۰ نفر

اهواز قربانی بی‌پولی و کمبود اعتبار

۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۱۷
کد خبر: 403096
اهواز قربانی بی‌پولی و کمبود اعتبار

شروع پاییز برای مردم اهواز به‌ویژه ساکنان منطقه محروم کوت عبدالله، مساوی است با جولان فاضلاب در کوچه و پس کوچه‌ها و خانه‌هایشان، بوی فاضلاب در این مناطق می‌پیچد و زندگی را مختل می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، با این حال مسوولان شهر اهواز همچنان به پاسکاری مسوولیت خود در قبال سر و سامان دادن به وضعیت اهواز ادامه می‌دهند. شهرداری، اداره آب و فاضلاب را مقصر می‌داند، این اداره دولت را و نمایندگان مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی همه را اما در میان این پاسکاری‌های میان سازمانی آنچه فراموش می‌شود وضع اهواز و مردمش است که خانه و زندگیشان را آب می‌برد.

هنوز خسارت‌های سیل نوروز امسال در خوزستان جبران نشده و خانه‌های تخریب شده در اهواز به حالت اول درنیامده است که بارندگی باز هم به این شهر خسارت زد. سه روز از شروع بارش‌های شدید در این شهر می‌گذرد، آب در خیابان‌ها جاری شده و اهواز را رها نمی‌کند، خانه‌های مردم به ویژه در مناطق محروم شهر در آب آغشته به فاضلاب فرورفته و عملا زندگی را در اهواز به هرج و مرج کشیده است، این شهر یا از آلودگی هوا رنج می‌برد یا از تبعات بارندگی اما نه هیچ برنامه‌ای برای سر و سامان دادن به وضع آشفته زیرساخت‌های این شهر از سوی مسوولان وجود دارد و نه بودجه و اعتبار ویژه‌ای برای اجرای طرح‌های عمرانی تخصیص داده می‌شود. اگرچه سال 96، طرح شبکه فاضلاب اهواز به تصویب هیات وزیران رسید و قرار بود تا پایان سال 99 به اتمام برسد اما 50 درصد مناطق شهر اهواز و شهرستان‌های آن به شبکه فاضلاب وصل نیست و به دلیل تامین نشدن اعتبار، این طرح از سال گذشته متوقف شده است.

 نکته قابل توجه آنکه مسیر تردد آب و فاضلاب در 20 درصد از مناطقی که به شبکه فاضلاب وصل هستند هم به دلیل کوتاهی شهرداری این شهر دچار گرفتگی و فرسودگی است اما روان‌آب منتظر تامین بودجه و اجرای طرح‌های عمرانی و زیرساختی با سرعت اندک نمی‌ماند و با شروع فصل بارش‌ها، رد خود را بر تمام نقاط شهر و خانه‌های مردم به جا گذاشت.

     کشور از منابع خوزستان آباد شد اما خودش نه

بارندگی در خوزستان از دوشنبه شروع شد، با وجود آنکه هواشناسی از چندی قبل هشدار داده بود و با وجود اعلام آماده‌باش به دستگاه‌های مختلف ولی آبگرفتگی‌های شدید شهر و خانه‌های مردم را قلمرو خود کرد چرا که اعلام آماده‌باش دستگاه‌های امدادی هم نمی‌تواند مانع حرکن جریان آب باشد زمانی که زیرساخت‌های یک شهر برای تخلیه روان‌آب آماده نباشد. علی ساری، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی درباره علت آب‌گرفتگی در این شهر گفت: آنچه که در بارندگی در اخیر سبب آب‌گرفتگی اهواز و شهرستان‌های اطراف آن شد در واقع این است که این شهر فاقد سیستم جمع‌آوری آب‌‎های سطحی است در نتیجه به دنبال بارش باران آب راهی برای تخلیه ندارد یا باید به زمین نفوذ کند یا از طریق شبکه فاصلاب تخلیه شود‌، اما تنها 55 درصد شهر اهواز به شبکه فاضلاب وصل است و باقی مناطق دسترسی به شبکه فاضلاب ندارند. از 55 درصدی هم که سیستم فاضلاب دارند، نزدیک به 20 درصد مسیرها دچار آب‌گرفتگی و فرسودگی هستند که جوابگوی میزان انتقال آب سطحی نیست.

او افزود: متولی ساماندگی به این وضع در وهله نخست شهرداری اهواز است که در سال‌های گذشته نداشتن بودجه را بهانه کوتاهی خود می‌کردند و حالا معتقدند اصلا به ما ارتباطی ندارد. شهردار قدیمی نبود بودجه را بهانه کرده شهردار جدید این مشکل را از طرف فاضلاب می‌داند، این موضوع باید از طرف دولت مورد بررسی قرار بگیرد و دولت باید به خوزستان و مشکلات آن توجه کند چرا که این شهر جزئی از ایران است در مورد تامین اعتبار آن نباید کوتاهی کند سلامتی مردم این شهر زیر مدیریت نادرست شهردار در خطر است.

