۰ نفر

نبرد خونین‌ میلیاردرها در شب یلدا

۱ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۵۸
کد خبر: 403756
نبرد خونین‌ میلیاردرها در شب یلدا

۲۹ آذر حتی شب یلدا هم نبود اما تلویزیون در سه شبکه مملو بوداز سلبریتی‌هایی که به استودیوها آمده بودند و خاطره می گفتند و می‌خندیدند و مجریانی که قربان صدقه بینندگان می رفتند و دستمزدهای کلان می گرفتند.

به گزارش اقتصادآنلاین، هفت صبح نوشت: این همه هزینه برای شبی که حتی یلدا هم نبود . همین حالا که این مطلب را می نویسم شایعات (و البته تکذیب ها ) در مورد دستمزد مجری ها و مهمان‌ها در فضای مجازی موج می زند و حاصل این برنامه ها بیشتر خوراک اینستاگرام بازها بوده است .

نمیدانم چقدر این برنامه ها در جذب مخاطب موفق بوده اند (حتما تا درصدی موفق بوده اند ) اما کاش همه این مهمانان و مجریانی که با گرفتن حق الزحمه ها و دستمزدهای گران به تلویزیون آمدند یادشان باشد که بعدها در بزنگاه هرحادثه و اتفاقی در پوسته پرطمطراق اپوزیسیون فرو نروند. خواستم این لحن را ادامه بدهم که دیدم بچه های صفحه شبکه در ستونشان نکته های جالبی رامطرح کرده اند. پس اینجا تکرارش می کنم.

* وحید سعیدی: بدون شک به غیر از عادل فردوسی‌پور، هیچ مجری و برنامه‌سازی نمی‌تواند ادعا کند مهمانانی که دعوت می‌کند به واسطه اعتبار او به برنامه می‌آیند. در شرایط کنونی دعوت از مهمانان سرشناس فقط به‌واسطه پرداخت دستمزد امکان‌پذیر است. بنابراین در یک کلام می‌توان گفت اگر پول به اندازه کافی وجود داشته باشد، دعوت از چهره‌های سرشناس اصلا کار سختی نیست. آنها در قبال دستمزدی که می‌گیرند حاضرند در هر برنامه‌ای حاضر شوند.

* احمد رنجبر: بدتر از بدعت نادرستی که بنا شده، پوچی برنامه‌هایی است که تحویل مخاطب داده می‌شود. برحسب وظیفه حرفه‌ای همه برنامه را دیدم،آورده‌ای جز خستگی نداشت.

* مرجان فاطمی: عیار بازیگران و خواننده‌های دعوت شده به برنامه‌های شب یلدای شبکه‌های مختلف نشان می‌دهد که تلویزیون برای این مناسبت حسابی ولخرجی کرده است. اگر این همه هزینه به جای یک شب در طول سال خرج می‌شد بهتر نبود؟

شب یلدا در کنار ویژه برنامه‌های سال تحویل مناسبت‌های داغ برای برنامه‌سازان تلویزیونی محسوب می‌شود. آنها سعی می‌کنند با دعوت از چهره‌ها نگاه‌ها را بدزدند و بیننده بیشتری به‌دست بیاورند. اولین پرسش که به ذهن می‌رسد درباره چگونگی این رقابت است. مناسبت گزارش امروز، شب اول ویژه برنامه‌های «یلدا» است که در آنها شاهد چهره‌هایی مطرح بودیم. فرمول یک، روشن‌ترین شب و شب آرام هر کدام با چه مختصاتی روی آنتن رفتند؟ آیا حضور مهمان‌ها در این برنامه‌ها بر اساس اعتبار برنامه‌سازان است یا بحث دستمزد مطرح است؟

* یک بازخوانی| داستان قدیمی دستمزد

پاسخ به پرسش بالا درباره اینکه مهمان‌های شاخص چه ملاکی برای حضور در برنامه‌ها دارند چندان سخت نیست. پیش‌تر نوشتیم و خودتان به چشم دیده‌اید که غالب بازیگران برای‌شان فرقی نمی‌کند به دورهمی مهران مدیری دعوت باشند یا فلان شبکه استانی. قصد ارزشگذاری نداریم و آوردن اسم شبکه‌های استانی مثالی است برای اینکه روشن شود بازیگران و خواننده‌ها فارغ از میزان مخاطب و درجه کیفی برنامه‌ها دست به انتخاب می‌زنند.

