۰ نفر

چهره ویرانگر بارش‌های کم سابقه در استان‌های خشک کشور

۲۳ دی ۱۳۹۸، ۶:۲۰
کد خبر: 409188
چهره ویرانگر بارش‌های کم سابقه در استان‌های خشک کشور

«حجم بارشی که انتظار می‌رفت در طول یکسال در سیستان و بلوچستان ببارد، دو روزه دریافت شد».

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این ارزیابی مسئولان مدیریت بحران سیستان و بلوچستان از کمیت بارش‌هایی که مناطق کویری و دچار خشکسالی 20 ساله را از شامگاه پنجشنبه 19 دی ماه تا روز یکشنبه 22 دی تحت تأثیر قرار داده، نشان می‌دهد حجم بارندگی که در برخی مناطق سیستان و بلوچستان و نیمه جنوبی کرمان از 100 تا 200 میلیمتر ارزیابی شده، در کنار همه امیدها و شادی‌ها تا چه حد خطر آفرین و ویرانگر هم هست.

سیلاب‌های اخیر پهنه وسیع سیستان و بلوچستان را بشدت تحت تأثیر قرار داده است. مدیرکل دفتر مدیریت بحران این استان گفت: راه ارتباط ۵۰۰ روستای استان از روز شنبه براثر سیلاب بسته شده است.

«عباسعلی ارجمندی» افزود: بسته شدن ۲۶ راه ارتباطی، قطع شدن برق ۱۳۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۱۰۰ روستا، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغ‌های موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان و قطع شبکه ارتباط تلفن در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک و قصرقند از جمله خسارت‌های سیل ۲ روز اخیر در استان بوده است. همچنین در جریان سیلاب اخیر بیش‌از ۲۰ هزار واحد مسکونی در سیستان و بلوچستان دچار خسارت ۲۰ تا ۱۰۰ درصد شد.

خبرنگار درسیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد: بارندگی شدید شرایط 4 منطقه دلگان، نیکشهر، فنوج و ایرانشهر را بحرانی کرده و بیشتر روستاهای این مناطق در محاصره سیل قرار دارد. در این میان، به علت کوهستانی بودن مناطق نیک شهر، فنوج و قصرقند ارتباط کل روستاهای آنها با شهرقطع شده و حتی امکان ارتباط تلفن همراه و اینترنت نیز وجود ندارد. بیشتر باغ‌های منطقه زرآباد زیر آب رفته و نه تنها محصولی باقی نمانده بلکه بیشتر درختان نیز صدمه دیده است. همچنین به علت بحرانی شدن شرایط، نزدیک به 6 روستا نیز در این منطقه تخلیه شده است.

از طرفی، در منطقه دشتیاری هم به علت طغیان رودخانه باهور، برخی روستاها زیر آب رفته، البته هنوز آمار دقیقی در مورد تعداد این روستاها در دست نیست، اما آن‌طور که بخشدار منطقه اعلام کرده، نزدیک به 100 روستا درگیر سیلاب است و نیاز به امداد‌رسانی دارد. با رایزنی‌های انجام شده از سوی مسئولان از روز یکشنبه و با کاهش محسوس بارش‌ها 4 فروند بالگرد برای امداد‌رسانی به مناطق بحرانی دلگان، قصرقند و فنوج، زرآباد و دشتیاری اعزام شد. اطلاعات اعلام شده از سوی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز حکایت از آن دارد که یک نفر در سرباز مفقود شده و یک نفر هم در هرمزگان بر اثر سیل جان خود را از دست داده است. چند خانه هم در نقاط مختلف استان براثر سیلاب و بارندگی تخریب شده است. همچنین روز گذشته یک دختر 7 ساله در خاش بر اثر ریزش آوار زخمی شده، که حال عمومی وی خوب گزارش شده است. با وجود اعزام نیروهای امدادی به منطقه، امکان کمک به برخی مناطق چون نیکشهر، قصرقند و فنوج تا آرام شدن طغیان رودخانه‌های فصلی کم است.

