۰ نفر

اصلی‌ترین مأموریت آموزش‌وپرورش به روایت وزیر

۲۷ دی ۱۳۹۸، ۰:۰۳
کد خبر: 410256
اصلی‌ترین مأموریت آموزش‌وپرورش به روایت وزیر

وزیر آموزش و پرورش گفت: اصلی‌ترین ماموریت آموزش‌وپرورش این است که افرادی تربیت کند که در زندگی روی پای خود بایستند، از انفعال و درماندگی نجات یابند و از حقوق خود دفاع کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی در گردهمایی سالانه شوراهای آموزش و پرورش استان خراسان رضوی که در سالن شهید باهنر استانداری برگزار شد، اظهار کرد: قانون شوراهای آموزش و پرورش یک قانون خوب و مترقی است، روش مشارکت را مشخص کرده و به آن مشروعیت داده، بنابراین مسیر منحصر ما و شماست. همه شما در آموزش‌وپرورش هر هدفی که دارید نمی‌توانید بدون این جهت به آن‌ها برسید و ما نیز نمی‌توانیم؛ بنابراین طریقه‌ای که امروز به دلیل تجربیات داخلی و بین‌المللی و مبانی نظری بر آن تاکید می‌شود، این است که باید به الگوی سنجیده‌ای از مشارکت برسیم و کاستی‌های عملی را به صورت سنجیده حل کنیم.

حاجی‌میرزایی افزود: مشارکت برای امروز ما یک امر خطیر و راهبردی است و ما در آموزش‌وپرورش قادر نخواهیم بود به اهداف خود دست پیدا کنیم، مگر در پرتو مشارکت با جامعه. ماموریت اصلی ما تربیت است؛ تربیت نسلی که می‌خواهد در میدان زندگی مسئولیت‌پذیری و نفش‌آفرینی کند. خلاصه‌ترین تعریف از ماموریت آموزش‌وپرورش این است که افرادی تربیت کند که در زندگی روی پای خود بایستند، از انفعال و درماندگی نجات یابند و از حقوق خود دفاع کنند. آیا این کار بدون مشارکت‌ امکان‌پذیر است؟

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دانش‌آموزی که در اختیار من بوده، بخش مهمی در اختیار خانواده است و زمانی هم که در اختیار ما قرار دارد، بخشی در اختیار خانواده و جامعه نیز هست. ما می‌خواهیم او را برای زیستن شرافتمند آماده‌ کنیم، بنابراین باید با خانواده‌ و ‌جامعه هم‌راستا باشیم. اگر نتوانیم به چارچوب مشترکی برسیم، اهداف ما تحقق پیدا نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه «چالش‌های مهم آموزش‌وپرورش در تمام برنامه‌های توسعه قبل و بعد انقلاب، مفاهیمی مشترک دارد»، تصریح کرد: محتوا متناسب با نیاز جامعه نبوده و روش‌ها کارآمد نیست. آموزش‌وپرورش تمرکز داشته و تفویض اختیار مناسبی ندارد. چرا قادر نیستیم این مسائل را حل کنیم؟ اگر آموزش‌وپرورش می‌خواهد به اهداف برسد، این اهداف بدون پیوند با جامعه میسر نخواهد بود. باید به تقاضای روشن از چیزی که می‌خواهیم‌ دست یابیم، برسیم، تا تلاش‌ها در جهت هدف معین هم‌افزا باشد، اما تا کنون نتوانسته‌ایم.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های شورای آموزش‌وپرورش ایجاد چنین چشم‌اندازهای روشنی مبتنی‌بر بوم و نیازهای منطقه است که باید محورهایی را مشخص و ظرفیت‌های جامعه را حول آن محور فعال کرد. بخش دیگر اینکه می‌خواهیم فردی را برای جامعه‌ تربیت کنیم که‌ وارد بخش‌های مختلف شود و کار کند. اگر نتوانیم به یک گفت‌وگو، چشم‌انداز و هدف‌گذاری مشترک دست یابیم، وضعیتی می‌شود که اکنون نیز هست و ماحصل ما بعد از ۱۲ سال راهی ندارد جز اینکه کنکور دهد؛ زیرا هیچ مسیر دیگری متقاضی تلاش‌ها و ظرفیت‌های او نیست. 

