۰ نفر

استخدام 15هزار آموزگار

۱ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۵۵
کد خبر: 403786
استخدام 15هزار آموزگار

به گفته شاپور محمدزاده ۱۵ هزار و ۶۰۰ نفر آموزش دهنده از ابتدای سال جذب سازمان نهضت سوادآموزی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، شاپور محمدزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در حاشیه نشست خبری امروز به مناسبت سالگرد تاسیس سازمان نضت سوادآموزی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص نحوه پرداختی ها به سوادآموزان گفت: بالغ بر ۵۰ درصد فعالیتهای ما در روستا و معطوف به سوادآموزی بانوان است. ما عرضه محور هستیم و افراد را جذب می کنیم و به شرط اینکه بعد امتحان فرد قبول شود به ازای هر فرد ۷۵۰ هزارتومان تا ۹۰۰ هزار تومان پرداخت می کنیم.

وی ادامه داد: طرح خرید خدمات که در سازمان نهضت سوادآموزی طرح می شود با دیگر جاها در آموزش و پرورش که خریدخدمات صورت می گیرد فرق دارد. اینجا شرط گرفتن حقوق این است که افراد سوادآموز جذب شوند و بعد از قبولی آنها و به ازای هر قبولی حقوق پرداخت می شود. تا سال ۹۰ آموزشیار داشتیم ولی بعدش به استانها سپرده شد و خود آموزش و پرورش باید آموزش دهنده را جذب کند. از ابتدای امسال ۱۵ هزار و ۶۰۰ آموزش دهنده به عنوان آموزگار از محل تبصره قانونی شهریور سال ۹۵ جذب آموزش و پرورش شدند. اما بر اساس مصوبه سال ۹۷ مجلس، آموزش دهنده‌هایی که قبل از سال ۹۲ به صورت تجمیعی از سال ۷۹ تا ۹۲ در نهضت فعالیت داشته اند و آموزش دهنده فعلی هستند می‌توانند در آزمون درنظرگرفته شده برای استخدام شرکت کنند. تا کنون پرونده ۲۳ هزار آموزش دهنده بررسی شده است و شرایط شرکت در آزمون را دارند.

وی بیان کرد: در بحث استخدام این افراد باید بگوییم مجلس در این زمینه برای ما تعیین تکلیف کرده و کسانی که از سال ۷۲ تا ۹۲ فعال بودند در آزمون ما می توانند شرکت کنند. آموزش دهنده های ما علیرغم تجربه کافی دارند هم باید در آزمون شرکت کنند. اگر نیاز داشته باشیم برای کسانی که سال ۹۶ در دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهی شرکت کردند به صورت موردی مجوز می‌دهیم و جذب می کنیم.

در استان ها چیزی به اسم تشکل نهضت سوادآموزی نداریم

محمدزاده اظهار کرد: ما در استان ها چیزی به اسم نهضت سوادآموزی نداریم. طرح ادغامی که سال ۹۰ مطرح شد بر این مبنا بود که از ظرفیت معلم ها و پرسنل آموزش و پرورش استفاده شود تا شاید بیشتر بی  سوادی ریشه کنی شود. اما آنطور که انتظار می رفت این طرح پیش نرفت و اگر نظارت مستمر ما نبود این توفیقی که امروز داریم کمتر می بود.

پیش بینی کاهش ۳۷ درصدی بودجه سال ۹۹ برای سازمان نهضت سوادآموزی

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره بودجه سال ۹۹ نهضت با اشاره به پیش بینی کاهش ۳۷ درصدی این بودجه نسبت به سال ۹۸ گفت: شرایط کشور شرایط خاصی است احتمال اینکه درصد قابل توجهی از اعتبارات نهضت کم شود وجود دارد، پیش بینی‌ها حدود ۳۷ درصد کاهش بودجه است و کسری بودجه نیز از امسال به سال بعد منتقل خواهد شد. ضمن اینکه هر سال حدود ۷۰ درصد بودجه مصوب ما تامین می شد و امیدواریم تا پایان امسال هم این ۷۰ درصد محقق شود. البته با کاهش بودجه ما بر اساس تعهدات که پوشش ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار نفر است را انجام خواهیم داد.

در ۸ منطقه استان سیستان و بلوچستان طرح شتاب دهی انجام می شود

وی در ادامه با اشاره به طرح شتاب دهی گفت: در استان ها و شهرستان هایی که از میانگین کل استانی درصد پوشش دهی با سوادی کمتر است ما طرح شتابدهی را اجرا می کنیم. مثلا ایتان سیستان و بلوچستان از آخرین استانی که در پایین ترین رده نرخ باسوادی قرار دارد هم به شکل معناداری پایین تر قرار دارد و ما در ۸ منطقه استان سیستان و بلوچستان قرار است این شتاب بخشی را انجام دهیم و قرار است ۳۰ درصد اعتبار این طرح را استان تامین کند.

محمدزاده همچنین بیان کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش در پوشش ابتدایی بالای ۹۸ درصد را پوشش داده است و هر جا امکان بوده حتی کلاس تک نفره تاسیس کرده است. اما اگر جایی باشد که به هر دلیل افراد نتوانند سر کلاس بروند یا در سال های قبل که این شرایط نبوده از تحصیل بازمانده باشند را ما جذب می کنیم.

وی با اشاره به اینکه سیاست تشویقی برای باسوادی دادیم اما هنوز برای اعمال سیاست‌های تنبیهی به نتیجه نرسیده‌ایم گفت: نامه‌ای برای سازمان امور استخدامی ارسال کرده‌ایم تا عنوان سازمان به نهضت سوادآموزی و آموزش بزرگسالان تغییر کند که اگر موافقت شود برای ارائه در شورای عالی آموزش و پرورش نیز آماده است.

اختلاسی در نهضت سوادآموزی صورت نگرفته است

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص انتشار اخباری مبنی بر اختلاس رخ داده در نهضت سوادآموزی در استان سیستان و بلوچستان و پیگیری های صورت گرفته گفت: همانطور که اشاره کردم تشکیلات مستقلی به نام سازمان نهضت سوادآموزی در استانها نداریم و آموزش دهندگان ما زیرنظر ادارات کل آموزش و پرورش کار می کنند. با دادستان صحبت کردم که ای کاش تا به نتیجه قطعی نرسیده‌اید نامی از نهضت سوادآموزی نمی‌بردید تا به همه سیستم تعمیم داده نشود. تعدادی آموزش دهنده تخلف کرده‌اند و در واقع آموزش دهنده صوری وارد سیستم کرده اند، نباید به پای نهضت بنویسیم باید مدیرکل آموزش و پرورش پاسخ دهد. اخبار درباره میزان تخلف رخ داده و برخورد با آنها اعلام خواهد شد.