۰ نفر

سرخ‌پوشانی که کولاک را از رو می‌برند

۱۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۸
کد خبر: 400273
سرخ‌پوشانی که کولاک را از رو می‌برند

«به ١٩۵ نفر از هموطنانِ گرفتار در برف و کولاک در هشت استان امدادرسانی شد.» این خبری بود که روز گذشته سرپرست معاونت عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، این خبر حکایت از آن دارد که عملیات‌های امداد و نجات زمستانه هلال با قدرت درحال انجام است تا در راه‌ماندگان و گرفتاران در برف و کولاک روی خوش نجات را ببینند. این آمارها را ببینید؛ فقط در ١٢ ساعت اتفاق افتاده است:   «چهل امدادگر و نجاتگر هلال‌احمر خدمات امدادی لازم را به ١٩۵ نفر از هموطنان در برف و کولاک ارایه کردند. در این مدت استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، قزوین، کردستان، لرستان و مرکزی تحت‌تأثیر برف و کولاک بودند و امدادگران هلال‌احمر در ١٢ محور کوهستانی خدمات لازم را به هموطنان ارایه کردند. چهار نفر به مناطق امن منتقل شدند و هشت نفر اسکان اضطراری داده شدند. پنج تیم عملیاتی هلال‌احمر شامل ۴۰ امدادگر و نجاتگر هلال‌احمر خدمات لازم را به هموطنان ارایه و ٧٥ خودرو را از کولاک و برف رها کردند.»

سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر برای توسعه آگاهی‌های همگانی، ارایه خدمات امدادی به آسیب‌‌دیدگان و کمک به آنها برای بازگشت به زندگی عادی تلاش می‌‌کند. این سازمان از طریق آمادگی و به‌کارگیری کارآمدترین تجهیزات، فناوری و اطلاعات علمی و منابع انسانی متخصص به این کار مبادرت می‌ورزد. پس از تأسیس هلال‌احمر در ‌سال ١٣٠١ و با وقوع زلزله‌ای در خرداد ١٣٠٢ در شرق خراسان و سه ماه بعد در سیرجان و کرمان و جاری‌شدن سیلاب‌های گسترده در همان ‌سال در استان‌های گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی و اصفهان اولین استمداد ملی برای کمک به آسیب‌دیدگان در سطح کشور صورت گرفت و همین یاری‌رسانی جرقه‌ای برای سازماندهی تشکیلاتی آن شد.  خدمات گسترده سازمان امداد و نجات در عملیات‌های مختلف ملی و بین‌المللی موجب شده است جمعیت هلال‌احمر ایران جایگاه ویژه‌ای در بین جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر کسب کند و به‌عنوان یکی از ١٠ جمعیت قدرتمند جهان در پاسخگویی به سوانح و حوادث مطرح شود. یکی از مهم‌ترین خدماتی که سازمان ارایه می‌کند هنگام برف و کولاک است. این کار را امدادگران و نجاتگرانی انجام می‌دهند که بی‌هیچ ادعا و چشمداشتی به خدمت در سرمای سخت می‌پردازند.