وضعیت بحران زده روستاهای اطراف خاش

گزارش‌ها از شهرستان خاش نیز حاکی است، بسیاری از رودخانه‌ها چون پنج انگشت، گوهرکوه، تفتان، ایرندگان، شوگه، خان بی‌بی، کارواندر، گزو، ترشاب، تمندان و... به‌صورت چندباره سیلابی شده و هم اینک نیز خروشان هستند. سقف خانه‌های قدیمی و خشت و گلی و حتی منازل نوساز آجری و بلوکی خیس و سنگین و خطرساز شده و در صورت تداوم بارش‌ها احتمال وارد شدن خسارت به منازل مردم زیاد است. با در وضعیت هشدار قرار گرفتن شهر خاش، احتمال وارد شدن آب از معابر وجود دارد و  در روستاهای لال آباد، بولان آباد، عیدآباد، شیرآباد و... از توابع منطقه گوهرکوه به‌دلیل کوتاه و پایین و کوچک بودن پل‌ها و ایجاد زیرساخت‌های نامناسب نیز بسیاری از منازل زیرآب رفت.

«عنایت ایرندگانی» بخشدار ایرندگان خاش دراین باره به ایسنا، گفت: به طور میانگین حدود ۹۰ میلی متر باران در این بخش باریده و هم اینک خطرات ریزش کوه و ریزش سقف منازل قدیمی و خشت و گلی وجود دارد.

سیلاب کرمان کشته و مصدوم نداشت

از سوی دیگر «مجید سعیدی»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان نیز  گفت: با ورود سامانه بارشی از اواخر پنجشنبه هفته گذشته در بخش‌های شمالی استان بارش برف و در بخش‌های جنوبی باران داشته‌ایم که کم سابقه بوده است. براثر همین بارش‌ها تعدادی از رودخانه‌ها بویژه در مناطق جنوبی استان طغیان کرد و باعث شد راه ارتباطی 363 روستا با مرکز شهر قطع شود. البته با تلاش‌های انجام شده تاکنون راه ارتباطی 249 روستا باز شده، اما راه دسترسی 114 روستا که اغلب در مناطق سخت گذر قرار دارد، هنوز قطع است.

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان افزود: شدت بارش‌ها و طغیان رودخانه‌ها در 2روز گذشته سبب شد 95 روستای استان در محاصره سیلاب قرار بگیرد که خوشبختانه 94 روستا را نجات داده‌ایم و تنها روستای «گزه» در منطقه قلعه گنج همچنان در محاصره قرار دارد. البته در تلاش هستیم هر چه سریعتر این روستا را نیز نجات دهیم. همچنین 56 روستا نیز در محاصره برف بوده‌اند که در حال حاضر راه 19 روستا باز شده و 37 روستا همچنان هیچ راه ارتباطی با مرکز استان ندارند.

سعیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر تردد در جاده‌های کوهستانی استان تنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است، افزود: تمام راه‌های استان بازاست و تنها جاده‌ چاه دادخدا - رمشک و رودبار - ایرانشهر هنوز مسدود است. همچنین برق بیش از یکصد روستا در استان قطع شده بود که با اقدامات انجام شده برق تمام روستاها به جز 4 روستا در شهرستان منوجان وصل شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کار برآورد خسارت از روز یکشنبه از سوی فرمانداری‌ها و دستگاه‌های ذیربط در استان آغاز شده، گفت: خوشبختانه در این حوادث هیچ کشته و مصدومی نداشته‌ایم. البته خسارات زیادی در حوزه‌های کشاورزی، زراعی، باغی و احشام، زیرساخت‌ها، خطوط انتقال آب، برق و راه‌های روستایی، عشایری، جاده‌ها و ابنیه وارد شده که پس از بررسی کارشناسان میزان آن اعلام خواهد شد. با توجه به شرایط پیش آمده امداد‌رسانی به بخشی از شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان نیز به استان کرمان واگذار شده که در این راستا تاکنون 118 تخته چادر و یک تریلی شامل مواد غذایی و مایحتاج ضروری به دلگان اعزام شده است.

امداد‌رسانی به 3300 نفر در روستاهای کرمان

«مسعود جمیلی» مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان نیز اعلام کرد: «با حضور راهداران شهرستان‌های قلعه گنج و رودبار جنوب ۲ راه مسدود «قلعه گنج - رمشک» و «رودبار- ایرانشهر» بازگشایی شد. راه «قلعه گنج - رمشک» در محل روستای چاه حسن علی قلعه گنج به علت تخریب قسمتی از راه توسط سیلاب که روز شنبه مسدود شده بود با تلاش عوامل راهداری قلعه گنج بازگشایی شد.

