۰ نفر

نقش پررنگ ترامپ در گلدن گلوب

۱۷ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۲۲
کد خبر: 407811
نقش پررنگ ترامپ در گلدن گلوب

و بالاخره هفتادوهفتمین دوره جوایزگلدن گلوب برندگانش را شناخت تا فصل جوایز سینمایی ‌به نقطه جوش نزدیک شده باشد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، التهابی که همه‌ساله در چنین روزهایی به اوج می‌رسد تا زمان اعلام نامزدها ‌و درنهایت هم شب برگزاری مراسم اسکار که آبی می‌شود بر آتش التهاب‌ها و امیدها و آمال فیلم‌ها و ‌فیلم‌سازانی که این ماه‌های آخر را همه شب خواب گلدن گلوب و اسکار دیده‌اند‎. روز گذشته هفتادوهفتمین دوره جوایزگلدن گلوب در شاخه‌‌های مختلف سینما و تلویزیون اهدا شد تا ‌برندگان گامی بلند به سمت اسکار برداشته باشند. در این میان بیراه نیست اگر بگوییم مارتین اسکورسیزی ‌ناکام‌ترین و کوئنتین تارانتینو و سام مندس شادترین سینماگران دنیا در شامگاه روز گذشته بودند. درحالی ‌که برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها فیلم ایرلندی مارتین اسکورسیزی به‌رغم نامزدی در پنج شاخه موفق به کسب ‌هیچ جایزه‌ای نشد؛ کوئنتین تارانتینو و سم مندس، این دو سینماگر محبوب و معتبر با دستانی پر مراسم را ‌ترک کردند. سم مندس با درام تماشایی جنگی «۱۹۱۷» جایزه بهترین فیلم و کارگردانی گلدن گلوب ۲۰۲۰ ‌را تصاحب کرد و تارانتینو نیز جایزه بهترین فیلم کمدی- موزیکال . در بخش تلویزیونی نیز «وراثت» و ‌‌«فلیبگ» برندگان بزرگ شب بودند و به ترتیب جوایز بهترین سریال درام و کمدی را به خود اختصاص دادند‎.

هفتادوهفتمین دوره مراسم گلدن گلوب که از ساعت ٤و ۳۰ دقیقه بامداد دوشنبه آغاز شد، بنا به دلایل زیادی در ‌یادها خواهد ماند. مثلا به این دلیل که امسال مجری‌گری مراسم برای پنجمین بار برعهده ریکی جرویس ‌بود یا به این دلیل که امسال  نتفلیکس توانسته بود در ۳۴ بخش فیلم و سریال نامزد شود که بیشترین ‌تعداد نامزدی یک کمپانی است. یا امسال شاهد دومین نامزدی جنیفر لوپز و دوازدهمین نامزدی لئوناردو ‌دی کاپریو بودیم که پیشتر سه بار هم این جایزه را تصاحب کرده است. یا سریال بازی تاج‌وتخت ‌برخلاف تمام جنجال‌ها و موفقیت‌های پیشین تنها نامزد دریافت یک جایزه گلدن گلوب شده بود. اما بی‌تردید ‌مهم‌ترین و جنجالی‌ترین رخدادهای گلدن گلوب امسال یکی دست خالی ماندن مارتین اسکورسیزی بود و ‌دیگری هم این واقعیت دردناک که امسال هیچ‌کدام از کارگردانان زن نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب نشده ‌بودند‎.

ایرلندی را شانس اول گلدن گلوب می‌دانستند که برای اسکار هم شانس زیادی دارد. در شب گلدن گلوب اما ‌این فیلم شاهد درخشش رقبایش بود و خود به هیچ موفقیتی نرسید. این درحالی است که منتقدان غربی ‌این فیلم را پیشاپیش برنده جایزه بهترین فیلم درام می‌دانستند و حتی پیتر برادشاو منتقد گاردین در ‌پیش‌بینی‌هایی که به سیاق همه ساله منتشر کرده بود، ایرلندی را فیلمی نامیده بود که باید برنده شود. اما در ‌نهایت در رقابت بین فیلم‌های ایرلندی، جوکر، داستان ازدواج، ۱۹۱۷ و دو پاپ، درام جنگی ١٩١٧ برنده شد ‌تا یکی از شگفتی‌های بزرگ امسال را شاهد باشیم. با اینکه کسی در سزاواری و شایستگی این فیلم تردیدی ‌ندارد‎.

