امید جهت اشتغال زایی این فرزندان تاسیس شده، مشغول هستند و در کنار آن با کارآفرینی صورت گرفته و فضای مناسب ایجاد شده ، تعدادی از خانمهای سرپرست خانواده  نیز  مشغول به کار  و کسب درآمدند  .

نکته مهم این که همه موارد اشتغال پس از گذراندن دوره آموزشی و مهارتی مناسب هر شغل بوده است.

از فعالیت‌های دیگر بنیاد جهت آشنایی دقیق‌تر با این فرزندان بر عهده گرفتن مسئولیت خانه کودک و نوجوان با 23 دختر 7 الی 22 سال از سازمان بهزیستی کشور ، در آبانماه سال 1394 با عنوان خانه روشنا میباشد که  همواره بر آن است با استفاده از نیروهای متخصص و تامین امکانات بر اساس نیازسنجی های کارشناسان در جهت اعتلا و پیشرفت این عزیزان در کلیه زمینه ها از جمله خانوادگی ، روانشناسی ، تحصیلی ، پزشکی و ... گامهای موثری بردارد .

در طی 4 سال  گذشته با بستر سازی ، آموزش ، مناسب سازی فضای خانه  و حمایت و نظارت دائم بر خانواده تعداد 10 نفر از این فرزندان به آغوش خانواده بازگشته اند و در سال جاری با پذیرش مسئولیت سرپرستی 3 فرزند جدید ، به فعالیت خود ادامه میدهد .

همچنین در سال 96 ساختمانی از طرف سازمان بهزیستی به عنوان خانه امید در اختیار بنیاد روشنای امید ایرانیان قرار گرفت و 7 نفر از فرزندان در شرف خروج و مستقل شدن از بهزیستی با هدف آماده سازی برای زندگی خارج از مراکز حمایتی در آن ساکن شدند . این فرزندان که پس از ورود به خانه  امید همگی شاغل شده و برخی از آنها به دانشگاه نیز راه یافتند ، بخش عمده ای از هزینه ها و همچنین مدیریت و برنامه ریزی زندگی خود را بر عهده دارند البته همچنان از حمایت و نظارت مسئولین بنیاد و مربیان حاضر در ساختمان برخوردار هستند تا با کسب تجربه زندگی، بعد از مدت حدود دو سال از خانه امید خارج شده و زندگی عادی و مستقل خود را در جامعه آغاز نمایند. چنانچه در طی  دوسال گذشته  2نفر از این فرزندان ازدواج کرده ، 2 نفر به آغوش خانواده بازگشته و سه نفر باقیمانده شغل مورد علاقه خود را انتخاب کرده به صورت پایدار مشغول به کار و کسب مهارت لازم درزمینه شغلی‌شان هستند.

گفتنی است  بنیاد روشنای امید ایرانیان با توجه به ضرورت بسیار زیاد در انجام کلیه امور مربوط به فرزندان و تصمیم گیرها همواره از راهنمایی و همراهی گروه  مشاوران روانشناسی خود بهره برده است  . این گروه علاوه بر ارائه جلسات مشاوره فردی با فرزندان در زمینه های مختلف از جمله مشکلات ارتباطی ، مشاورات تحصیلی و پیش از ازدواج  ، اقدام به برگزاری کارگاهای مختلفی در زمینه تخصصی خودشان و با هدف افزایش مهارت و آمادگی مقابله فرندان با مسائل  نموده اند که موضوع  برخی از آنها عبارتند از: کارگاه ارتباط موثر ، کارگاه آشنایی با خشونت در ارتباط، کارگاه فرزندپروری، کارگاه پیش و پس از ازدواج، کارگاه نحوه ارتباط با غیر هم جنس و ... که تا کنون حدود 90 در صد فرزندان تحت پوشش از این خدمات تخصصی استفاده کرده اند .

از اقدامات  بنیاد روشنای امید میتوان به برزگزاری بازارچه های سالیانه با هدف تامین بخش کوچکی از هزینه های خود و همچنین فراهم آوردن امکانی جهت فروش صنایع دست ساز فرزندان تحت پوشش، اشاره کرد که تا به حال به کمک همراهان همیشگی مان موفق به برپایی 4 بازارچه در فضایی بسیار شاد و صمیمی، شده‌ایم .

ما جهت مراوده بیشتر با فرزندان و پاسخگویی به و عواطف  و بیان حس حمایت از آنها در مناسبت‌های گوناگون تلاش می‌کنیم با برگزاری برنامه‌های مناسبتی دیدارمان را با آنها تازه کنیم مانند شب یلدا، اردوهای مختلف آموزشی و تفریحی و ...

در مجموع با عنایت به موارد ذکر شده امید است بتوانم بخشی از مشکلات فرزندان ترخیص شده از سازمان بهزیستی را هموار کرده و مانند خانواده در کنار آنها بوده و در حد توانمان از آنها حمایت نماییم تا با آگاه‌سازی و آموزش کافی، خود قادر به بر طرف نمودن و در نهایت به حداقل رساندن مشکلاتشان باشند.