۰ نفر

گزارشی از افزایش شاخص های آلودگی هوا در تهران؛

پایتخت در محاصره دود

۲ دی ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 403988
پایتخت در محاصره دود

‌شاخص آلودگی هوای تهران دیروز بعدازظهر روی عدد 142 ماند. کمی کمتر از 150 و البته بیشتر از 100! این شاخص برای وضعیت ناسالم به کار می‌رود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، وضعیتی که به گفته مسئولان شهرداری تاکنون، فقط چهار روز در سال تکرار شده و وضعیت تهران هرگز در این روزها به عدد بسیار ناسالم و خطرناک وارد نشده است. این درحالی است که مدارس تهران (ابتدایی) در طول امسال تنها به دلیل آلودگی هوا، 10 روز تعطیل شده‌اند و نگرانی‌ها برای تعطیلی اداره‌‌ها و دانشگاه‌ها هم وجود داشته است.

مسئولان شهرداری البته از این تعطیلی‌ها گلایه دارند. آنها معتقدند که با این قضیه احساسی برخورد شده است، چراکه در سال 74، زمانی که شاخص به بالای 250 رسیده، تصمیم به تعطیلی مدارس گرفته‌اند و حالا با وجود شاخص‌های پایین‌تر (150)، مدارس را تعطیل کرده‌اند.  یوسف حجت، مدیر جدیدی که به تازگی به جای محسن پور سیدآقایی، معاون سابق حمل ونقل عمومی نشسته است، از این آمارسازی‌ها گلایه دارد. حرفش این‌ است که تا امروز حدود 50 الی60 روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشته‌ایم، اما این عدد در سال 88، 200 روز بوده و درحال حاضر به یک‌چهارم رسیده و یک التهاب کاذب ایجاد شده است! این مدیر شهرداری در حالی از مردم و کارشناسان می‌خواهد که برای اطلاع دقیق از آمارها به سایت شرکت کنترل کیفیت هوا مراجعه کنند که به گفته مرکز اورژانس تهران، تا یک هفته گذشته،  5 هزار و 161 نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و تنفسی به این مرکز مراجعه کرده‌اند و اساساً مردم برای درک آلودگی و هوایی که غیرقابل تنفس است، نیازی به رجوع به شاخص‌ها ندارند! حجت همچنین از کاهش آلودگی در سطح کلان خبر داده است اما همچنان مسئولان دستگاه‌های درگیر، در پشت درهای بسته جلسات ویژه هوا نشسته‌اند و برای تعطیلی مدارس و حتی اداره‌‌ها تا پایان هفته نقشه می‌کشند. تصمیمی که در ظاهر تنها راهکار ممکن در هر دوره و هر مدیریتی و با هر شاخصی است، اما در این سال‌ها هرگز معلوم نشده که تا چه میزان در کاهش آلودگی هوا یا حتی مراجعات به اورژانس‌ها نقش داشته است.

برخی اتفاقاً بر این باورند که این تعطیلی‌های دقیقه نودی که بدون برنامه‌ریزی قبلی انجام می‌گیرد، تنها موجب سردرگمی والدین برای نگهداری از فرزندان‌شان می‌شود و ترددها در شهر افزایش می‌یابد، درحالی که تعطیلی اداره‌ها می‌تواند به سفرهای کوتاه خارج از پایتخت منجر شود.

برخی مسئولان البته آب پاکی را روی دست آنها ریخته و می‌گویند که فعلاً بحث تعطیلی اداره‌ها در دستور کار نیست.  قانون صراحتاً اعلام کرده در زمان بحران آلودگی هوا، مدیران باید با مرخصی پرسنل موافقت کنند. تعطیلی مدارس از جهتی تحت تأثیر اجرای طرح زوج و فرد است تا حرکت سرویس مدارس دچار اختلال نشود.

هم اکنون 27 هزار سرویس خودرویی مدارس در تهران فعال است. از طرفی با تعطیلی مدارس تهران، یک میلیون و 100 هزار دانش‌آموز و 54 هزار معلم خانه‌نشین می‌شوند که بنا به آماری می‌تواند سهم بسزایی در کاهش آلودگی داشته باشد.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، برای امروز هم افزایش غلظت آلاینده‌ها در بیشتر مناطق پایتخت را پیش‌بینی کرده است. عدم وزش باد مؤثر، پراکندگی آلاینده‌ها را محدود می‌کند و کیفیت هوا در مناطق پرتردد در وضعیت نامطلوب باقی می‌ماند.

