۰ نفر

همه چیز درباره خواص سیب زمینی

۲۴ دی ۱۳۹۸، ۴:۵۴
کد خبر: 409487
همه چیز درباره خواص سیب زمینی

سیب‌زمینی دارای مقادیری مواد معدنی همانند پتاسیم و کلسیم است که آن را در مقابل سایر سبزیجات قدرتمند کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، نشاسته، مهم‌ترین ماده اصلی موجود در  سیب‌زمینی  است که معمولاً ۹ تا ۲۵ درصد آن را تشکیل می‌دهد و از این جهت سیب زمینی را برای تأمین انرژی ماده مفیدی می‌دانند که نسبت به غلات کمتر تحت تأثیر آفات قرار می‌گیرد و پرورش آن نیز کمی آسان‌تر است!

سیب‌زمینی توسط فاتحان اسپانیایی در سال ۱۵۷۰ از آمریکای جنوبی به اسپانیا منتقل شد و کشت آن در سراسر اروپا رواج یافت، و بعد‌ها توسط مستعمره نشین‌های بریتانیایی به آمریکای شمالی منتقل شد.

جالب است بدانید؛ دانشمندان آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که سرمنشأ کلیه انواع سیب‌زمینی‌های امروزی را می‌توان به یک گیاه واحد که بیش از هفت هزار سال قبل در پرو کشت شد ردگیری کرد!

سیب‌زمینی توسط جان ملکم در اواسط پادشاهی فتحعلی‌شاه قاجار برای نخستین بار به ایران آورده شده‌است و از این رو در ابتدا به آن «آلوی مَلکَم» می‌گفتند!

شاید ندانید اما؛ اولین محلی که سیب‌زمینی در ایران کاشته شد، روستای پشند در استان البرز بوده‌است و از این رو سیب زمینی پشندی همچنان در ایران معروف است!

خواص سیب زمینی در چند خط

سیب‌زمینی در بین سبزیجات حاوی ویتامین ث بالایی است و آن را تقویت‌کننده قلب، محکم‌کننده لثه، مسکن درد و زخم معده می‌دانند.

سیب زمینی برای تأمین ویتامین ث مورد نیاز برای جلوگیری از خون‌ریزی لثه مفید است و همانطور که می‌دانید ویتامین ث یک آنتی‌اکسیدان بوده و به تولید پروتئینی به نام «کلاژن» که تشکیل دهنده استخوان، غضروف مفاصل، عضلات و رگ‌های خونی است کمک می‌کند.

سیب‌زمینی دارای مقداری مواد معدنی مانند پتاسیم و کلسیم است و نکته بسیار مهم این است که در اثر ماندن در انبار و پخت نامناسب مقدار زیادی از ویتامین ث آن به هدر می‌رود، اما با این حال سیب زمینی سرخ کرده همچنان حاوی پتاسیم و ویتامین ث است.

سیب‌زمینی علاوه بر ویتامین ث حاوی مواد مفید دیگری مثل پتاسیم، فسفر، آهن و منیزیم است.

طبع سیب زمینی

طبع سیب زمینی خام در طب سنتی سرد و‌تر است، اما اگر آن را آب پز کنیم، دارای طبیعت معتدل می‌شود و چنانچه آن را سرخ کنیم دارای طبیعت گرم و خشک می‌شود.