۰ نفر

جامعه درتب آنفلوآنزا

۲۱ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۱۱
کد خبر: 401385
جامعه درتب آنفلوآنزا

«به بخش عفونی مرکز طبی تهران و بیمارستان امام خمینی سر بزنید تا ببینید که تخت خالی اصلا نیست؛ ساعت 12تا 6 صبح سری به اورژانس بیمارستان میلاد بزنید تا ببینید چقدر بیمار با علائم آنفلوآنزا می‌آورند و چه وضعیتی دارند؛ من در این بیمارستان‌ها پزشک هستم ما دارو به اندازه کافی نداریم، واکسن آنفلوآنزا نداریم ولی مراجعاتمان خیلی زیاد هست و برای این جمعیت بیمار، امکانات نداریم.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، اینها را یکی از پزشکان تهرانی که نگران وضعیت بیمارستان‌هاست در تماسی  اعلام می‌کند. و‌ی می‌گوید:« از وضعیت بیمارستان‌ها گزارش تهیه کنید و از مسئولان بخواهید که حداقل چند روز مهد‌های کودک  یا مدارس را در بعضی از مقاطع تعطیل کنند، کودکان آسیب‌پذیرتر‌ند و آنفلوآنزا در مدارس و مهدها سریع‌تر پخش می‌شود. به خدا خطر آنفلوآنزا بیشتر از آلودگی هوا‌ست که مدارس را به‌خاطر آن تعطیل می‌کنند.»

همه ساله با شروع فصل سرما، شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا شدت پیدا می‌کند، اما امسال براساس اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار مبتلایان به این بیماری در کشور بسیار بیشتر از گذشته است،  ‌طوری‌که از اول مهر تا امروز، بیش از 4هزار نفر به‌علت ابتلا به بیماری‌های تنفسی و مشکوک به آنفلوآنزا در بیمارستان‌های کشور بستری شده و طبق آمارهای رسمی تاکنون بیش از 81نفر جانشان را از دست داده‌اند. در این بین با شدت گرفتن بیماری و بروز خطر اپیدمی آن با چند موج در کشور و به‌خصوص چند شهر همچون کرمان، تهران، قم و... بیماران به‌دلیل گستردگی تعداد مبتلایان با کمبودهای دارویی هم روبه‌رو شده‌اند و به همین دلیل حتی بازار سیاه دارو و به‌خصوص واکسن آنفلوآنزا به‌وجود آمده است. برای مثال از بین 20داروخانه در مرکز و شمال شهر که مورد بررسی ری قرار گرفته‌اند، هیچ داروخانه‌ای واکسن آنفلوآنزا نداشت. یکی از مخاطبان که دخترش مبتلا به دیابت است و جزو گروه‌هایی محسوب می‌شود که خطراین   بیماری برای آنها بیشتر است، در تماس با روزنامه می‌گوید:« یک هفته به داروخانه‌های شهر سر زدیم و به همه آشنایان و فامیل سپردیم ولی دارو پیدا نشد تا اینکه دست آخر واکسن  را از   دلالی  130هزار تومان  خریدیم در حالی  که قبلا 20، 30هزار تومان بیشتر قیمت نداشت.»