وی با بیان اینکه لزوم تردد ایمن مردم و رانندگان در جاده‌ها از اولویت‌های حوزه راهداری است، افزود: علی رغم فروکش نکردن سیلاب در محدوده چاه حسن علی راهداران توسط دستگاه‌های راهداری و هدایت سیلاب به محل پل‌های مجاور و ترمیم جاده، راه را بازگشایی و زیر بار ترافیک قرار دادند.

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان از بازگشایی راه «رودبار -ایرانشهر» خبر داد و گفت: با همت راهداران شهرستان رودبار و ارسال دستگاه‌های کمکی راهداری جاده رودبار جنوب به ایرانشهر بازگشایی شد.

جمیلی با اشاره به ترمیم آب‌نماهای این راه توسط عوامل راهداری، افزود: راه «قلعه گنج - جاسک» هم که به علت طغیان رودخانه فصلی مسدود شده بود بازگشایی و تردد در آن جریان یافت.

همچنین «هادی سلطانی‌نژاد» مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز درباره امدادرسانی به سیل زدگان استان کرمان گفت: بر اثر بارندگی‌های شدید در جنوب استان و بارش برف در مناطق کوهستانی، نیروهای امدادی این جمعیت در ۴۸ ساعته گذشته به ۳ هزار و ۸۰۰ نفر گرفتار در سیل، برف و کولاک امدادرسانی کردند.

وی با اشاره به وقوع سیل و آب گرفتگی معابر در ۴۷ روستا در مناطق جنوب استان، افزود: ۴۶ نفر از نجاتگران و امدادگران جمعیت هلال احمر استان در قالب ۱۶ تیم به ۳ هزار و ۳۰۰ نفر گرفتار در سیل در روستاها و مراکز شهرستان‌های منوجان، کهنوج، ساردوئیه، ارزوئیه، قلعه گنج، ریگان و رودبارجنوب با توزیع اقلام زیستی و گرمایشی امدادرسانی کردند.

سلطانی‌نژاد به وقوع برف و کولاک در ارتفاعات و مناطق کوهستانی در شهرستان‌های کرمان، ساردوئیه، شهداد، سیرجان و رابر اشاره کرد و گفت: نجاتگران هلال احمر در قالب ۱۶ تیم در مراکز شهرستان‌ها و روستاها به بیش از ۵۰۰ نفر گرفتار در برف و کولاک امدادرسانی کردند.

وی با بیان اینکه امدادرسانی همچنان ادامه دارد، می‌افزاید: همچنین بیش از ۱۰۰ نفر در پایگاه‌های امداد و نجات بین شهری جمعیت هلال احمر در استان در طی ۴۸ ساعت گذشته اسکان یافتند.

مشهد درانتظار دمای هوا منفی 10

خراسان رضوی هم از استان‌هایی است که تحت تأثیر سامانه جدید بارشی قرار داشت و هرچند بارش برف و باران دراستان چهره زمستانی به این استان داده، اما مشکلاتی را هم فراهم کرده است. از ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه تمام شهر‌های خراسان رضوی سفید پوش شده بود، به گونه‌ای که در فریمان ارتفاع برف به 75 سانتیمتر، تربت حیدریه 26 سانتیمتر، تربت جام 22 سانتیمتر، تایباد 25 سانتیمتر و حتی مشهد 14 سانتیمتر برف نشسته بود.

«حجت شایان فر» مدیریت بحران خراسان رضوی تصریح می‌کند: خوشبختانه بارش در تمام نقاط استان رخ داده که غالب آن هم به شکل برف بوده و انتظار این است که با ضعیف شدن فعالیت این سامانه در روز دوشنبه بازهم شاهد افت دمای هوا در خراسان رضوی باشیم و حتی انتظار دمای هوامنفی 10 درجه را برای مشهد داریم.

به‌گفته وی در روزهای شنبه و یکشنبه 9 راه اصلی استان برای ساعاتی مسدود بود و راه ارتباطی ده‌ها روستا همچنان به‌دلیل بارش سنگین برف بسته است و برق 25 روستا در اطراف شهرهای تربت جام، تایباد، صالح آباد، سرخس و رشتخوار قطع شده که متأسفانه تا بازشدن راه ارتباطی آنها امکان وصل مجدد برق وجود ندارد.

