۰ نفر

نگاهی به خسارت‌های سیل در سیستان‌وبلوچستان؛

مدرسه‌های بلااستفاده، دام‌های تلف ‌شده

۲۸ دی ۱۳۹۸، ۸:۲۰
کد خبر: 410432
مدرسه‌های بلااستفاده، دام‌های تلف ‌شده

یک هفته پس از آنکه باران، سیل شد و رودخانه‌ها طغیان کردند و مناطق مختلفی از سیستان‌وبلوچستان زیر آب رفت، گمانه‌زنی‌ها، بررسی‌ها و تخمین‌ها در مورد شدت خساراتی که به زندگی ساکنان مناطق سیل‌زده وارد آمده، آغاز شده است؛ واحدهای مسکونی تخریب شده، مدرسه‌های غیرقابل استفاده و دام‌های تلف ‌شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، سیلی که از قبل پیش‌بینی شده بود باز هم توانست مسوولان را غافلگیر کند، سیلی که از توان مدیریت بحران بیشتر بود. این اعترافی است که از زبان محمدفرید لطیفی، معاون سازمان مدیریت بحران در گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون بیان شد: ‌«وقوع سیل پیش‌بینی شده بود، اما میزان بارش‌ها باوجود مزیت‌هایی که داشت از میزان پیش‌بینی، بیشتر بود و حجم سیلاب موجب شد آب وارد مناطق مسکونی شود. ستادهای بحران برای مقابله با خسارات سیل تشکیل و تجهیزات ارسال شد، اما حجم سیلاب از توان‌مان بیشتر بود.» «طبق بازدیدهای میدانی به عمل آمده در حال حاضر تعداد ۳۲ واحد آموزشی در استان سیستان‌وبلوچستان غیرقابل استفاده هستند. همچنین تعداد سرویس بهداشتی، سپتیک تاسیسات لوله‌کشی و برق تعداد ۳۱۲ واحد آموزشی تخریب شدند.» حمیدرضا رخشانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان‌وبلوچستان به ایلنا گفته است که برخی از مدارسی که دچار آب‌گرفتگی شده‌اند همچنان بلاتکلیف مانده‌اند و دانش‌آموزان آنها زیر چادر درس می‌خوانند. تخریب عایق سقف ۵۶ واحد آموزشی، خسارت ۳۴۴ واحد آموزشی به شکل کلی و جزیی، تخریب ۱۳۹۰ دستگاه میز و نیمکت، تخریب ۲۳۸۰ صندلی دسته‌دار را هم باید به فهرست این خسارت‌ها افزود. به گفته او 95 دستگاه کانکس در عوض کلاس‌هایی که قابل استفاده نیستند ارسال شده تا همراه با بخشی از لوازم‌التحریر موردنیاز به دست دانش‌آموزان دشتیاری، کنارک، بنت، زرآباد و فنوج برسد. اما با گذشت بیش از یک هفته از آغاز بارندگی و سیل همچنان ارتباط با نیک‌شهر قطع است، راه‌های ارتباطی همچنان مسدود مانده‌اند و همین امر سبب می‌شود تا امدادرسانی به دانش‌آموزان هم امکان‌پذیر نباشد: ‌«جاده‌ها و زیرساخت‌های آنها خراب شده است، از این رو امکان تردد وجود ندارد. حتی در برخی مناطق با ماشین‌های سنگین هم نمی‌توان از جاده‌ها عبور کرد. رفتن به برخی مناطق واقعا دشوار است، هیچ‌یک از همکاران ما به خاطر شرایط پیش آمده نتوانستند از جاده‌ها عبور کنند.»

گستردگی سیلی که سیستان‌وبلوچستان، کرمان و هرمزگان را دربر گرفت سبب شد تا تعداد واحدهای مسکونی تخریبی هم به حدود 14 هزار واحد برسد. علیرضا تابش، رییس بنیاد مسکن در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام کرد: ‌«براساس برآوردها تاکنون حدود ۱۴ هزار واحد مسکونی روستایی در سیستان‌وبلوچستان، کرمان و هرمزگان تخریب شده است. ۲ هزار واحد مسکونی شهری نیز به علت سیل تخریب شده و هزار واحد نیز به تعمیر نیاز دارد.» او در صحبت‌هایش به مشکل دسترسی به برخی نقاط استان سیستان‌وبلوچستان هم اشاره کرد و گفت: «البته برخی روستاها به دلیل در دسترس نبودن میزان خسارت به آنها، مشخص نیست. برای ۱۹هزار واحد نیز تسهیلات معیشتی و برای

۱۶ هزار واحد نیز تسهیلات گذر از اسکان موقت به اسکان دایم درنظر گرفته‌ایم. ۱۰ هزار واحد دامی نیز درنظر گرفته‌ایم که جمع‌بندی این خسارات یکشنبه تحویل دولت داده می‌شود.»

