۰ نفر

در سرمای شدید چه باید کرد؟

۸ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۳۰
کد خبر: 405508
در سرمای شدید چه باید کرد؟

بارش سنگین برف و سرمای سخت می‌تواند فعالیت‌های معمول ‌مردم ‌را کاملا ‌فلج کند‌. گاهی اوقات نواحی دارای آب‌وهوایی معتدل با طوفان زمستانی یا سرمای بسیار سخت روبه‌رو خواهند شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، طوفان زمستانی می‌تواند موجب سیل‌، طوفان‌، مسدودشدن بزرگراه‌ها و جاده‌ها‌، سقوط تیرک‌های برق و تلفن و هیپوترمی(کاهش شدید دمای بدن) شود. مجموعه اقدامات آموزشی زیر برای مقابله با سرمای شدید از سوی دفتر امور آموزش عمومی، پایه و همگانی معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر منتشر شده است که خواندنش برای علاقه‌مندان سفرهای زمستانی ضروری است.

از جمله وسایل ضروری در این شرایط موارد زیر است:

 نمک برای آب‌کردن یخبندان موجود در راه‌ها، ماسه برای تسهیل حرکت، بیلچه مخصوص برف‌روبی یا برف‌روب. از آنجا که احتمال دارد جریان سوخت معمولی قطع شود، بهتر است ‌سوخت کافی برای چنین مواردی در نظر گرفته شود‌ (مثلا می‌توان مقداری چوب خشک یا نفت ذخیره کرد). بهتر است محل سکونت را با شرایط سخت زمستانی منطبق کرد‌ (‌مثلا با عایق‌کاری دیوارها و سقف‌ها‌، درزگیری درها و پنجره‌ها و نصب پنجره‌های مخصوص طوفان یا پوشاندن پنجره‌ها با پلاستیک).

برای انطباق خودرو شخصی ‌با شرایط زمستانی لازم است به ‌موارد زیر توجه شود:

  باتری و سیستم روشنایی باید در بهترین حالت و ترمینال باتری ماشین کاملا تمیز باشد. حجم ضدیخ به ‌اندازه‌ای باشد که مانع از انجماد شود. سیستم گرمایش و بخاری خودرو به خوبی کار کند. برف‌پاکن بررسی و تعمیر شود ‌و از وجود مایع شست‌وشو اطمینان حاصل شود. ترموستات خودرو به خوبی کار کند. چراغ‌های روشنایی و هشداردهنده بررسی ‌و از کار آنها اطمینان حاصل شود. به نشت مایع یا پیچ‌خوردگی لوله‌ها در سیستم اگزوز توجه و در صورت لزوم قطعات را تعویض کرد‌. (مونواکسیدکربن گازی است کشنده که معمولا علامت هشداری ندارد). ترمزها بررسی‌شوند‌ (‌از نظر وجود ترک‌خوردگی و روغن ترمز). به حجم و وزن روغن‌های استفاده‌شده توجه شود. روغن‌های سنگین در دمای پایین زودتر یخ می‌بندند و خاصیت روان‌سازی کمتری هم دارند. تهیه تایرهای مخصوص برف یا یخ‌شکن یا زنجیر چرخ مدنظر باشد‌. فیلتر هوا و سوخت تعویض شوند‌. از ضدیخ استفاده‌شود. همواره باک خودرو پر باشد‌.

باید لباس زمستانی پوشید و از مصرف کافیین خودداری کرد

بهتر است به جای پوشیدن یک‌دست لباس ضخیم، از چند دست لباس گرم، سبک و مناسب استفاده شود. لباس‌های رویی باید نسبت به آب نفوذناپذیر باشند. بهتر است به جای دستکش معمولی از دستکش‌های مخصوص‌ (دارای یک جا برای انگشت شست و یک جا برای چهار انگشت) استفاده شود. پوشیدن کلاه فراموش نشود. می‌توان با استفاده از شال‌گردن‌ برای مراقبت از ریه‌ها، اطراف دهان را پوشاند. برای کسب اطلاعات تازه‌، ‌اخبار وضع هوا را از صداوسیما پیگیری کنید. مصرف مداوم ‌مواد خوراکی و مایعات فراموش نشود، اما از مصرف کافیین خودداری‌شود. هنگام برف‌روبی نباید خود را بیش‌ازحد خسته‌کرد، زیرا موجب فشار بر قلب و درنتیجه حمله قلبی می‌شود‌ (یکی از دلایل مرگ در زمستان). قبل از برف‌روبی در خانه ‌قدری نرمش کنید.

