۰ نفر

واکنش تند موسوی به بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس

۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۱
کد خبر: 401132
واکنش تند موسوی به بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به بیانیه صادره در چهلمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض و برخی اظهار نظرها در آن نشست، تاکید کرد: معدود کشورهای حامی استمرار سیاست‌های نابخردانه کنونی در منطقه باید درباره اقدامات نادرست خود به افکار عمومی پاسخ دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: معدود کشورهای حامی استمرار سیاست‌های نابخردانه کنونی در منطقه به افکار عمومی پاسخ دهند که جز ایجاد و تقویت گروه‌های تروریستی و تکفیری در کشورهای عراق و سوریه و یمن و باز کردن پای بیگانگان به خلیج فارس، چه اقدامی برای کاهش تنش ها در منطقه انجام داده اند؟!

وی ادامه داد: تکرار ادعاهای بی اساس در این بیانیه حاصل فشار سیاسی معدودی از اعضای این شوراست که در چند دهه گذشته تمام تلاش خود را صرف جلوگیری از توسعه همکاری های چند جانبه کردند.

موسوی افزود: آنان با کوته نظری خود در این سال ها نه تنها موجب تاراج ثروت های کشورهای همسایه شده اند بلکه زمینه مداخله هر چه بیشتر بیگانگان را در این منطقه حساس فراهم کرده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت: معدودی از اعضای این شورا تمایل دارند با استمرار سیاست های نابخردانه خود فرصت های همکاری که از سوی کشورمان با هدف ایجاد امنیت و ثبات در منطقه ارائه شده است را از بین ببرند که شایسته است دیگر کشورهای منطقه این اجازه را به آنها ندهند.

موسوی با اشاره به رفتار مسئولانه جمهوری اسلامی ایران در طول سالیان گذشته افزود: ارائه پیشنهاد پیمان عدم تعرض، مجمع گفتگوهای منطقه‌ای و نهایتا پویش صلح هرمز از جمله تلاش های کشورمان برای تحقق همکاری های منطقه ای بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه از معدود کشورهای حامی استمرار سیاست های نابخردانه در منطقه خواست تا به افکار عمومی منطقه پاسخ دهند که جز ایجاد و تقویت گروههای تروریستی و تکفیری در کشورهای عراق و سوریه و یمن و باز کردن پای بیگانگان به خلیج فارس، چه اقدامی برای کاهش تنش ها در منطقه انجام داده اند؟ کشورهایی که مداخله جویی های غیر مسئولانه آنان در دیگر کشورها موجب کشتار وسیع شهروندان بیگناه از زنان و کودکان گرفته تا سالخوردگان گردیده و به گسترش ناامنی و تروریسم در منطقه منجر شده است، تلاش دارند با فرافکنی، از عواقب و مجازات های بین المللی در نقض فاحش حقوق بین المللی و ارتکاب جنایت های جنگی خود فرار کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب  کوچک را جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: کشورمان هرگونه ادعایی بر این جزایر را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود دانسته و آن را به شدت محکوم می کند.

موسوی اضافه کرد: کلیه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در جزایر در راستای حقوق مسلم و منطبق بر حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور انجام گرفته است و تکرار این مواضع مداخله جویانه به هر شکلی کاملا مردود است و هیچگونه تاثیری بر واقعیت های موجود حقوقی و تاریخی نداشته و نخواهد داشت.

موسوی واکنش این شورا به کاهش تعهدات برجامی را طنزی تاریخی خواند و افزود: کشورهایی که تمام تلاش و سرمایه خود را برای ناکام گذاشتن برجام به کار بستند، هم‌اکنون نسبت به اقدامات مشروع ایران معترض شده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین همراهی و حمایت آشکار از تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم بزرگ ایران در این بیانیه را بشدت محکوم کرده و آن را متناقض با سیاست حسن همجواری توصیف کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان خاطر نشان کرد: بسیاری از ادعاهای واهی و تکراری این بیانیه ارزش پاسخگوئی نداشته و ابراز امیدواری کرد این کشورها به جای چنین اظهارات تحریک آمیزی که نتیجه ای جز تداوم روند مخرب کنونی و سوق دادن منطقه به آینده ای مجهول ندارد، تغییر رویه داده و راه همکاری را در پیش گیرند.