۰ نفر

طرح تعطیلی کارخانجات و ادارات روی میز دولت

۳ دی ۱۳۹۸، ۶:۱۵
کد خبر: 404259
طرح تعطیلی کارخانجات و ادارات روی میز دولت

تهرانی‌ها همچنان خاکسترنشین آلودگی هوا هستند. زنگ تعطیلی مدارس تا آخر هفته به صدا درآمده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، حالا مسئولان در حال گمانه زنی برای بردن طرح تعطیلی کارخانه‌ها و ادارات روی میز تصمیم‌گیری هستند. شرایط همچنان برای گروه‌های حساس ناسالم است. کارشناسان محیط زیست همچنان اعتقاد دارند دود آلودگی کلانشهرها عمدتاً از کنده خودروسازان بلند می‌شود! خودروسازان هم کماکان در حال پیش فروش خودروهای یورو4 خود هستند. در همین حال «انوشیروان محسنی بندپی» استاندار تهران هم مرخصی کارمندهای صاحب فرزند را روی میز تصمیم‌گیری برای کاهش آلودگی هوا آورد. او هم آلودگی هوا را دنباله تغییرات جوی هوا می‌داند و آن را یک مسأله جهانی معرفی می‌کند. او خودروها را در ردیف اول متهمان آلودگی هوا می‌داند و می‌گوید:«خودروهای دیزلی ما ۳۳ درصد و ماشین‌های سواری ۲۸ درصد آلودگی هوا را شکل می‌دهند. پایانه‌های اتوبوس، فرودگاه‌ها و نیروگاه‌ها و صنایع هم با درصدهای مختلف، دیگر موارد آلودگی هوا را تشکیل می‌دهند.» به گفته محسنی بندپی، نیروی انتظامی در روزهای آلوده از تردد خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا جلوگیری خواهد کرد و ورود کامیون‌ها به تهران هم با نظارت و کنترل همراه خواهد شد. اما«علی پیرحسین لو» مشاور اجتماعی معاونت ترافیک شهرداری تهران اعتقاد دارد که ممنوعیت ورود کامیون‌ها با جدیت اعمال نمی‌شود. او می‌گوید:«نه کد جریمه برای دوربین‌های ورودی شهر تخصیص یافته و نه اطلاعات سند خودروها به شهرداری داده شده است.» محسنی بندپی بحث را به سمت متروی تهران می‌برد و می‌گوید:«مترو هم از ظرفیت حداکثری خود در این زمینه استفاده کند و ادارات هم کارمندانی که از اتوبوس‌ برای رفت و آمد استفاده می‌کنند را تشویق کنند.» او با توجه به سماجت آلودگی‌ها در تهران می‌گوید تکلیف پایتخت نشینان را در این هوای خاکستری، روشن کرده و مدرسه‌ها را جز در دماوند و فیروزکوه تعطیل کرده است. بسیاری از شهروندان در شبکه‌های اجتماعی به این تعطیلی‌ها واکنش نشان داده و خواستار تعطیلی ادارات شده‌اند. بندپی می‌گوید وضعیت آلودگی هوا را برای گروه حساس به ادارات یادآوری کرده و از ادارات خواسته است تا در گرفتن مرخصی کارمندان سخت‌گیری به خرج ندهند.

او از تمهیدات وزارت نفت برای تغییر سوخت مازوت به گاز خبر می‌دهد و می‌گوید:«کارخانه منتظرقائم در ملارد هم قرار است مجهز به سوخت گاز شود و اگر نشد از ادامه فعالیت آن جلوگیری موقت شود.» «سعید محمودی» مدیرکل محیط زیست تهران هم می‌گوید: «کلیه واحدهای صنعتی و تولیدی استان مکلف به استفاده از سوخت گاز بویژه در شرایط آلودگی هوا هستند.» خبر محسنی بندپی و حرف‌های محمودی این سؤال را در پی دارد که کارخانه‌ها با چه مجوزی اقدام به استفاده از سوخت «مازوت» کرده‌اند در حالی که دولت اول روحانی استفاده از مازوت را در کارخانه‌ها ممنوع کرده است. حتی «معصومه ابتکار» رئیس پردیسان در دولت اول روحانی در سال 95 از به صفر رسیدن استفاده از مازوت در کارخانه‌ها خبر داده بود. این قانون درحالی نادیده گرفته شده که استاندار پایتخت کارخانه سیمان را به‌دلیل استفاده از مازوت عامل بوی نامطبوع تهران می‌داند. محمودی مدیرکل محیط زیست تهران هم به کارخانه سیمان هشدار می‌دهد که در صورت استفاده از «مازوت» از فعالیت آن جلوگیری خواهد کرد!

مهرداد کتال محسنی - معاون فنی محیط زیست استان تهران هم پای ضایعات سوزی‌های «خلازیر» را به آلودگی هوا می‌کشاند ومی گوید: «منطقه خلازیر به سبب فعالیت‌های شبانه و تخلف واحدهایی که پشت درهای بسته اقدام به ضایعات سوزی می‌کنند، بارآلودگی شدیدی را به نواحی جنوبی تهران تحمیل می‌کند.» او با استناد به‌بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها می‌گوید:«در این منطقه وظایف قانونی به‌درستی عملیاتی نشده و فعالیت‌های غیرقانونی در خصوص بازیافت، زباله‌سوزی و ضایعات سوزی بشدت باعث تشدید آلودگی هوا و ایجاد بوی مشمئز‌کننده شده است که این موضوع از طریق محیط زیست پیگیری می‌شود.»

حضور اورژانس در سطح کرج ضروری شد

هوای پاک کرج هم آن‌طور که «علی درویش پور» معاون عمرانی استانداری البرز می گوید از اگزوز خودروها دود می‌خورد. او حضور اکیپ‌های هلال احمر و اورژانس استان را برای ارائه خدمات درمانی و امدادی در سطح شهر ضروری می‌داند. در کرج هم پای تردد کامیون‌ها در سطح شهر وسط است. کنترل معاینه فنی خودروها هم جای حرف و حدیث دارد و درویش‌پور می‌گوید: «باید کنترل معاینه فنی تشدید شود.» او هم اعتقاد دارد که باید با پرسنل تمامی ادارات و دستگاه‌های دولتی که فرزندانشان به مهدهای کودک می‌روند با مرخصی آنها مساعدت شود.‌‌