موج آنفلوآنزا که حدود یک‌ماه است در کشور شایع شده این روزها نگرانی‌ها و البته شایعات زیادی ایجاد کرده؛ کافی است سری به فضای مجازی بزنید تا با داستان‌هایی در باره تعداد زیاد بیماران و تجویز داروهای گیاهی و غیرگیاهی که هر کسی با هر تخصصی برای آنفلوآنزا توصیه می‌کند مواجه شوید. اما در کنار گسترش موج بیماری مشکل اصلی زمانی خود را نشان می‌دهد که سری به بیمارستان‌ها به‌خصوص بیمارستان‌های مرجع  مثل میلاد و امام خمینی بزنید تا متوجه شوید وقتی حرف از وسعت ابتلا به آنفلوآنزا و احتمال اپیدمی آن   می‌شود، دقیقا از چه چیزی صحبت به میان می‌آید. بسیاری از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی این روزها و شب‌ها همزمان با افزایش تب و بدن‌درد بیماران، تخت خالی برای بیماران جدید ندارند و پذیرش بیماران با سختی بسیار صورت می‌گیرد و خیلی از بیماران جدید تشویق به استراحت در خانه می‌شوند. یکی از بیماران که به چند بیمارستان مراجعه کرده است ولی به او اعلام شده که تخت خالی برای بستری وجود ندارد، می‌گوید:« من سه روز به بیمارستان‌های مختلفی مثل میلاد و بیمارستان پیامبران مراجعه کردم و یک‌بار هم شب به اورژانس رفتم ولی از شدت مراجعه افراد حتی برگه پذیرش جدید هم صادر نمی‌کردند. چندین نفر را هم دیدم که از بیمارستان‌های دولتی که پذیرششان نکرده بودند به بیمارستان‌های خصوصی آمده بودند و حاضر بودند شبی 2میلیون تومان هم پرداخت کنند، اما به آنها اعلام می‌کردند که جا ندارند.» 

همه اینها در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند همه‌‌چیز تحت کنترل است و تخت به اندازه کافی وجود دارد و بیماران نباید نگران باشند.

آنفلوآنزا

سرفه نفسش را بند آورده  است. می‌گوید چند ساعت است روی صندلی اورژانس بیمارستان امام خمینی نشسته و منتظر است شاید تختی خالی شود تا بستری‌اش کنند. زن میانسال می‌گوید «چندین روز است که بیماری امانم را بریده و دیگر جان سرفه کردن را هم ندارم. هر بار می‌آیم فقط کلی مسکن به من تزریق می‌کنند اما انگار نه انگار هیج فرقی نکرده‌ام، تا مغز استخوانم هم درد می‌کند و دکترها دائم  می‌گویند که بمان خانه و استراحت کن. همه می‌دانند که بیماری آنفلوآنزا شایع شده است، اما پزشکان اصرار دارند  بگویند شما آنفلوآنزا نگرفته‌اید، یکی از آشناهای ما که پزشک است می‌گوید با این کار می‌خواهند فضا را آرام کنند، اما به‌نظر من آرامش با گفتن حقیقت و اطلاع‌رسانی در باره راه‌های پیشگیری از مریض شدن حاصل می‌شود.»

تخت خالی نداریم

با گسترش موج آنفلوآنزا، مسئولان وزارت بهداشت همزمان با اینکه اعلام می‌کنند کمبودی وجود ندارد و همه‌‌چیز تحت کنترل است به مردم هشدار می‌دهند که خوددرمانی نکنند و اگر دچار علائمی مانند تب دائم و بدن درد شدند به پزشکان و مراکز درمانی مراجعه کنند، ولی  ماجرا با رفتن به مراکز درمانی به شکل دیگری رقم می‌خورد. مرد جوانی که فرزندش را به مرکز طبی کودکان در کنار بیمارستان امام خمینی آورده است، می‌گوید: «دخترم امروز بعد از مدرسه بدن‌درد داشت.   کمی هم تب دارد. ما هم با توجه به چیزهایی که درباره آنفلوآنزا می‌گویند و ترس از این بیماری او را آورده‌ایم بیمارستان ولی می‌گویند  جا ندارند و بهتر است او را به خانه ببریم و اگر صبح بدن‌درد بیشتری داشت و تبش قطع نشد، دوباره مراجعه کنیم. الان فقط کمی قرص سرماخوردگی به او داده‌اند و می‌گویند امشب جا نداریم تا تحت مراقبت باشد.»

