۰ نفر

چگونه با «بهمن» مچ بیندازیم؟

۱۰ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۱۰
کد خبر: 406053
چگونه با «بهمن» مچ بیندازیم؟

امدادگر کوهستان عاشق برف است؛ عشقش کوه است و جدال با بهمن. پنجه در پنجه کوه می‌گذارد تا با بهمن مچ بیندازد، برای چه؟ برای نجات و امداد. اما گاه چنان از دست این جدال و عشق دلچسب دلخور و آشفته می‌شود که حد ندارد. مثلا کی؟ مثلا همان زمان که مشت گره‌خورده‌‌اش دیگر فرصت رزم را برای نجات و امداد ندارند.

بگذارید راوی و توصیف‌کننده این گلایه و دلخوری‌ها یک امدادگر کوهستان باشد، یک عشقِ برف. محمد بدری، مسئول امدادونجات شمیرانات، از راویان این جدال‌هاست. راوی از بی‌احتیاطی و از ناآگاهی آدم‌ها گلایه دارد. به اعتقاد راوی «کوه قاتل آدم‌ها نیست، این ناآگاهی ‌آدم‌هاست که قاتل جان‌شان  می‌شود». او از یک ضرورت می‌گوید؛ ضرورتی با عنوان آموزش.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، حادثه تلخ چند روز گذشته در توچال هم یکی از همین جدال‌ها و مچ‌انداختن‌هاست. این مربیان امداد در کوهستان نکته‌هایی را که پیش و در حین  کوهنوردی باید رعایت شود، عنوان کرده‌اند؛ از به همراه ‌داشتن  موبایل تا ضرورت پیش‌بینی اتفاق‌های احتمالی.

حرکت از مسیر فرعی ممنوع؛ این توصیه اولیه بدری به کوهنوردان کوهستان است. این امدادگر کوهستان نکته‌های آموزشی خود را با اشاره به حادثه تلخ سقوط بهمن در ارتفاعات توچال در چند روز گذشته می‌گوید: «حادثه تلخی رقم خورد. چرا؟ چون استانداردهای کوهنوردی رعایت نشد. کوهنوردان در فصول سرما باید احتیاط لازم را در کوهستان داشته باشند و نکات ایمنی را رعایت کنند و در صورت نیاز به امدادرسانی با شماره ۱۱۲ و ندای امداد هلال ‌احمر تماس بگیرند؛ هرگز نباید از مسیرهای تعریف‌نشده حرکت کرد.» این مدرس کوهنوردی با بیان اینکه تمام مسیر قله توچال تابلوی مسیریاب دارد، می‌گوید: «کوهنوردان با اینکه مسیر کوهنوردی مشخص است، باز هم مانند حادثه تلخ چند روز گذشته در برخی از مسیرهای فرعی حرکت می‌کنند.» او ادامه می‌دهد: «مسأله عینک بسیار مهم است؛ باید از عینکی استفاده شود که استانداردهای لازم را داشته باشد.»

استاندارد کوهنوردی را رعایت کنیم

بهمن توده‌های برفی است که ناگهان به حرکت درمی‌آید و به خاطر سنگینی و نیروی جاذبه زمین از بالا با پایین سرازیر می‌شود و به‌تدریج با افزایش سرعت و توده برف ناآرام و متلاطم می‌شود. بهمن تهدیدی جدی برای اسکی‌بازان و کوهنوردان است و خسارت زیادی را به بار می‌آورد. شناخت بهمن و راه‌های پیشگیری، مقابله و احیانا گریز از آن، به‌خصوص برای ساکنان مناطق کوهستانی و کوهنوردان، ضروری است. موضوعی که بدری نیز بر آن تأکید دارد. او در این خصوص می‌گوید: «کوه قاتل آدم‌ها نیست، این ناآگاهی ‌آدم‌هاست که قاتل جان‌شان می‌شود.»

نکته دیگری که بدری به آن اشاره دارد به همراه‌داشتن تجهیزات کوهنوردی مختص به فصل زمستان است. این مدرس کوهستان در مورد تفاوت تجهیزات تابستانی و کوهستانی می‌گوید:   «استاندارد کوهنوردی را رعایت کنیم؛ کفشی که کوهنورد در  فصل زمستان می‌پوشد با کفش  تابستانی متفاوت است. کوهنورد در صعود زمستانی باید شرایط لازم را برای صعود در فصل زمستان داشته و حتما لباس مخصوص کوهنوردی به همراه داشته باشد.»

