۰ نفر

چطور می‌توانیم پلاستیک کمتری بخریم و استفاده کنیم؟

۱۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۷
کد خبر: 400877
چطور می‌توانیم پلاستیک کمتری بخریم و استفاده کنیم؟

زندگی بدون پلاستیک یکی از اولویت‌های محیط‌زیستی زندگی امروز مردم جهان است وبسیاری از کشورها تلاش می‌کنند تا این موضوع را فرهنگ‌سازی کنند. در این مطلب به اقداماتی اشاره می‌شود که می‌توان با رعایت آنها پلاستیک کمتری مصرف کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  همیشه همراه خود ساک‌دستی داشته باشید: همیشه در کیفتان یک ساک‌دستی ( اگر پارچه‌ای باشد بهتر است) داشته باشید تا وقتی می‌خواهید از مغازه چیزی بخرید کیسه پلاستیکی از مغازه نگیرید یا یک ساک‌دستی با اندازه مناسب برای خرید تهیه کنید. این درست که ممکن است از یک کیسه پلاستیکی دوباره در خانه استفاده شود، ولی بهتر است تا جایی که ممکن است آنها را وارد خانه نکنید چون دوباره وارد زباله‌ها خواهند شد. تا این حد که اگر همراه خود کیسه ندارید، برگردید به خانه، کیسه خود را بردارید و دوباره به مغازه بروید تا کیسه پلاستیکی استفاده نشود.

  همراه خودتان لیوان یا ظرف آب داشته باشید: به‌خودتان یک هدیه بدهید! یک لیوان کوچک و یا بطری آب برای خودتان بخرید و همیشه در کیف داشته باشید تا مجبور نباشید از لیوان‌های یک‌بار مصرف که در کنار آب سردکن‌ها قرار می‌دهند استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید از لیوان استیل، سفالی و... یا بطری شیشه‌ای استفاده کنید و به همین راحتی با این کار به ظاهر کوچک، کمک بزرگی به محیط‌زیست کنید.

  وسایل مورد نیاز برای غذاخوری یادتان نرود: اگر مجبور هستید هر روز یا بیشتر اوقات بیرون از خانه غذا بخورید، به همراه خود قاشق، چنگال و چاقوی فلزی داشته باشید تا به جای قاشق و چنگال یک‌بار مصرف از آنها استفاده کنید.

  غذای آماده نخرید: در اغلب غذاهای آماده مانند غذاهای فرآوری شده، غذاهای یخ‌زده، کنسروشده و... از پلاستیک برای بسته‌بندی استفاده می‌شود. در نتیجه سعی کنید از غذاهای آماده که به‌صورت بسته‌بندی شده هستند کمتر استفاده کنید تا هم سالم‌تر بمانید و هم پلاستیک کمتری استفاده کنید.

 مهمانی‌های خود را بدون ظرف یک‌بار مصرف بگیرید:  از استفاده از ظروف یک‌بار مصرف که هیچ زیبایی‌ای برای مهمانی‌های شما ندارند، دست بردارید؛ این ظروف پلاستیکی که در مدت یکی دوساعت استفاده می‌شوند و همه آنها در سطل زباله قرار می‌گیرند و در همین مدت کوتاه آسیب زیادی بر محیط‌زیست وارد می‌کنند. بهتر است تا از وسایلی در مهمانی خود استفاده کنید که بتوانید حداقل چندین بار از آنها استفاده کنید و از سفره‌های پارچه‌ای زیبایی که در بازار وجود دارد برای مهمانی‌های خود استفاده کنید.

  استفاده از مواد پلاستیکی را در آشپزخانه خود به حداقل برسانید:  مقدار زیادی از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف که ما استفاده می‌کنیم مربوط به آشپزخانه است. آنها را با ایده‌های ساده‌ای از آشپزخانه خارج کنیم. مثلا برای پیچیدن غذای ساندویچی خود، از کاغذ به جای کیسه فریزر استفاده کنید. بعضی از محصولاتی که خریداری می‌کنیم، داخل بطری‌های شیشه‌ای قرار دارند، می‌توانید از این ظروف برای ریختن مواد غذایی خشک و یا ریختن ادویه استفاده کنید. کیسه‌های زباله پلاستیکی را در اندازه کوچک خریداری کنید: این کیسه‌ها را برای زباله‌های واقعاً ناخوشایند آشپزخانه ذخیره کنید. برای فریزکردن مواد غذایی به جای کیسه فریزر از ظروف با اندازه مناسب استفاده کنید. درهنگام خرید تا حد ممکن میوه‌ و مواد غذایی را به‌صورت کیلویی و باز خریداری کنید و از خرید میوه‌های بسته‌بندی شده خودداری کنید.