۰ نفر

پرستاره‌های شکست‌خورده 98

۳ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۳۲
کد خبر: 404379
پرستاره‌های شکست‌خورده 98

کارکرد ستاره‌های محبوب و پرطرفدار سینما، جلب توجه عموم مخاطبان به فیلم‌هاست. آن‌ها به همین دلیل محبوب فیلم‌سازان هم می‌شوند، چون به چشمِ تضمینی برای بازگشت سرمایه فیلم به جیب سرمایه‌گذار، دیده می‌شوند و درست به همین دلیل، دستمزدشان بالاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، دستمزدی که گاهی هوش از سر مخاطبان می‌برد. با این حال همین ستاره‌های گران‌قیمت و پرسروصدا، گاهی در گیشه شکست می‌خورند و چون هزینه تولید فیلم را با دستمزدشان بالا برده‌اند، باعث تحمیل شدن شکستی سخت به سرمایه‌گذار فیلم می‌شوند. به جشنواره فجر نزدیک می شویم و شمار زیادی از فیلم‌های پرستاره سال، روی پرده رفته است. امروز 6 فیلمی را بررسی می‌کنیم که طی امسال به نمایش عمومی درآمدند ولی با حضور چندین ستاره محبوب، به سهم قابل قبولی از گیشه نرسیدند.

ما همه با هم هستیم

فروش: 10 میلیارد و 662 میلیون تومان

حضور فیلمی با فروش 10 میلیاردی در فهرست شکست‌خورده‌ها، عجیب است، اما اگر نیمی از ستاره‌های سینمای ایران در آن فیلم حضور داشته باشند، دیگر عجیب نیست! مهران مدیری، محمدرضا گلزار، لیلا حاتمی، ویشکا آسایش، جواد عزتی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی، حسن معجونی و مهران غفوریان، همراه با شمار زیادی از بازیگران شناخته‌شده در «ما همه...» حضور داشتند، به طوری که قبل از اکران عمومی، پیش‌بینی‌ها از 30 میلیاردی شدن آن حکایت داشت،اما ستاره‌های فراوان به کمک فیلم نیامد و شوخی‌های سردستی که قدرت خنداندن مخاطب را نداشت، باعث شکست فیلم شد. «ما همه...» اثر بسیار پرخرجی بود و درباره هزینه ساخت آن، ارقام فوق‌العاده‌ای مطرح شد، حتی تا 20 میلیارد تومان!

سرکوب

فروش: 960 میلیون تومان

رضا گوران کارگردان سرشناس تئاتر، تابستان امسال با اولین فیلم خود «سرکوب» به سینما آمد و در حالی که از حضور سه ستاره سرشناس زن سینما بهره می‌برد، در نهایت با فروشی زیر یک میلیارد تومان، به کار خود در گیشه پایان داد. باران کوثری، سارا بهرامی و پردیس احمدیه همراه با الهام کردا و جمشید هاشم‌پور، فهرست بازیگران شناخته‌شده فیلم را تشکیل می‌دادند. بازی‌های فرمی کارگردان با دوربین، رنگ و نور در «سرکوب» و همچنین فیلم نامه‌ای که برای طرح مضمون خود لکنت داشت، دلایل اصلی این شکست بودند؛ اگرچه گفته می‌شد ممیزی‌هایی که به فیلم «سرکوب» وارد شده بود، در استقبال نکردن تماشاگران بی‌تأثیر نبود.

روسی

فروش: 805 میلیون تومان

تازه‌ترین فیلم امیرحسین ثقفی با حضور طناز طباطبایی، امیر آقایی، صابر ابر و میلاد کی‌مرام، تابستان امسال به نمایش عمومی درآمد و موفق نشد فروش خود را به یک میلیارد تومان برساند. ثقفی که فیلم‌های قبلی‌اش هم آثاری برای مخاطب خاص بوده‌اند، همواره به استفاده از ستاره‌ها و چهره‌های شناخته‌شده عادت دارد، اما هیچ کدام از فیلم‌هایش با استقبال تماشاگر عام مواجه نشده است. «روسی» فیلمی بدون زمان و مکان است و شخصیت‌ها نیز شناسنامه مشخصی ندارند. بنابراین مخاطب به نوعی سردرگمی دچار می‌شود و ارتباط خود را با فیلم از دست می‌دهد. بنابراین «روسی» که موفقیت‌های جشنواره‌ای چندانی نیز نداشت، در اکران شکست خورد.

مردی بدون سایه

فروش: یک میلیارد و 302 میلیون تومان

حضور فیلمی قصه‌گو با نقش‌آفرینی لیلا حاتمی، علی مصفا، فرهاد اصلانی و امیر آقایی در فهرست شکست‌ خورده‌های سال، عجیب است، اما کیفیت «مردی بدون سایه» آن‌قدر پایین است که جای هیچ دفاعی باقی نمی‌گذارد. تازه‌ترین اثر علیرضا رییسیان در جشنواره فجر سال گذشته نیز با واکنش‌های منفی فراوانی روبه‌رو شد، تا جایی که رییسیان اعلام کرد دیگر فیلم‌هایش را به جشنواره فجر نخواهد داد. «مردی بدون سایه» بیشترین لطمه را از فیلم نامه پرایراد خود خورد، اگرچه بازیگران فیلم نیز نقش‌آفرینی‌های ضعیفی دارند و هیچ‌کدام حتی سایه‌ای از آثار خوب خود نیستند. این فیلم بدون تردید ناموفق‌ترین اثر کارنامه علیرضا رییسیان است.

سال دوم دانشکده من

فروش: 922 میلیون تومان

حضور رسول صدرعاملی پس از هشت سال پشت دوربین و روایت قصه‌ای با محوریت دختران جوان، نوید روزهای خوش «من ترانه 15 سال دارم» و «دختری با کفش‌های کتانی» را می‌داد. او در این راه باز هم دو بازیگر جدید به سینما معرفی کرد و برای نقش‌های مکمل، از علی مصفا، بابک حمیدیان و ویشکا آسایش بهره برد، اگرچه نتیجه آن چیزی نبود که صدرعاملی می‌خواست. منتقدان و داوران در جشنواره فجر فیلم را نپسندیدند و مخاطبان نیز واکنشی سرد، به «سال دوم دانشکده من» نشان دادند. ریتم کند قصه، شخصیت‌پردازی ضعیف و ملموس نبودن دغدغه‌ها و اقدامات شخصیت اصلی قصه، دلایل اصلی شکست سخت «سال دوم...» در گیشه بود.

سمفونی نهم

فروش: 737 میلیون تومان

محمدرضا هنرمند بعد از 16 سال دوری از سینما و ساخت سریال‌های ماندگاری چون «زیر تیغ» و «آشپزباشی» در حالی پا به سینما گذاشت که فیلمی پرستاره و سرمایه  پنج و نیم میلیارد تومانی در اختیار داشت. حمید فرخ‌نژاد، ساره بیات، محمدرضا فروتن، مهرداد صدیقیان، هدی زین‌العابدین و پژمان بازغی، نتوانستند کمکی به «سمفونی نهم» کنند و قصه‌ای با ضرباهنگ کُند و نسبتاً مبهم برای مخاطب، کار فیلم را ساخت. فیلم محمدرضا هنرمند، چندان بی‌کیفیت نبود و حتی قاب‌هایی جذاب و سینمایی داشت، اما به هر حال با سلیقه مخاطب منطبق نبود. حتی شیطنت‌های تبلیغاتی نیز به کار «سمفونی نهم» نیامد و فیلم با فروشی بسیار ضعیف، گیشه را ترک کرد.