بدانیم کجا هستیم؟

نکته دیگری که بدری به آن اشاره دارد، بحث اهمیت موقعیت جغرافیایی است؛ او در این خصوص می‌گوید: «دیگران را در جریان برنامه صعود و کوهنوردی خود قرار دهید. کوهنورد باید به دوستان و خانواده خود اطلاع دهد که صعود خود را از چه مسیری و در چه زمانی آغاز می‌کند. باید در هر مرحله لوکیشن خود را به دوستانش اطلاع دهد. نرم‌افزارهای آفلاین مکان‌یابی‌ای طراحی شده که بایستی کوهنوردان این برنامه‌ها را نصب کنند تا در مواقع نیاز از موقعیت خود آگاه باشند.» او در تکمیل نکات آموزشی خود می‌گوید: «کوه آمادگی جسمانی بالایی می‌خواهد. وقتی در کوهستان وارد می‌شوید، معلوم نیست چقدر باید پیاده‌روی کنید؛ کلی راه شیب‌دار باید طی کنید تا به قله برسید.»

حرف آخر، احتیاط کنیم

ترددنکردن در جاده‌های بهمن‌خیز، حفظ سکوت هنگام عبور از مناطق کوهستانی و بهره‌گیری از ریسمان یا طناب مخصوص کوهنوردی از دیگر نکاتی است که بدری به آن اشاره دارد. احتیاط هم  نکته آخری است که بدری بر آن تأکید دارد. او معتقد است آنچه جان کوهنورد را به خطر می‌اندازد، بی‌احتیاطی است. بدری حرف‌هایش را با روایتی کوتاه از حادثه چند روز گذشته توچال تکمیل می‌کند: «پس از درخواست آتش‌نشانی، بلافاصله پنج تیم امدادونجات به محل حادثه اعزام شدند و سه تیم به صورت پشتیبان در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. یکی از این مصدومان مرد شصت‌وسه ساله‌ای بود که شرایط خوبی نداشت و با وجود تلاش‌های نجاتگران جان خود را از دست داد و مصدوم دوم نیز مداوا و حالش مساعد گزارش شده است. حادثه توچال تلخ شد؛ چرا؟ فقط به همین دلیل که اگر احتیاط‌های لازم رعایت می‌شد، اگر در مسیرهای تعریف‌شده حرکت می‌شد و.... مراقب باشید همین.»

به روز باشیم

محمد رحیمیان یکی دیگر از امدادگران حاضر در حادثه توچال  بود. او نیز در تشریح نکات آموزشی مرتبط با این حادثه می‌گوید: «فدراسیون کوهنوردی آموزش‌های بحث کوهنوردی را به شکل‌های مختلف و در رده‌های مختلف آموزشی به ‌طور متداول برگزار می‌کند. در اولین قدم افراد علاقه‌مند به کوهنوردی باید در این دوره شرکت‌ کنند.» رحیمیان، امدادگر جمعیت هلال‌احمر، در ادامه نکات آموزشی خود می‌گوید: «در دنیای امروز بهمن دیگر یک حادثه طبیعی تعریف نمی‌شود، یعنی با نگاه پیشگیرانه اصلا نبایستی چنین حوادثی رخ دهد. به‌طور مثال در اتفاق چند روز گذشته توچال افراد حادثه دیده در منطقه به‌اصطلاح دهلیز ورود پیدا کردند و به تعبیر کوهنوردان بهمن را بریدند. این ورود باعث ریزش برف دپوشده شد و درنهایت بهمن اتفاق افتاد.»  یکی دیگر از نکات مهم کوهنوردی این است که وسایل ارتباطی (بی‌سیم، تلفن همراه و پیپس – دستگاه کوچک الکترونیکی گیرنده و فرستنده است- و…) باید حتما موجود باشد. افرادی که قرار است از بهمن عبور کنند با فشاردادن دکمه دستگاه باید آن را در وضع فرستنده و دیگران آن را در وضع گیرنده قرار ‌دهند. فراموش نکنید که پیپس را نبایستی در کوله‌پشتی قرار داد بلکه باید آن را به گردن آویخت.

به‌روز بودن آخرین نکته آموزشی است که رحیمیان نیز به آن اشاره دارد. او می‌گوید: «در حال حاضر افراد می‌توانند با نصب یک دستگاه‌، در صورت بروز حادثه‌ای تلخ به امدادگران در جست‌وجو کمک کنند. این دستگاه قیمت چندانی ندارد و جست‌وجوگر را از محل فرد حادثه‌دیده آگاه می‌کند.»

ویژگی‌های کوله‌پشتی:

کوله پشتی باید دارای رنگ مناسب یعنی رنگی مخالف محیط باشد که از دوردست به خوبی دیده شود.از آنجا که مقدور نیست برای هر برنامه در محیط‌های مختلف رنگ خاصی تهیه کنیم، لذا از روکش کوله‌ای (کاور ) می‌توان استفاده کرد که هم‌رنگ محیط نباشد. در شب و محیط‌های برفی از روکش قرمز استفاده شود