مسئول حسابداری یکی از شرکت‌های خصوصی هم که به بیماری آنفلوآنزا دچار شده و حالا سه روز است در خانه استراحت می‌کند، می‌گوید: «اول فکر کردم که سرماخورده‌ام، من کلا زیاد سرما می‌خورم و هر سال این فصل که می‌شود درگیر عطسه و سرفه هستم، این بار هم فکر می‌کردم مثل همیشه است ولی چند روز که قرص خوردم و خوب نشدم، دکتر   تشخیص آنفلوآنزا داد و حتی برگه‌ای به من داد که با آن به اورژانس مراجعه کنم و بستری شوم ولی چند‌جا رفتم و دیدم که تخت خالی ندارند. راستش بعد هم که شلوغی بیمارستان‌ها را دیدم اصلا ترسیدم و فکر کردم هزار درد مسری دیگر  هم می‌گیرم، این شد که در خانه ماندم.» این بیمار ادامه می‌دهد: «اما مشکل اصلی نگرانی از بیمار شدن مادر و پدرم است.    دنبال واکسن برای آنها بودم که می‌گویند نگردید نیست.» این بیمار اما سؤالی هم از مسئولان وزارت بهداشت دارد و می‌گوید: «چرا مسئولان وزارت بهداشت از قبل برنامه‌ریزی نکرده اند؛ آنفلوآنزا که یک روزه وارد ایران نشده است پس چرا آمادگی نداشته‌اند و الان حتی برای بیماران هم دارو ندارند، مثلا برای خود من دکتر سه ورق تامیفلو تجویز کرده است ولی فقط یک ورق آن را بعد از کلی گشتن پیدا کردم. مسئول داروخانه می‌گفت که ذخیره داروخانه کم است و بیشتر از یک ورق نمی‌تواند به من تامیفلو بدهد.» 

مینا که پدرش به تشخیص پزشک آنفلوآنزا گرفته و حالا در بیمارستان میلاد بستری است، می‌گوید: «پدر من ناراحتی قلبی دارد اما 2روز بعد از اینکه پزشک اورژانس دستور بستری داد تخت خالی شد و توانستیم او را بستری کنیم. قبل از اینکه پدرم بیمار شود از ترس آنفلوآنزا خودمان دنبال واکسن بودیم ولی پیدا نشد . پدرم حوصله خانه ماندن ندارد و برای همین مریض شد؛ چند روز با اصرار ما در خانه ماند ولی یک روز که هوا  سرد بود رفت پارک و حالا بدن درد شدید و تب بالا دارد.»

محمود که یکی از دوستانش را در هیأت وزنه برداری استان گلستان به‌دلیل بیماری آنفلوآنزا از دست داده است هم می‌گوید: در کمتر از 10روز دوستم را از دست دادم درحالی‌که در روزهای ابتدایی به هیچ عنوان به او اعلام نشده بود که آنفلوآنزا گرفته است. به‌نظرم مسئولان در مورد پیشگیری اصلا خوب عمل نکرده‌اند و اگر زود‌تر به‌صورت عمومی اعلام می‌کردند تا این حد کشور با بیمار مبتلا به آنفلوآنزا مواجه نمی‌شد.»  در این بین یکی از پزشکان بیمارستان مسیح دانشوری هم می‌گوید:  ‌واکسیناسیون نامناسب افراد نیازمند و توزیع نشدن داروی این بیماری مشکلات جدی به‌وجود آورده و از همه بدتر ترس را به جان مردم انداخته است. مسئولان بهداشت و درمان باید از خودشان بپرسند که چرا بایدیک بیماری ساده مثل آنفلوآنزا تا این حد جان باخته داشته باشد؛ آمار رسمی تا همین الان بیش از 80نفر است که اصلا برای چنین بیماری‌ای قابل‌قبول نیست!»

من سه روز به بیمارستان‌های مختلفی مثل میلاد و بیمارستان پیامبران مراجعه کردم و یک‌بار هم شب به اورژانس رفتم ولی از شدت مراجعه افراد حتی برگه پذیرش جدید هم صادر نمی‌کردند. چندین نفر را هم دیدم که از بیمارستان‌های دولتی که پذیرششان نکرده بودند به بیمارستان‌های خصوصی آمده بودند و حاضر بودند شبی 2میلیون تومان هم پرداخت کنند، اما به آنها اعلام می‌کردند که جا ندارند.