۰ نفر

معاون سازمان بهزیستی اعلام کرد:

ممنوعیت پیمانکاران در به کارگیری کودکان زباله گرد

۱۵ دی ۱۳۹۸، ۶:۳۰
کد خبر: 407192
ممنوعیت پیمانکاران در به کارگیری کودکان زباله گرد

زباله‌گردی یکی از بدترین اشکال کار کودکان است که جامعه را با معضلات بسیاری مواجه کرده است تا جایی که طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی ، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در اجرای ماده ۲۰۷ آیین‌نامه داخلی مجلس از محمد شریعتمداری، وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مأموریت این وزارتخانه در زمینه سیاستگذاری اجتماعی و برنامه‌ریزی در خصوص زباله‌گردی کودکان، تدابیر صورت گرفته برای حذف زباله‌گردی این قشر از جامعه و نظارت‌های صورت‌گرفته این وزارتخانه برای ایجاد انسجام بین دستگاه‌های مختلف سؤال کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، نایب‌رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در این باره گفت: تولید ثروت عظیم در بحث زباله گردی، می‌تواند بهانه‌ای برای عدم رسیدگی به این معضل اجتماعی باشد. در حقیقت پیمانکاران بدون سرمایه اولیه فعالیت خود را در این حوزه آغاز می‌کنند و از آنجایی که وزارت کار نظارتی بر قراردادهای این پیمانکاران ندارد با افزایش حضور کودکان در این حوزه مواجه شده‌ایم به‌طوری که 75 درصد جمعیت زباله‌گردان را کودکان تشکیل می‌دهند.

محمد شریعتمداری وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی هم طی دستوری سازمان بهزیستی را مکلف کرد ظرف مدت دو هفته، برنامه جامع عملی برای مبارزه با زباله‌گردی کودکان را تدوین و ارائه کند.

مسعودی: حضور کودک در خیابان مخالف مصالح کودک است

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی درباره اقداماتی که سازمان بهزیستی تاکنون انجام داده  گفت: از نظر سازمان بهزیستی حضور کودک در خیابان مخالف مصالح کودک است و تفاوت ندارد که این کودکان ایرانی باشند یا خارجی. در بحث سامان دهی کودکان در تأمین منابع با مشکلاتی مواجه هستیم به‌طوری که حدود 60درصد از منابعی که تاکنون اختصاص داده شده، تأمین شده است. ما هنگامی که برای حل این آسیب اقدام می‌کنیم علاوه بر شناسایی و ساماندهی با موضوع توانمندسازی مواجه هستیم که اگر بدرستی انجام نشود این فرآیند کامل نخواهد شد و کودکان دوباره به چرخه کار بازخواهند گشت.

وی در ادامه به برگزاری جلسات متعدد با شهرداری برای جلوگیری از به‌کارگیری کودکان در موضوع جمع‌آوری زباله اشاره کرد و افزود: در این جلسات مقرر شد به کار‌گیری کودکان در فرآیند زباله گردی از سوی پیمانکاران منع شود. به این معنا که اگر هریک از شهروندان در خیابان با کودک زباله گرد مواجه شدند می‌توانند با خط 137 به شهرداری اطلاع دهند تا با پیمانکار منطقه برخورد قانونی صورت گرفته و از به‌کارگیری کودکان جلوگیری شود. وی تأکید کرد: البته همچنان به جلسات خود با مسئولان شهرداری و وزارت کشور ادامه خواهیم داد تا به برنامه مشترک و روشنی برای مبازره با این پدیده برسیم.

مسعودی فرید ادامه داد: بخش عمده‌ای از این کودکان اتباع غیرایرانی هستند از این‌رو اداره اتباع وزارت کشور هم باید در این زمینه وارد شود و اقدامات حمایتی لازم را انجام دهد. البته طی مذاکراتی که با اداره اتباع انجام دادیم به این توافق رسیده‌ایم که بهزیستی تا زمانی که این کودکان در ایران هستند بر مراکز نگهداری آنها نظارت کند تا شرایط مناسبی برای آنها فراهم شود و کودک به مراکز اتباع بزرگسالان ارجاع داده نشوند.

وی گفت: اداره اتباع در این زمینه باید سرعت بیشتری داشته باشد تا با انباشتگی کودکان در این مراکز مواجه نشویم. معاون اجتماعی سازمان بهزیستی تأکید کرد: در بحث کودکان زباله گرد از نظر تئوریک و فرآیند انجام کار هیچ مشکلی وجود ندارد و نیازمند حمایت‌های مالی هستیم. با دستور وزیر بازنگری های فشرده روی برنامه هایی که از قبل داشتیم صورت گرفته که ظرف چند روز آینده اعلام خواهد شد.