این وضعیت در حالی است که پروژه شبکه فاضلاب اهواز در نیم‌سال دوم سال 96، به تصویب هیات وزیران رسید و بر اساس آن قرار بود تا سه سال بعد یعنی تا پایان سال 99 خاتمه یابد اما این طرح با وجود آنکه شروع شد اما مورد بی‌میلی سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته و اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن از سوی این سازمان تخصیص داده نشد تا به دلیل تامین نشدن اعتبار، پروژه متوقف شود تا جایی که اکنون در منطقه کوت عبدالله که از مناطق محروم اهواز است پیمانکار برای اجرای 40 متر از طرح بودجه نداشته و کار روی زمین باقی مانده است.

مسوولان سازمان برنامه معتقدند اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای شبکه فاضلاب اهواز زیاد است بله این اظهارنظر نادرست نیست چرا که برای اجرای کلکتور مربوط به شرق اهواز رقمی معادل 470 میلیارد تومان اعتبار لازم است اما مسوولان توجه کنند که این آمار و ارقام در مقابل پولی که استان خوزستان به دولت تحویل می‌دهد، ‌چیزی نیست، همه کشور از منابع نفت و گاز این استان آباد شده اما خودش هر روز بدتر می‌شود تا جایی که اکنون از غرب تا شرق از شمال تا جنوب اهواز خانه‌های مردم در آب فرورفته است.

ساری با تاکید بر اینکه نقدینگی تمام طرح‌های زیرساختی این استان را به حالت تعلیق درآورده است بیان کرد: کمبود بودجه در حالی است که آخرین برآوردها حکایت از آن دارد که از بودجه 7 ماه اول سال 98، بیش از 60 درصد آن به خزانه بازگردانده شده و از 40 درصد بودجه دریافتی هم بخش کوچکی از آن نقد بود که آن هم صرف پرداخت حقوق کارمندان شده است.

      آب‌گرفتگی اخیر با سیل نوروزی تفاوت دارد

نماینده مردم اهواز در مجلس معتقد است سیلی که در نوروز امسال در استان خوزستان جاری شد با آب‌گرفتگی اخیر تفاوت دارد. او درباره این موضوع بیان کرد: در سیل نوروزی آب جمع شده در پشت سد به دلیل اینکه به موقع تخلیه نشده بود، در شهر جاری شد، در واقع اگر دریاچه سد را به موقع خالی می‌کردند ما در خوزستان اصلا سیلی نداشتیم. تا این لحظه هم آب پشت سد شرایط آمادگی نسبی برای ادامه بارندگی‌های پاییزی را دارد اگرچه اقدامات در سیل‌بندها با تاخیر شروع شد اما همچنان ادامه داشته و نگرانی از بابت جاری شدن سیل از این ناحیه با ادامه بارش‌ها وجود ندارد اما آنچه در این روزها شاهدش هستیم جریان آب در شهر به دلیل نداشتن سیستم دفع آب سطحی است اما باید توجه کرد آبی که به دلیل نداشتن زیرساخت در سطح شهر جاری شده و به فاضلاب آغشته است قابلیت تصفیه و استفاده مجدد دارد که متاسفانه هدر می‌رود. این در حالی است که مردم منطقه کوت عبدالله اهواز به لحاظ امکانات شهری و بهداشتی در پایین‌ترین سطح رفاه هستند، در حوزه آبرسانی با روشن کردن پمپ خانگی می‌توانند از آب آشامیدنی برخوردار شوند آن هم آب بدون تصفیه درست در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

اظهارات نماینده مردم اهواز در حالی است که استاندار خوزستان هم از وضعیت امدادرسانی‌ها انتقاد داشته و معتقد است کسی به کمک خوزستان نیامد. غلامرضا شریعتی، روز گذشته، در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران استان خوزستان درباره این موضوع بیان کرد: 20 درصد از کاری که در سیل ابتدای سال انجام شد در بارندگی اخیر انجام نشد و به‌شدت از برخی دستگاه‌ها گله‌مندم. پمپ‌هایی که آماده است باید روشن شود بعد از این بحران حتما تیمی برای بازدید از این ایستگاه‌ها تشکیل خواهد شد اما در برخی ایستگاه‌ها گفته می‌شود حتی دستگاه پمپاژ وجود ندارد.

او افزود: نیروی خدماتی به میزان نیاز مردم در شهر وجود نداشت، باید دست به دست هم دهیم چرا که اکنون کار از دست یک دستگاه خارج شده است و همگان باید برای رفع این مشکلات به وجود آمده تلاش کنیم. اکنون بحث حسابرسی یا حساب کشی نیست بلکه باید هر مدیری با فعالیت‌های خود، خود را ثابت کنند.باید در فرمانداری‌ها ستاد بحران تشکیل شود و شهرداری‌ها نیز تا رفع این بحران در کنار آنها تلاش کنند. مدیران کل باید در بحران‌ها در استان حضور داشته باشند و خود حوزه کاری خود را مدیریت کنند.