آغاز طرح زمستانی

یکی از مناطقی که خبر آغاز طرح امداد و نجات زمستانه آن منتشر شده است، کرمانشاه است. معاون امداد و نجات این استان با اشاره به ورود موج جدید سرما و بارندگی به کشور گفت: «طرح زمستانی امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از ۲۰ آذر آغاز می‌شود و تا پایان اسفندماه ادامه خواهد داشت و به طرح نوروزی متصل خواهد شد.» او با تأکید بر اینکه در این ایام دو پایگاه امداد کوهستان و پایگاه امداد هوایی هلال‌احمر نیز آماده است، افزود: «در قالب این طرح چهار‌هزار نفر روز نیرو پای کار خواهند بود و در زمینه امداد و نجات خصوصا کمک به خودرو‌های گرفتار در برف و امدادرسانی در حوادث فعالیت می‌کنند.» معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه با بیان اینکه تمام پایگاه‌های هلال‌احمر نیز در این ایام آماده و مجهز است، یادآور شد: «این پایگاه‌ها شامل ۱۳ پایگاه ثابت، سه پایگاه موقت و ۱۵ پایگاه شهری است.» به گفته معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه، در طرح زمستانی هلال‌احمر از ظرفیت تیم‌های واکنش سریع نیز استفاده خواهد شد. علاوه بر امدادرسانی به خودرو‌ها و آسیب‌دیدگان، در قالب این طرح خدمات دیگری ازجمله توزیع بسته غذایی، اسکان اضطراری و ... نیز برای مسافران در نظر گرفته می‌شود. معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در روز‌های زمستانی خصوصا هنگام بارش برف و باران، رانندگان نیز باید نکات ایمنی را در جاده‌ها رعایت کنند؛ به همراه داشتن تجهیزات زمستانی ازجمله لباس گرم، زنجیر چرخ و ... را ضروری دانست.

آموزش‌ها را جدی بگیرید؛ لطفا

غرب کشور نقاط برف‌گیر زیادی دارد که کار را برای امدادگران سخت می‌کند. با این‌حال، آنها برای خدمت در این شرایط دوره دیده‌ و ورزیده شده‌اند. درست مثل محمدمهدی ‌هاشمی‌‌نیا که دهه‌هفتادی و نجاتگر دوم هلال‌احمر است. او که در مسیرهای برف‌گیر غرب کشور خدمت می‌کند، خاطرات بسیاری از امدادرسانی در برف و کولاک دارد. ‌هاشمی‌نیا می‌گوید: «برخی اوقات کولاک و یخبندان در مسیرها زمینه‌ساز مشکل‌های اساسی مثل ترافیک و در ادامه تصادف‌های جاده‌ای می‌شود. متاسفانه در این میان رعایت نکردن نکات ایمنی، که همواره از طریق رسانه‌ها آموزش داده‌می‌شود، و آگاهی نداشتن رانندگان و سرنشینان باعث بروز اتفاق‌های دلخراشی می‌شود.» ‌هاشمی‌نیا با حضور میدانی خود در صحنه حادثه به دستاوردهای مهمی رسیده که رعایت آنها تا حد زیادی از اتفاقات ناگوار جلوگیری می‌کند: «موردی که باید بگویم استفاده افراد از لاین مخالف است. آنها در مواقع یخبندان این کار را انجام می‌دهند و به کار امداد و نجات لطمه سنگینی وارد می‌کنند.»

لذت رویت لبخند نجات‌یافته

هاشمی‌نیا تجربه حضور در مسیرهایی را دارد که سه روز متوالی بسته بوده‌اند. او و هم‌قطارانش با تدارک مکانی برای اسکان اضطراری به تمام در راه‌ماندگان پاسخ می‌دهند و تا لحظه بازشدن مسیر کنار آنها می‌مانند. ‌هاشمی‌نیا می‌گوید: «یکی از حوادثی که معمولا در شرایط برف و کولاک و یخبندان به ما اعلام می‌شود، خانم‌های بارداری هستند که امکان انتقال به بیمارستان را ندارند. یادم می‌آید خانم بارداری در برف و کولاک یک روستا گیر افتاده بود و مسیر بسیار صعب‌العبور بود. تقریبا سه تا چهار ساعت برای نجات او فعالیت کردیم و درنهایت به بیمارستان منتقل شد و لبخند رضایت و شادی را مشاهده کردیم. این لبخند را با هیچ چیزی نمی‌توان عوض کرد.»‌ هاشمی‌نیا به‌عنوان امدادگر درخواست‌هایی هم از مسافران دارد: «اگر مسافران به چند نکته ساده‌ که در ادامه می‌گویم، توجه کنند، سفر آرامی را پشت سر می‌گذارند: لطفا لباس گرم، مقداری جیره خشک و صدالبته زنجیر چرخ به همراه داشته باشید. ارزش این چیزها را زمانی که برای ساعت‌های طولانی در مسیر گیر می‌افتید، می‌فهمید.»