۰ نفر

مواردی که باید هنگام وقوع سیل بدانید

۲۵ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۲۲
کد خبر: 409869
مواردی که باید هنگام وقوع سیل بدانید

هر لحظه ممکن است سیل برق‌آسا روی دهد. در چنین وضعی باید ‌فوراً به نواحی مرتفع پناه برد و منتظر دستور مسئولان شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، همواره باید ‌به وضع ‌جویبارها‌، آب‌گذرها و دره‌ها توجه شود، زیرا ‌سیل برق‌آسا در این محل‌ها ناگهانی و بدون علایم هشدار قبلی جاری می‌شود.

   قبل از ترک خانه‌ باید از امنیت آن مطمئن شد‌. در صورت امکان‌، وسایل موجود در حیاط خانه را باید ‌به درون ‌خانه برد‌. بهتر است اسباب و اثاثیه مهم به طبقه بالای خانه منتقل شود.

   دریچه اصلی آب و ورودی گاز بسته شود. وسایل ‌برقی از جریان برق کشیده شود. در صورت ‌خیس‌بودن یا در آب قرار گرفتن نباید به پریز برق دست زد.

   در آبی که جریان دارد نباید ‌حرکت کرد. ۱۵ سانتی‌متر آب درحال حرکت می‌تواند ‌تعادل انسان را بر هم بزند. درصورت اجبار به حرکت ‌در آب، ‌باید از جایی حرکت کرد که آب ساکن است‌. برای اطمینان از حرکت در آب و پی بردن به استحکام مسیر بهتر است از چوب‌دستی استفاده شود.

  ‌حدود ۱۵ سانتی‌متر آب، با کف اغلب خودروهای سواری تماس پیدا می‌کند و ممکن است موجب از دست رفتن کنترل و واژگون‌شدن آنها شود.

  ‌حدود ۳۰ سانتی‌متر آب موجب شناورشدن اغلب خودروها می‌شود.

  ‌حدود ۶۰ سانتی‌متر آب می‌تواند انواع خودروها را با خود ببرد.

اقدامات بعد از وقوع سیل

   خود را به نزدیک‌ترین محل امدادرسانی هلال‌احمر یا سایر مراکز امدادرسانی برسانید. غذا، البسه و سایر کمک‌های اولیه در آنجا موجود است.

   برای اطمینان از سالم بودن آب آشامیدنی، حتما به گزارش اخبار محلی توجه کنید و آب آشامیدنی را قبل از مصرف بجوشانید.

   از سیلاب دور شوید، زیرا این آب ممکن است با روغن، گازوییل یا فاضلاب آلوده شده باشد یا احتمال دارد بر اثر تماس با خطوط نیروی برق زیرزمینی، دارای جریان برق باشد.

   از آب در جریان فاصله بگیرید.

   به مناطقی که سیلاب عقب‌‌نشینی کرده است، توجه کنید زیرا استحکام خیابان‌ها و جاده‌ها ممکن است به‌دلیل جریان سیل ضعیف شده باشد که در این‌صورت ممکن است بر اثر وزن خودرو فرو برود.

   از خطوط فشار قوی دوری کنید.

   زمانی به خانه بازگردید که مسئولان وضع را امن اعلام کنند.

   از ساختمان‌هایی که اطرافش را آب احاطه کرده است، دور شوید.

   هنگام ورود به منزل کاملا احتیاط کنید. ممکن است پی‌ ساختمان آسیب دیده‌باشد ولی در ابتدا خرابی دیده نشود و ظاهر خانه سالم به‌نظر بیاید.

   سعی کنید در طول روز به منزل برگردید تا استفاده از وسایل روشنایی لازم نباشد.

   چنانچه مجبورید شبانه به خانه برگردید، محتاط باشید. از فانوس، مشعل و کبریت برای روشن‌کردن ساختمان استفاده نکنید. چراغ قوه را نیز قبل از ورود به ساختمان روشن کنید.

   از غذاهای کنسرو شده استفاده کنید.

   لوازم برقی را قبل از استفاده کنترل و خشک کنید.

   آب‌ جمع‌شده در گودال‌ها شرایط مناسبی را برای رشد حشرات به‌خصوص پشه‌ها ایجاد می‌کند، بنابراین از توری در محل اقامت خود استفاده کنید و پوشاک آستین‌بلند و چکمه‌ ساق‌بلند بپوشید.

   چون سیل باعث خارج شدن مارها از لانه‌های خود می‌شود، بعد از سیل مراقب مارگزیدگی باشید.

   پس از سیل احتمال شیوع بیماری‌های عفونی مانند عفونت دستگاه گوارش ازجمله هپاتیت، وبا، حصبه و … وجود دارد که باید مراقبت‌های لازم در زمینه بهداشت فردی و عمومی انجام شود.

   اگر مخزن توالت، کاسه‌ توالت، تصفیه‌خانه و تأسیساتی مانند آن آسیب دیده‌است، در صورت امکان آن را تعمیر کنید. سیستم‌های زهکشی در صورت آسیب‌دیدن، سلامتی و بهداشت افراد را به مخاطره می‌اندازد.

   هر چیز خیس و مرطوب را تمیز و ضد عفونی کنید زیرا گل و لای باقیمانده از سیلاب، حاوی مواد شیمیایی و فاضلابی است.