۰ نفر

نفس شهر زاینده‌رود به شماره افتاد

۷ دی ۱۳۹۸، ۶:۵۵
کد خبر: 405157
نفس شهر زاینده‌رود به شماره افتاد

هفته گذشته مدارس شهر اصفهان در همه روزها تعطیل بود، هوای پاک در این شهر تاریخی و گردشگری از ابتدای امسال تاکنون بیشتر از 5 روز نبوده و در همه روز‌های پاییز ابری از دود بر تمام شهر سایه انداخته بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، نفس شهر زاینده رود گرفته است و مسئولان این شهر متهم ردیف اول حال بد اصفهان را صنایع آلاینده آن معرفی می‌کنند با سهم 67 درصدی در آلوده کردن هوای نصف جهان! «کوروش محمدی»، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان در این باره  می‌گوید: این آمار زنگ خطر و هشداری برای مدیریت صنایع و شهرک‌های صنعتی استان است تا نسبت به اصلاح سوخت خود اقدام کنند، چرا که این مشکل اگر رفع نشود، صنایع آلاینده باید تعطیل شود.

او کلانشهر اصفهان را در محاصره صنایع می‌داند و می‌گوید: در بحث آلودگی هوا دو موضوع مطرح است؛ یکی منابع آلاینده که بسیار حائزاهمیت است و دیگری اقداماتی است که برای رفع یا کاهش آن باید در نظر گرفت. یکی ازاقداماتی که در کمیسیون محیط زیست شورای شهر اصفهان انجام می‌شود، منابع آلودگی هواست که در حال بررسی است که در این زمینه باید یکسری اقدامات به‌صورت فوریتی و همچنین بلندمدت عملیاتی شود. تعطیلی مدارس و کاهش میزان زمان کار برخی واحدها و ادارات، از جمله اقداماتی است که در حال انجام است. نتایج به‌دست آمده از دومطالعه انجام شده طی دوسال اخیر که بر اساس توافق شهرداری و دو دانشگاه در اصفهان صورت گرفته، نشان می‌دهد که چه منابعی بیشترین سهم را با چه نوع و میزان ازآلایندگی در کاهش کیفیت هوای شهر اصفهان دارد. تمام این داده‌های مطالعاتی که در حال حاضر در اختیار ما قرار گرفته در برنامه‌ریزی برای آینده می‌تواند چاره سازباشد.

محمدی با بیان اینکه 5/2میلیون نفر در کلانشهر اصفهان و شهرهای پیرامونی آن تحت تأثیر آلاینده‌ها قرار دارند، می‌افزاید: متأسفانه داده‌ها نشان می‌دهد که برخی صنایع این شهر هنوز از سوخت مازوت استفاده می‌کنند که براساس قانون استفاده از این نوع سوخت ممنوع است، اما همچنان صنایع این شهر از این سوخت نامناسب بهره می‌برند.

او همچنین به تردد 500هزار موتورسیکلت در شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: به طور عمده بالای 80 درصد این موتورسیکلت‌ها دارای سوخت بنزینی بوده یا کاربراتوری هستند که تعداد زیادی از آنها نیز جزو فرسوده‌ها به حساب می‌آیند. رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه پرداختن به آلاینده‌های ثابت چون کارخانجات و خانه‌ها نیز نیازمند برنامه‌ریزی است، تصریح می‌کند: برنامه‌های آموزشی حقوق شهروندی را از دوهفته گذشته در شهرداری شروع کرده‌ایم و به‌طور مداوم در کارگروه‌هایی که تشکیل شده در حال برنامه‌ریزی در این زمینه هستیم و امیدواریم تا به یک کارکرد درست دست پیدا کنیم. البته نباید فراموش کرد که نوک پیکان بخشی از این آلودگی به سوی خود مردم باز می‌گردد؛ به‌طوری که می‌توان گفت، طبق آمار، روزانه 6 هزار خودرو تک سرنشین در شهر اصفهان تردد می‌کند که سهمی از ایجاد آلودگی را در بر می‌گیرد. بهتر است ادارات و سازمان‌ها با تدابیری چون استفاده از سرویس برای کارکنان از حجم زیاد تردد خودروهای شخصی جلوگیری کنند.