‌واکنش شورایی‌ها به وضعیت آلودگی هوای تهران

موضوع آلودگی هوای تهران و انتشار بوی نامطبوع به جلسه هم‌اندیشی دیروز شورایی‌ها با شهردار تهران هم راه یافت.  این جلسه اگرچه تماماً به انتشار بوی نامطبوع  اختصاص یافت اما وضعیت هوای آلوده تهران، موجب شد تا سیل انتقادات و گلایه‌ها، صحن علنی شورای شهر تهران را بهم بریزد. شورایی‌ها اگرچه اغلب از وضعیت پایداری آلودگی ابراز ناراحتی کردند و هر کدام پیشنهادات و راهکارهایی هم ارائه دادند، اما هنوز نتوانسته‌اند به این سؤال مهم جواب دهند که اگر قرار است شما نیز مانند شهروندان تنها گلایه کنید و دست روی دست بگذارید، فرق‌تان با مردم عادی کوچه و خیابان چیست؟ کمیسیون اصل 90 مجلس هم اکنون تکلیف 9 دستگاه دخیل در آلودگی را مشخص کرده است. 17 دستگاه البته مسئولیت غیرمستقیم دارند، سهم هر دستگاه کاملاً مشخص و گزارش‌ها نیز تدوین شده، اما هنوز شاخص‌ها عدد نزدیک به بحران و اضطرار را نشان می‌دهند و تنها راهکار عملی، امید به آمدن باد و باران است.

رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه در این زمینه باید به دو موضوع منبع آلایندگی و انتشار ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون  توجه کنیم که کاملاً باهم متفاوت است، می‌گوید: در حوزه آلایندگی پای آلاینده‌های گازی، کامیون 1.3 درصد، تاکسی 9 درصد، موتور 21 درصد، وانت 9.5 درصد، اتوبوس 0.5 درصد و سهم خودروی سواری 37 درصد بوده است. اما در مبحث تولید ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون سهم خودروها 13 درصد، کامیون 15 درصد، و موتورسیکلت‌ها تنها 10 درصد بوده است. بنابراین برای تحلیل باید به این دو موضوع توجه ویژه شود.

وی در مورد بوی نامطبوع در تهران نیز اظهار کرد: هنوز تکلیف مشخص نشده اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که سهم گوگرد بالا رفته است و دقت داشته باشید که کارخانه سیمان مجاور تهران در 150 روز گذشته از مازوت استفاده می‌کرده است و آرادکوه به نظر می‌رسد نقش کمی داشته باشد.

حسن خلیل‌آبادی گفت: شاخص‌های آلودگی هوا در شهرری به 180 رسیده است و من از جانب مردم بویژه شهروندان ری که شاخص آلایندگی آنها در مرکز خطرناک قرار دارد، خواستار رسیدگی فوری و توقف فعالیت‌های دودزا و آلاینده هستم. در ماده 60 برنامه سوم به تعطیلی کارخانه‌های شن و ماسه در شهر، رأی داده شده‌ است اما در اجرای آن تعلل می‌شود و می‌بینیم که شب‌ها حدود 2 هزار اتوبوس در شهرری توقف می‌کنند و نیروگاه‌های بعثت و نیروگاه ری با اینکه آلاینده هستند، هیچ تصمیمی برای بهبود وضعیت آنها گرفته نشده است.

به گفته وی، باید به جای تعطیلی مدارس و اجرای طرح زوج و فرد که چاره‌ساز هم نیست، عزم و اراده جدی داشته باشیم.

تخریب مدیریت شهری به بهانه آلودگی هوا

محمدجواد حق‌شناس با بیان اینکه در حالی که فضای تنفس و سلامتی زن و مرد و کودک در خطر است، صدا وسیما و رسانه‌هایی که باید وجدان بیدار ملت باشند، فرصت را برای بهره‌برداری‌های سیاسی غنیمت شمرده و مدیریت شهری را به باد تخریب گرفته‌اند، گفت: آلودگی هوای شهرها یک شبه به وجود نیامده است و همه تقصیرات از آن مدیریت شهری نیست؛ چراکه سوخت بی‌کیفیت و صنعت خودروسازی ناتوان و بی‌خاصیت، هر دو در چنبره مافیای قدرت پشت صحنه و تحریم‌های اقتصادی است و شهرداری تهران نه نقشی در واردات سوخت دارد و نه در صنعت خودرو و سیاستگذاری‌های مربوط به آن دخیل است.

وی افزود: شهرداری تهران مسئول توسعه خطوط مترو و اتوبوسرانی و تاکسیرانی است؛ اما نقشی در تردد روزانه چهار میلیون خودرو و موتورسیکلت بی‌کیفیت و مصرف میلیو‌ن‌ها لیتر سوخت بی‌کیفیت با چند برابر استانداردهای مصرف سوخت در جهان ندارد.

وی یادآور شد: واقعیت این است که حتی دولت نیز چندان در آلودگی امروز هوای تهران مقصر نیست چون قدرت و اختیار لازم را ندارد اما این واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد که طی سال‌ها در پرداخت سهم پایتخت‌نشینی خود کوتاهی کرده است و دولت باید بپذیرد که نباید هزینه‌های پایتخت کشور، با تمرکز صدها وزارتخانه و سازمان و سفارت و کنسولگری و تأسیسات و میلیون‌ها تردد کارمندان، از جیب شهروندان تهرانی بدون کوچک‌ترین مشارکت دولت پرداخت شود.‌