باید مواظب بروز علایم یخ‌زدگی در اندام‌ها بود‌.  بی‌حسی و سفیدشدن یا رنگ‌پریدگی اندام‌های انتهایی مثل نوک انگشتان دست و پا‌، لاله گوش و نوک بینی‌. اگر چنین علایمی ظاهر شدند، فورا کمک پزشکی درخواست شود. باید مراقب بروز علایم‌ ‌هیپوترمی بود‌. لرزش غیرقابل کنترل‌، ازدست‌رفتن حافظه‌، اختلال در جهت‌یابی‌، نبود‌هماهنگی‌، لکنت زبان‌، خواب‌آلودگی و ناتوانی‌. در صورت بروز این علایم ‌باید فورا فرد مصدوم را به نقطه‌ای گرم منتقل کرد، لباس‌های مرطوب را از تن او درآورد‌، بدنش را در وهله نخست از داخل بدن گرم کرد و در صورت هوشیاری به او مایعات گرم غیرالکلی داد‌ و فورا کمک پزشکی درخواست شود. در صورت لزوم پایین نگه‌داشتن درجه حرارت محل سکونت یا کار‌ (‌کمتر از حد نرمال) در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود. می‌توان موقتا بخاری یا سیستم گرمایی برخی اتاق‌ها را خاموش کرد. درصورت استفاده از بخاری نفتی‌، برای جلوگیری از مسمومیت ‌باید جریان تهویه اتاق‌ها را برقرار کرد. مخزن بخارهای نفتی را ‌باید ‌خارج از محدوده سکونت پر از نفت کرد و حداقل آنها را یک متر از اشیای قابل اشتعال دور نگه داشت.

رانندگی فقط در روز مجاز است

در صورت امکان نباید رانندگی کرد‌، اما اگر ناچار باشید رعایت موارد زیر ضرورت دارد‌:

 رانندگی در روز ‌و نه در شب، به تنهایی رانندگی نکردن، اطلاع دیگران از ‌برنامه حرکت، رانندگی در جاده‌های اصلی و خودداری از رانندگی در راه‌های میانبر‌.

اگر ‌کسی در شرایط کولاک در داخل خودرو محبوس شود، رعایت ‌توصیه‌های زیر ضرورت دارد: در گوشه‌ای توقف، ‌چراغ‌های خطر را روشن و پرچم وضع اضطراری را از طریق آنتن رادیو یا شیشه خودرو آویزان کند. در جایی توقف کند که ‌احتمال پیداشدن او ‌توسط گروه نجات زیاد باشد. در چنین شرایطی‌ نباید اقدام به پیاده‌روی کند ‌مگر اینکه در آن حوالی ساختمانی پیدا شود که امکان پناه گرفتن وجود داشته باشد.

بارش برف‌ باعث ایجاد خطا در تشخیص میزان مسافت و فاصله می‌شود. ساختمانی ممکن است نزدیک به نظر برسد، اما در شرایط بارش برف سنگین رسیدن به آنجا کار آسانی نیست. برای گرم نگه داشتن داخل خودرو لازم است در هر ساعت ۱۰ دقیقه موتور و بخاری آن را روشن کند. وقتی موتور خودرو روشن است، دریچه‌ای که به سمت بالاست، برای تهویه هوا و ورود و خروج بازشود. این کار مانع از مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن خواهد شد.

هر چند وقت یک‌بار برف موجود در لوله اگزوز را پاک کند. برای گرم نگه‌داشتن بدن نرمش کند‌، اما خود را بیش از حد خسته نکند. در هوای بسیار سرد برای عایق‌کاری می‌تواند از نقشه راه‌ها‌، روپوش صندلی‌ها وکف‌پوش خودرو استفاده کند‌. اگر چند نفر باشند به همدیگر تکیه زده و از کت ‌و پالتو به‌عنوان روانداز استفاده کنند. به نوبت بخوابند. همواره باید یک نفر بیدار باشد تا به گروه نجات علامت بدهد. مایعات بنوشد تا دچار کم‌آبی نشود. مواظب باشد که باتری خودرو از کار نیفتد. میان شارژ و مصرف انرژی الکتریکی تعادل برقرار باشد (استفاده از چراغ‌ها‌، گرمایش و رادیو).در شب‌، چراغ داخل خودرو را روشن کند ‌تا امدادگران و گروه نجات بتوانند ‌او را ببینند.