۰ نفر

کرایه درب و داغون‌ها!

۲۳ دی ۱۳۹۸، ۶:۱۰
کد خبر: 409186
کرایه درب و داغون‌ها!

با افزایش قیمت کرایه سواری، توجه خریداران به خرید خودروهای فرسوده افزایش پیدا کرده است. از طرفی با افزایش قیمت خودرو، تمایل به تعویض خودرو کمتر شده است.

و باز از طرف دیگر، با توقف طرح اسقاط، تاکسی‌دارها انگیزه‌ای برای تعویض خودروشان ندارند.این طوری شده که با افزایش کرایه مردم سوار خودروهای فرسوده هم می‌شوند. چرا باید به تاکسی‌هایی که درب و داغون هستند به اندازه تاکسی‌های نو کرایه داد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اگر مشتری ثابت برخی از خطوط تاکسی پایتخت باشید به وضوح خواهید دید که ناوگان تاکسیرانی به هیچ عنوان یک دست و همسان نیست، منظور ما تعداد تاکسی‌ها نیست.

در خیلی از خطوط تاکسیرانی شاهد تاکسی‌های فرسوده‌ای هستیم که برای حمل بار هم مناسب نیست، اما آنها نسبت به جابه‌جایی مردم اقدام می‌کنند و در برابر اعتراض‌های مردمی هم حرف از نبود پول می‌زنند. آنهایی که در خطوط تاکسیرانی با قرض و قوله تاکسی‌های نو خریداری کردند، می‌گویند ما برای اینکه مردم و خودمان در آسایش بیشتری باشیم با انواع وام‌ها سعی کردیم خودروی جدید خریداری کنیم، چرا که حداکثر عمر مفید تاکسی‌ها 10 سال است و بعد از آن خودروهایی که در خطوط هستند باید اسقاط شوند. سؤال این است: چرا قیمت تاکسی فرسوده و مستهلک با تاکسی‌های نو باید برابر باشد؟ هزینه‌هایی که برای حفظ و نگهداری تاکسی‌های جدید صورت می‌گیرد، خیلی سنگین‌تر از هزینه تاکسی‌های فرسوده است. تاکسی‌های فرسوده در خیلی از مواقع هزینه‌ای هم برای خودرو انجام نمی‌دهند و به قول خودشان تنها هزینه‌شان پول بنزین و کلاچ است.

اگر به رانندگان تاکسی‌های فرسوده گلایه کنید که چرا مانند تاکسی‌های جدید و سالم پول می‌گیرید، بی‌معطلی به شما می‌گویند همان‌طور که آنها شما را می‌رسانند ما هم شما را می‌رسانیم، قرار نیست که مدت طولانی در این خودرو باشید، ما زجر آن را می‌کشیم. در تاکسی‌های گذری مردم حق انتخاب دارند و می‌توانند سوار تاکسی‌هایی شوند که مستهلک نیست اما در خطوط ثابت خبری از انتخاب نیست. این روزها با افزایش قیمت خودرو، خیلی از کسانی که می‌خواستند خودروهای خود را تغییر دهند یا حتی در قالب خودرو فرسوده به فروش برسانند، از تصمیمشان منصرف شده‌اند و حاضر نیستند برای خرید خودرو بهایی پرداخت کنند. آنها می‌گویند به دو دلیل نمی‌توان خودروهای فرسوده را تغییر داد، یک، پولمان به خرید خودروهای جدید نمی‌رسد و دو، طرح اسقاط خودروها بلاتکلیف مانده است.

البته در دوره‌هایی هم که قیمت خودرو افزایش زیادی پیدا نکرده بود و طرح اسقاط خودروها وجود داشت خیلی از رانندگان حاضر به تعویض تاکسی فرسوده خود نبودند. با وجود این خیلی از مردم خواهان این هستند که نرخ کرایه تاکسی‌های فرسوده با تاکسی‌های جدید متفاوت باشد تا اجحافی در حق مردم و کسانی که با انواع وام‌ها تاکسی خود را نو کردند، نشود.