‎ ‎در بخش بهترین فیلم درام و کمدی- موزیکال نیز در رقابتی که بین فیلم‌های دولمایت اسم من است، جوجو ‌ربیت، چاقوکشی، روزی روزگاری در‌هالیوود و  راکت‌من در جریان بود پیش‌بینی  پیتر برادشاو که روزی ‌روزگاری در‌هالیوود را سزاوار جایزه می‌دانست، محقق شد و کوئنتین تارانتینو با فیلم درخشان خود درباره ‌ماجراهای یک وسترنر رو به افول در اواخر  دهه ١٩٦٠ توانست گام بلندی به سوی اسکار بردارد‎.

در بخش بهترین کارگردانی نیز در رقابت نامزدهایی چون بونگ جون-هو (اَنگل)، سم مندس (۱۹۱۷)، ‌کوئنتین تارانتینو (روزی روزگاری در‌هالیوود)، مارتین اسکورسیزی (مرد ایرلندی) و تاد فیلیپس (جوکر)؛ ‌جایزه به مندس رسید تا موفقیت گلدن گلوبی‌اش رنگ و روی بیشتری به خود بگیرد‎.

در بخش‌های بازیگری نقش اول سینما شگفتی بزرگی پیش از آغاز مراسم رقم خورده بود. زمانی که ‌کریستین بیل برای فیلم فورد در مقابل فراری، آنتونیو باندراس درد وافتخار، آدام درایور برای داستان ازدواج، ‌خواکین فینیکس برای جوکر و  جاناتان پرایس برای دو پاپ نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد درام ‌شدند، اما خبری از رابرت دنیرو نشد که منتقدان بر این عقیده‌اند که با ایرلندی دوباره به روزهای باشکوهش ‌برگشته است. در این بین در شب مراسم نیز درنهایت جایزه به خواکین فینیکس بازیگر نقش جوکر رسید ‌تا یکی از جوایز فیلم جوکر در بخشی باشد که خیلی‌ها از همان ابتدا شانسش را در آن زیاد می‌دانستند‎.

در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن درام نیز در رقابت نامزدهایی چون سینتیا ارویو برای فیلم هریت، ‌اسکارلت یوهانسن بازیگر فیلم داستان ازدواج، سیرشا رونان برای زنان کوچک، شارلیز ترون برای بمب‌شل و ‌رنی زلوگر برای جودی؛ همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد جایزه در دستان رنی زلوگر قرار گرفت‎.‎

در شاخه بهترین بازیگر نقش اول مرد کمدی یا موزیکال نیز درنهایت تارون اگرتون بازیگر راکتمن برنده شد و ‌لئوناردو دی‌کاپریو را از چهارمین گلدن گلوب کارنامه‌اش محروم کرد. در بین زنان نیز این جایزه به آکوافینا ‌بازیگر فیلم مستقل تحسین‌شده وداع رسید‎.    ‎

در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جایزه را برد پیت برای فیلم روزی روزگاری در‌هالیوود از چنگ تام ‌هنکس (یک روز زیبا در محله)، آل پاچینو و جو پشی (مرد ایرلندی) و آنتونی‌هاپکینز (دو پاپ) درآورد. در ‌بخش زنان نیز جایزه به لورا درن بازیگر داستان ازدواج رسید، درحالی‌که گفته می‌شد بعید نیست جایزه این ‌بخش را آنت بنینگ یا جنیفر لوپز دریافت کنند.    ‎

اما یکی از جوایز اصلی همواره جایزه فیلم‌نامه بوده. یکی از پنج جایزه مهم هر مراسم سینمایی (در کنار ‌بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگری نقش تصلی زن و مرد). در این شاخه فیلم‌نامه‌های داستان ازدواج، اَنگل، دو ‌پاپ، روزی روزگاری در‌هالیوود و  مرد ایرلندی کاندیدا شده بودند که در پایان شب کوئنتین تارانتینو توانست ‌این جایزه را به دست آورد‎.