دام‌های تلف ‌شده جمع‌آوری شدند

علاوه بر خانه و کاشانه و مدرسه، بخش مهمی از زندگی ساکنان مناطق روستایی هم با آب رفت؛ دام‌ها؛ دام‌هایی که بیش از 7 هزار راس از آنها تلف شدند. عباسعلی ارجمندی، مدیرکل دفتر مدیریت ستاد بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان به ایرنا گفته است: «۶ هزار و ۴۰۰ راس دام سبک و ۹۳۰ راس دام سنگین مردم جنوب این استان بر اثر سیلاب اخیر تلف شدند.» خساراتی که مرگ این دام‌ها به زندگی و معیشت مردم می‌زند یک بحث است و ماندن لاشه‌های برجای مانده از سیل هم بحثی دیگر. از برخی روستاها و مناطق سیستان و بلوچستان خبر رسید که با گذشت چند روز از سیل گسترده، همچنان لاشه این دام‌ها در برخی مناطق روی زمین مانده‌اند و کم‌کم ممکن است عاملی برای تهدید سلامت سیل‌زدگان شوند. با این حال مسوولان دانشگاهی و بهداشتی در استان می‌گویند که مشکل ظرف روزهای پنجشنبه و جمعه رفع شده است.

عبدالمحسن پروین، مدیرگروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه ایرانشهر توضیح می‌دهد: «زمانی که سیل آمد، بسیاری از دام‌ها را به‌خصوص در منطقه کنارک از بین برد. لاشه‌ها پخش شده بودند و یک‌سری مشکلات برای بیمه داشتیم. دامپزشکی باید می‌آمد و بررسی می‌کرد تا برای پرداخت غرامت وارد عمل شوند. این مشکل را گزارش کردیم و بعد از هماهنگی با دامپزشکی کل کشور قضیه حل شد. امروز (جمعه) همکاران ما با دهیاری‌ها در تماس هستند و تا شب ان‌شاءالله این مشکل کاملا برطرف می‌شود.» اغلب دام‌های تلف شده از میان دام‌های سبک مانند بز بوده‌اند و خسارت عمده در محدوده کنارک به‌بار آمده است. محمدعلی وطن‌پرست، سرپرست شبکه بهداشت کنارک هم  می‌گوید که در روزهای پنجشنبه و جمعه جمع‌آوری لاشه‌ها انجام شده و دیگر مشکلی بابت خطرات احتمالی ماندن آنها در مناطق مسکونی وجود ندارد‌؛ «در کنارک تعداد لاشه‌ها بالغ بر 300 راس برآورد شده است اما از آنجایی که رودخانه‌ها همچنان پرآب هستند، احتمال دارد که در روزهای آتی که آب فروکش کند، لاشه‌های بیشتری پیدا شوند که عملیات دفن آنها پس از آن انجام خواهد شد.» وطن‌پرست می‌گوید: تاکنون علایمی از بیماری‌های واگیردار در منطقه گزارش نشده که آنها را نگران کند و آنچه به نظر او در حال حاضر به عنوان اولویت باید مورد توجه قرار بگیرد بهداشت آب است: «باتوجه به اینکه تعدادی از تاسیسات آب‌رسانی آسیب دیده‌اند مساله اصلی ما بحث بهداشت آب است، سازمان آب و فاضلاب هم مشغول کار است تا همه تاسیسات وارد مدار شوند و ان‌شاءالله مشکلی ایجاد نمی‌شود.» حدود هزار روستا در استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان دچار سیلاب و مشکل دسترسی شدند. معاون سازمان مدیریت بحران که در بخش خبری شبکه دو سیما گفت حجم سیل از توان آنها بیشتر بوده است، گفته که مشکل دسترسی همچنان در مورد 150 روستا وجود دارد: ‌«به علت کمبود منابع مالی، اقدامات آبخیزداری و لایروبی رودخانه‌ها در سال‌های اخیر کمتر انجام شده است و حجم سیلاب بیش از حجم رودخانه‌ها بود. البته برخی ساخت‌وسازها در حریم رودخانه‌ها نیز حرکت سیلاب را محدود کرد.»