طبعا معدودی هستند که برای‌شان مجری و برنامه مهم است اما انگشت شمارند. غالب چهره‌ها حضور در یک برنامه تلویزیونی را به مثابه یک فعالیت حرفه‌ای می‌دانند. پس شرط اساسی‌شان میزان دستمزدی است که برای نشستن روی صندلی مهمان دریافت می‌کنند. اگر خاطرتان باشد در چند گزارش نوشتیم که هر بازیگر،خواننده و فوتبالیست چه دستمزدی از برنامه‌ها می‌گیرند. رقم‌ها از دو میلیون تومان شروع می‌شود و به ۳۰میلیون تومان هم می‌رسد.

* حکایت امسال | جشن پولی شب یلدا

با این مرور می‌رسیم به ویژه برنامه‌های شب یلدا. سه برنامه شاخص در شب اول روی آنتن رفت. (درباره شبکه چهار و دیگر شبکه‌ها در شماره بعدی می‌نویسم.) فرمول یک، روشن‌ترین شب و شب آرام یک ویژگی مشترک داشتند و آن تعدد حضور مهمان‌هاست. فرمول کلی محاسبه دستمزدهای مهمان‌ها هم مشخص است؛ چهره‌های نه چندان مطرح بین یک تا سه میلیون و چهره‌های آشناتر از پنج میلیون به بالا دستمزد دریافت می‌کنند. با این حساب یک بار دیگر پرسش ابتدایی را مرور کنیم: چهره‌ها به واسطه برنامه‌سازان دعوتی را می‌پذیرند یا شرط مهم،‌میزان دستمزد است؟

* فرمول یک | کالدرون، علی صادقی و…

آنچه پیش از این درباره رقم دریافت هر بازیگر، فوتبالیست و خواننده نوشتیم به استناد گفته‌های افراد مطلع بود. این‌بار هم از این راه به چند عدد و رقمی که مهمان‌های شب یلدا می‌گیرند دست یافتیم. مثلا گابریل کالدرون سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس ۱۰میلیون تومان دستمزد دریافت کرده. مترجم او هم با رقمی چشمگیر دربرنامه حاضر شده. دستمزد علی صادقی هم مشابه همین مبلغ است. فرمول یک مهمان‌های دیگری هم داشت؛‌مثلا جواد انصافی که سه میلیون تومان برای ۱۵دقیقه مصاحبه دستمزد گرفته.

پس مشخص می‌شود وقتی پول باشد،‌همه به یک برنامه می‌روند. برای کالدرون اعتبار فرمول یک و علی ضیا مطرح بوده یا دستمزد؟ چه بسا اگر شبکه دو هم می‌خواست و همین پول را وسط می‌گذاشت، کالدرون مقابل محمد سلوکی می‌نشست. وقتی قرار به مصاحبه تخصصی نباشد، چه فرقی میان این برنامه و آن یکی؟

* روشن‌ترین شب| رضا یزدانی و …

ویژه برنامه شبکه دو یعنی روشن‌ترین شب هم با دادن دستمزد مهمان‌هایش را دعوت کرده منتها در شب اول و دوم سراغ مهمان‌هایی با دستمزد بالا نرفت. بیشترین دستمزد برای رضا یزدانی است که گفته می‌شود برای هر قطعه پنج میلیون تومان دریافت می‌کند. محمد سلوکی در این برنامه میزبان پژمان بازغی، فریبا کوثری،‌ فریبا متخصص، پوراندخت مهیمن و … بوده است.

* شب آرام | سالار عقیلی ، آتیلا پسیانی و …

ویژه برنامه شبکه سه گران‌ترین مهمان را در شب اول به خود دید. یکی از آنها آتیلا پسیانی است که گفته می‌شود برای حضور در هر برنامه‌ای دست کم ۵میلیون تومان دریافت می‌کند. او مصاحبه تصویری را به مثابه یک کار حرفه‌ای می‌بیند. سالار عقیلی هم دیگر مهمان گران شب آرام است. او برای اجرای هر قطعه که پیش‌تر خوانده، پنج میلیون تومان دریافت می‌کند.

به این مبلغ هزینه رفت و برگشت و اقامت در شیراز را هم اضافه کنید. باردیگر به پرسش اول برگردیم تا حالا مشخص شود برنامه‌سازی کنونی تلویزیون نه به‌واسطه اعتبار بلکه بر اساس میزان بودجه است. به همین خاطر است که دو ویژه برنامه شب یلدا برای دو شب یک میلیارد هزینه کرده‌اند!