وی تأکید می‌کند: همچنان همه دستگاه‌های اجرایی در آماده باش هستند که در دو روزه (شنبه و یکشنبه) به یکهزار و 278 خودروی مانده در برف امداد‌رسانی شد و 3 هزار مسافر نیز اسکان اضطراری یافتند. به‌دنبال افت دمای هوا، مصرف گاز در استان بشدت افزایش یافته که برای جلوگیری از افت فشار گاز محدودیت‌هایی برای صنایع با مصرف گاز بالا و نیرو گاه‌ها تعریف شده است.

نجات بیش از 230 نفر از برف در خراسان رضوی

«محمدعلی جباری‌ثانی» رئیس جمعیت هلال‌احمر سبزوار گفت: در پی بارش شدید برف شب گذشته و بامداد 235 مسافر در مسیر جاده سبزوار- بردسکن در گردنه البلاغ از برف و کولاک نجات یافتند. این مسافران در قالب 43 خودروی سبک و سنگین و 10 دستگاه اتوبوس در جاده سبزوار - بردسکن گرفتار شده بودند که امدادگران هلال‌احمر به آنها امداد‌رسانی کردند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: این مسافران در مسجد بین راهی روستای البلاغ اسکان داده شده‌اند و ۱۰۰ بسته غذایی بین آنها توزیع شده است.

آماده باش 52تیم امدادی در خراسانی جنوبی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز گفت: طی ۴۸ ساعت گذشته امدادگران هلال احمر استان به ۲۱۳ نفر در ۳۴ مورد حادثه امدادرسانی کردند.

«محمدرحیم شهریاری» با بیان اینکه از این تعداد ۹ مورد مربوط به سیل و آبگرفتگی بوده است، افزود: در این حوادث به ۴۱ نفر امدادرسانی شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به امدادرسانی به‌هفت مورد حادثه جاده‌ای، تصریح کرد: در این حوادث نیز امدادگران هلال احمر استان به ۷۰ نفر امدادرسانی کردند. همچنین از مجموع حوادث این مدت ۱۷ مورد مربوط به برف و کولاک بوده که در این مأموریت‌ها به ۴۵ نفر گرفتار در برف و کولاک امدادرسانی شد. در مجموع طی این مدت ۳۸ تیم امدادی به تعداد ۱۰۲ نفر با به‌کارگیری ۳۹ دستگاه خودروی امدادی برای امدادرسانی به حوادث اعزام شدند.شهریاری با بیان اینکه در این مدت ۵۷ نفر اسکان یافتند، افزود: این افراد در شهرستان‌های سربیشه، بیرجند، طبس، فردوس و قاین خدمت دریافت کردند.با توجه به ادامه شرایط نامساعد جوی آماده‌باش ۵۲ تیم امدادی تا پایان بارندگی‌ها ادامه خواهد داشت.

اورژانس هوایی به کمک سیل زدگان آمد

در همین حال، «مجتبی خالدی» سخنگوی سازمان اورژانس کشور هم از فعال شدن بالگردهای اورژانس در استان‌های درگیر سیل و آبگرفتگی خبرداد و گفت: تیم‌های واکنش سریع در سیستان و بلوچستان وارد عمل شده‌اند و در سه استان درگیر سیل چهار نفر مصدوم داشتیم. همچنین تیم‌های اورژانس 24 خانم باردار را به مراکز درمانی در مناطق سیلزده انتقال دادند.رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر به امدادرسانی در ۴٠ شهر و روستا در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: تاکنون یکهزار و248 نفر در این استان امدادرسانی شده‌اند و ٣٢٧ نفر هم به‌صورت اضطراری اسکان یافته‌اند. همچنین یک نفر هم در شهرستان راسک مفقود شده که جست و جوها برای یافتن وی ادامه دارد.‌‌

کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری؛ ۲۲ درجه زیر صفر

در همین حال، مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری خبر می‌دهد که دمای هوا در کوهرنگ به منفی ۲۲ درجه سانتی گراد رسیده است.

به گزارش مهر، «شاهرخ پارسا» با اشاره به اینکه دمای هوا در کوهرنگ به منفی ۲۲ درجه سانتی گراد رسیده، می‌گوید: کوهرنگ سردترین منطقه کشور گزارش شده است. از طرفی، دمای هوا در شهرکرد هم به منفی ۱۶ درجه سانتی گراد رسیده است.