۰ نفر

جنجال‌های یلدایی مهران مدیری +عکس

۳ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۲۹
کد خبر: 404317
جنجال‌های یلدایی مهران مدیری +عکس

همه چیز از گزارش روزنامه وابسته به دانشگاه آزاد آغازشد که نوشت قرارداد تولید برنامه دورهمی ٣٥٠میلیون تومان به اضافه ٣٠ درصد از تبلیغات قبل، وسط و آخر برنامه بوده که با یک حساب‌کتاب سرانگشتی می‌شود حدود یک میلیارد تا یک‌میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان.

 یعنی ماهی ٤ تا ٥ میلیارد تومان، در صورتی که دورهمی تنها هفته‌ای یک شب پخش می‌شود، آن‌هم برای برنامه‌ای که در اشل برنامه‌سازی جزو ارزان‌ترین برنامه‌ها رده‌بندی می‌شود. برنامه‌ای گفت‌وگومحور که از استودیو بیرون نمی‌رود، بخش نمایشی ندارد و حتی فواصل بین گفت‌وگوها را هم استندآپ کمدی‌های مهران مدیری پر می‌کند...

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، مدیری مدت‌هاست که مورد انتقاد  است. به‌خاطر همین برنامه دورهمی، به‌خاطر سریال هیولا، بازی‌هایش در سینما و به‌خصوص فیلم ما همه با هم هستیم و بسیار موارد دیگر که او را در ماه‌های اخیر به نامی پرتکرار در انتقادات رسانه‌ای بدل کرده‌اند. انتشار گزارش درباره دریافتی دورهمی از تلویزیون انتقاداتی را که در رسانه‌ها و به‌خصوص فضای مجازی درباره مهران مدیری به وجود آمده بود، تشدید کرد. به‌ویژه از سوی چهره‌ها و رسانه‌هایی که بر این باورند صداوسیما باید بی‌توجه به سلبریتی‌ها راهش را ادامه دهد. امیر ابیلی، از نویسندگان سینمایی با این معیار، بودجه دورهمی را «نشان‌دهنده موضع به‌شدت پایین تلویزیون در برخورد  با سلبریتی‌ها» و «وادادگی در سرگرمی برای جبران شکست سیاسی» می‌داند.

مهران مدیری

 در این بین انتقادات شماری از منتقدان، ناظر بر این واقعیت بود که «در شرایطی که بودجه برنامه‌هایی مانند خندوانه و مسابقه برنده باش هیچ‌گاه از مرز برنامه‌ای ٢٠٠ میلیون تومان فراتر نرفته است، اختصاص رقمی که دورهمی را حداقل پنج بار گران‌تر از گران‌ترین برنامه‌های تلویزیون می‌کند، کمترین توجیهی ندارد.» موضوعی مناقشه‌برانگیز که باعث شد عده‌ای در پس و پشت این قیاس دنبال اغراض و اهداف آشکار و نهان بگردند. اهدافی از قبیل رقابت شبکه‌ای یا سیاسی. سردبیر سایت سینما ایده‌آل در این زمینه عقیده دارد که «بعد از حملات هدفمند به عادل فردوسی‌پور حالا نوبت تخریب مهران مدیری رسیده است. آیا مدیرانی که با تعطیلی نود از رونق شبکه نسیم می‌ترسند، به دورهمی اکتفا خواهند کرد یا بعد از دورهمی سراغ جنجال‌سازی برای خندوانه هم می‌روند؟»

  بسیاری هم بر این گمان هستند که انتقاداتی که در روزهای اخیر درباره مهران مدیری منتشر شده است، ربط چندانی به موضوع دریافتی کلان مدیری از دورهمی‌اش ندارد و بیشتر مربوط است به انتقادات تندوتیزی که او در برنامه یلدایی‌اش رسانه‌ای کرد. انتقاداتی که بنا به رویه صداوسیما تیغ تیزشان بیشتر متوجه دولت بود، همین امر هم باعث شده بسیاری به مدیری خرده‌بگیرند که «چرا تنها و تنها ایرادات و کمبودهای دولت را می‌بیند.» در این میان روزنامه وطن امروز هم به نحوی بی‌سابقه از دورهمی مدیری تمجیدکرد: «بی‌شک مهم‌ترین اتفاق تلویزیون در شب یلدا بازگشت مهران مدیری به سیما بود. مدیری کارش را با شروعی طوفانی آغاز کرد و توانست بهترین برنامه تلویزیون برای شب یلدا را روانه آنتن کند.» تعریف و تمجیدی که بحث را داغ‌تر کرد و در فضای مجازی این شوخی‌مانند را رواج داد که «ظاهرا انتقادات مدیری از دولت به مذاق این روزنامه خوش آمده.»

