۰ نفر

آسمان پایتخت زیر چتر سیاه مازوت

۳ دی ۱۳۹۸، ۶:۱۰
کد خبر: 404258
آسمان پایتخت زیر چتر سیاه مازوت

درست در روزی که آلودگی هوای تهران، رکورد 150 را شکست و وارد مرحله شرایط ناسالم برای همه شد، شاهد افتتاح ایستگاه متروی مولوی در یکی از پرتردد‌ترین نقاط در محدوده بازار تهران و مولوی بودیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، مدیران شهری پیش از این قول داده بودند تا امروز دو رام قطار از ۷۸ قطاری که تجهیزات آن خریداری شده به چرخه حمل‌ونقل اضافه شود، طبق وعده آنها، بزودی 4 رام قطار جدید هم اضافه می‌شود تا سرفاصله حرکت خط 7، به 10 دقیقه برسد. هم‌اکنون یک میلیون و 900 هزار نفر روزانه از مترو استفاده می‌کنند که باید به عدد 2 میلیون و 300 تا 2 میلیون و 500 هزار نفر برسد. بعد از گرانی سوخت، تعداد مسافران مترو 11 درصد افزایش یافته است. تخفیف 50 درصدی بلیت مترو نیز به‌عنوان راهکار این روزهای آلوده تصویب شده است.

با وجود این ، اما مردم گلایه دارند که کمبود قطار، تردد را برایشان سخت کرده است. شهرداری تهران تأکید دارد که در دو سال گذشته، بیش از ٣١ کیلومتر خط مترو ساخته شده است، مسافرگیری ۵٠درصد افزایش یافته و تا پایان سال هم ١۵ ایستگاه به بهره‌برداری می‌رسد، با این‌همه شهروندان همچنان با واگن‌های پرمسافر و کمبود جا مواجهند. شبکه خطوط متروی تهران هم‌اکنون دارای 7 خط به طول 237 کیلومتر با 124 ایستگاه است.توسعه حمل‌ونقل عمومی اگرچه در کاهش آلایندگی تأثیر زیادی دارد، اما بدون در نظر گرفتن فاکتورهایی مثل کارخانجات اطراف تهران بی‌فایده است. کارشناسان حمل‌ونقل تأکید دارند که پلیس باید جلوی تردد کامیون‌ها را طبق قانون بگیرد، پلیس اما می‌گوید که کامیون‌ها از معابر دیگر وارد می‌شوند و جریمه 90 هزار تومانی در مقابل دستمزد بالای آنها، نمی‌تواند بازدارنده باشد! اجرای طرح زوج و فرد هم علی‌رغم اینکه کنار گذاشته شده، اما در شرایط اضطرار بازهم اجرا شد تا صدای مسئولان و مردم را درآورد. شهردار تهران هم دیروز در حاشیه افتتاح ایستگاه متروی مولوی از خط 7 به این مسأله اشاره کرده و می‌گوید که «در شرایط اضطرار ممکن است از قاعده و مصوبات پیروی نشود، اما به‌طور طبیعی زوج و فرد نداریم، به‌هرحال در شرایط اضطرار اقدامات ممکن است متفاوت با شرایط عادی باشد.» این موضوع البته موجب سردرگمی و بلاتکلیفی مردم هم شده و از طرفی معلوم نیست تا چه اندازه توانسته در کاهش آلایندگی تأثیرگذار باشد.

پیروز حناچی همچنین به تعطیلات پی‌در‌پی مدارس هم اشاره کرده و می‌گوید: «تعطیلات به‌عنوان راه‌حل کوتاه‌مدت تأثیر دارد اما باید به نقش مصرف‌کننده‌های کلان که از سوخت مازوت و گازوئیل استفاده می‌کنند و نقش بسیار بیشتری نسبت به خودروهای سواری دارند نیز توجه شود.»

وی با اشاره به جلسه مسئولان شهرداری با اسحاق جهانگیری در خصوص تعیین سهم دستگاه‌ها در کاهش آلودگی هوا تأکید می‌کند: در این جلسه درصد تعیین نشد اما ۱۴ دستگاه نقش دارند و اتفاقاً نقش شهرداری در شهر با وجود گستردگی کمتر است اما تلاش داریم با توسعه مترو و اتوبوس وضعیت را بهبود ببخشیم اما بحث آلاینده‌های خارج از حریم شهر تهران نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، رئیس شورای شهر نیز در این مراسم با بیان اینکه نقش خودروهای شخصی در تولید ذرات معلق بسیار کمتر از صنایع آلاینده و پالایشگاه‌ها و کارخانه‌ها است، به تعطیلی مدارس اشاره کرده و می‌گوید: با تعطیلی مدارس از میزان ذرات معلق در هوا کم نمی‌شود، اما موجب حفظ سلامت دانش‌آموزان می‌شود چرا که کودکان نسبت به آلودگی هوا آسیب‌پذیرتر هستند.‌