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: شوراها آمده تا این چارچوب را نهادینه‌ کند. باید بین آموزش‌وپرورش با شهرداری، شوراها و صنعت، در پیداکردن‌ نقطه‌هایی که نیازهای واقعی است، ارتباط باشد. شورای آموزش‌وپرورش باید از ظرفیت‌های بومی خود برای حل مسایل بومی استفاده کند. ظرفیت بومی، مسائل بومی و راه‌حل‌های بومی باید برای حل مسائل باشد، تا آموزش‌وپرورش را به اهداف خود نزدیک کند و از لاک متمرکز خود بیرون آورد.

وی خاطرنشان کرد: اتفاق پایداری در هیچ جامعه‌ای نمی‌افتد، مگر با تحول در یادگیری آن جامعه. چطور می‌توانیم به اهداف دیگر برسیم قبل از اینکه بتوانیم یادگیری جامعه را سازماندهی کنیم؟ آنجاست که باید یادگیری به نحو مناسب و موثری ساماندهی شود و شکل بگیرد تا به اهداف برسیم.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه «نگاه من به شورای آموزش‌وپرورش راهبردی، راهگشا، خلاق و فرصت‌ساز است»، عنوان کرد: خراسان همیشه در همه‌ امور الگو بوده‌ و اینجا هم باید باشد. شورای آموزش‌وپرورش خراسان رضوی جزو شوراهای برتر کشور است و باید در استان با چارچوب‌های برنامه استاندار برای توسعه استان همراه باشد. از سال ۶۸ این قانون‌ وجود دارد که هر کس از آموزش‌وپرورش بیرون می‌آید باید مهارتی یاد داشته باشد، اما هنوز به این هدف دست پیدا نکردیم.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: عرصه این هدف این‌جاست، باید در استان این کار را انجام دهیم تا هر کس از آموزش‌وپرورش بیرون می‌آید، مهارت متناسب با منطقه و نیازهای واقعی خود را داشته باشد که این به دانش‌آموز هویت، شخصیت و اعتمادبه‌نفس می‌دهد و او را برای پذیرش نقش‌های اجتماعی آماده می‌کند. دانش‌آموز ما باید قدرت بروز و ظهور و استدلال در برابر موضوعات مختلف را داشته و نسبت‌به مسایل جامعه خود شناخت داشته باشد.

وی ادامه داد: در کتاب‌های ما راجع به مسائل روز جامعه و جامعه‌ای که دانش‌آموز در آن زندگی می‌کند، مطلبی وجود ندارد. ما الان به مدارس دو ساعت را در هفته اختصاص دادیم تا خودشان برنامه‌ریزی کنند که در این دو ساعت می‌خواهند چه چیزی آموزش دهند. این گامی در جهت تمرکززدایی و عرصه‌ای است که ظرفیت آن می‌تواند افزایش یابد. اکنون در سازمان پژوهش چندتالیفی‌شدن کتاب‌ها را بررسی می‌کنیم که‌ چندین نوع کتاب توسط مناطق مختلف نوشته شود و مدارس ما قدرت انتخاب داشته باشند.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: خواهش من این است که در استان جلوه‌ متفاوت و نابی از آموزش‌وپرورش مبتنی‌بر نیازهای واقعی جامعه و آماده‌کردن برای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی دانش‌آموزان انجام دهید. مهم‌ترین جایگاهی که می‌توانید روی آسیب‌های اجتماعی تاثیر عمیق بگذارید، این‌جاست. مشارکت این‌ نیست که همه به آموزش‌وپرورش پول دهند، بلکه این است که ماموریت‌های خود را هم‌راستا کرده و درک خود را از مطلوبی که داریم، هم‌جهت کنیم تا در پرتو چشم‌انداز مشترک، دستیابی به اهداف میسر شود.