مهران مدیری

با این‌حال سعید رجبی فروتن، از مدیران وزارت ارشاد سعی‌می‌کند میانه را بگیرد و از تجمیع انتقادات و اعتراضات به مهران مدیری جلوگیری کند: «دورهمی را در مدیری خلاصه‌نکنیم بهتره، چون برنامه اتاق فکر، تهیه‌کننده و نویسنده هم دارد و مهران مدیری با از آن خود کردن متن‌هایی که امیر وفایی و سایر نویسندگان نوشته‌اند، به ارایه هنرمندانه آنها می‌پردازد.»

  در دورهمی این امر تبدیل به یک رویه شده است که ماه‌ها درباره بازگشت احتمالی آن صحبت و گمانه‌زنی می‌شود و بعد در مناسبتی خاص (که دو مورد اخیر آن شب یلدا و پیش از آن هم سیزده به‌در بوده) که برنامه روی آنتن می‌رود، مهران مدیری فتیله انتقادات را چنان بالا می‌گیرد که جنجال به پا می‌شود و این ادامه مسیر را برای دورهمی، حداقل در آن مقطع خاص دشوار می‌کند. از ابتدای امسال این اتفاق دو بار پیش آمده است که در نخستین مورد به انتقادات عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور هم انجامید که مدیری را به تمسخر سیل و سیل‌زدگان و همچنین روند امدادرسانی و مسئولان درگیر در این روند متهم کرده بود و حالا تبعات برنامه شب یلدا هم بعید نیست به موضع‌گیری‌هایی از آن دست بینجامد. با اینکه منتقدی قدیمی که دوست ندارد نامش در گزارش بیاید می‌گوید: «معامله بدی هم نیست. یک‌میلیارد تومان برای انتقادکردن و محبوب‌شدن و سر زبان‌ها افتادن و بعد هم ٦ ماه استراحت تا مناسبتی دیگر. در این ٦ماه هم می‌توان در دو فیلم بازی کرد و ٢میلیارد تومان دیگر هم به دست آورد!»

مهران مدیری

  حالا در شرایطی که دوباره مهران مدیری در متن جنجال‌های مجازی و رسانه‌ای تبدیل به پرتکرارترین نام ایرانی در فضای اینترنت شده است، بسیاری بر این باورند که او با چنین بازتابی مزد خود را از دورهمی گرفته و یک بار دیگر بدل به رسانه‌ای‌ترین چهره هنری- سینمایی این آب و خاک شده است. اما برخی دیگر مدام یادآوری می‌کنند که انتقادات از مدیری مبنای منطقی دارد و سوالات بسیاری است که او باید به آنها پاسخ دهد. سوالاتی از قبیل اینکه «چرا در تمام شش- هفت سال اخیر تنها کمبودهای دولت را دیده»، «چرا تیغ انتقاداتش درباره مسائل و گروه‌های دیگر این‌قدر کند است» و البته این سوال پرتکرار که «بالاخره تکلیف موزه دورهمی چه شد؟»

اما تهماسب صلح‌جو، منتقد سینمایی تلاش دارد با یادآوری جایگاه مهران مدیری رسانه‌ها را به برخوردی مهربانانه‌تر با او ترغیب کند: «مهران مدیری متر و معیاری برای مقایسه ندارد و همیشه باید او را با خودش مقایسه کرد که ثابت کرده در دنیای کمدی یک پدیده است. در این مقایسه هم در اغلب اوقات موفق بوده، با اینکه همیشه در عرصه‌های مختلفی فعالیت کرده است و این باعث اوج و فرودهای طبیعی در کارنامه هر هنرمندی می‌شود.»