جوایز گلدن گلوب را که روزنامه‌نگاران خارجی‌هالیوود اهدا می‌کنند، همواره نقش فراوانی در اسکار داشته ‌و خیلی‌ها این مراسم را تلویحا دماسنج اسکار خوانده‌اند که نشان می‌دهد چهره‌های تبدار‌هالیوود در شب ‌برگزاری اسکار چه کسانی خواهند بود. اگر قرار باشد به سیاق سال‌های اخیر بیشتر جوایز این مراسم در ‌اسکار هم تکرار شوند، آن‌وقت شرایط برای فیلم‌هایی مانند ایرلندی و داستان ازدواج و حتی جوکر دشوار ‌خواهد شد. سه فیلمی که گمان بر این می‌رفت جوایز بی‌شماری به دست خواهند آورد، اما عملا جز بازیگر ‌اصلی جوکر دست همه‌شان از موفقیت گلدن گلوبی کوتاه ماند‎.

نگرانی از جنگ، تغییرات اقلیمی و آتش‌سوزی در استرالیا ‌

خواکین فینیکس، بازیگر جنجالی فیلم جوکر در پنجمین شب ژانویه وقتی در سالن بزرگ هتل بورلی هیلتون برای دریافت جایزه ‌بهترین بازیگر نقش اول مرد روبه‌روی میهمانان هفتادوهفتمین مراسم جوایز گلدن گلوب قرار گرفت، درباره تغییرات اقلیمی و فاجعه ‌آتش‌سوزی جنگل‌های استرالیا هم صحبت کرد و البته برخی دیگر از بازیگران هم دراین‌باره و تهدیدات جدید ترامپ اظهارنظر ‌کردند. پاتریشا آرکت، نیکول کیدمن، الن دی جنرس، راسل کرو و خواکین فینیکس از هنرمندانی بودند که در این مراسم صحبت ‌کردند. آرکت هنگام دریافت جایزه خود گفت:  «در لبه جنگ ایستاده‌ایم. رئیس جمهوری آمریکا توییت و تهدید می‌کند که ۵۲ سایت ‌شامل سایت‌های فرهنگی ایران را بمباران می‌کند و زندگی جوانان ما را که در سراسر جهان سفر می‌کنند به خطر می‌اندازد. مردم ‌نمی‌دانند که اگر این بمب‌ها فرود آیند روی سر بچه‌های خودشان می‌ریزد‎.‎‌» فینیکس هم در ابتدا از گلدن گلوب تشکر کرد که ‌غذاهای بدون گوشت را برای افزایش آگاهی درباره تغییرات آب و هوا سرو کردند و این حرکت را جسورانه دانست. او همچنین به ‌حرف‌‌های هنرمندان درباره استرالیا واکنش نشان داد:  «خیلی خوب است که تعداد زیادی از هنرمندان روی صحنه آمدند و درباره ‌استرالیا آرزو کردند اما باید بیشتر از این‌ کاری را انجام دهیم. درست است؟ به‌هرحال ما مجبور نیستیم که با هواپیماهای ‌خصوصی به پالم اسپرینگر بریم یا از آنجا برگردیم. من سعی می‌کنم که بهتر عمل کنم و امیدوارم شماها هم این کار را بکنید‎.‎‌» ‌جنیفر آنیستون، هنرمند دیگری بود که روی صحنه از غیبت راسل کرو گفت و بعد هم پیام او را خواند:  «او در استرالیاست تا در ‌برابر آتش‌سوزی بزرگ آنجا از خانه و خانواده‌اش محافظت کند. راسل کرو در پیامی که فرستاده در برابر نظرهای ترامپ ‌موضع‌گیری کرد و نوشت که تراژدی‌ای که استرالیا را دربرگرفته بر اثر تغییرات زیست محیطی صورت گرفته است. او ‌از مردم خواست تا به انرژی‌های تجدیدپذیر روی بیاورند‎.‎‌» نیکول کیدمن هم که خانه‌اش در استرالیا به‌طور کامل در آتش است در ‌این باره چند کلامی صحبت کرد. فوئیبی والر-بریج بازیگر برنده سریال «فلی‌بگ» هم در پشت صحنه گفت که باید لباس امشبش ‌را در حراجی بفروشد تا به سهم خودش به مهار آتش‌سوزی در استرالیا کمک کند.‌