۰ نفر

بهترین خوردنی‌ها در هوای آلوده

۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۳
کد خبر: 397906
بهترین خوردنی‌ها در هوای آلوده

متخصص تغذیه با بیان اینکه نوشیدن آب بهترین اقدام برای مقابله با آلودگی هواست، گفت: مصرف میوه‌های انار، پرتقال، سیب، لیموشیرین، لیموترش و دوغ کم نمک نیز بسیار مؤثر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، آلودگی هوا به عنوان یکی از معضلات سالهای اخیر بوده و روز به روز تبعات منفی آن بیشتر مشخص می‌شود و سلامتی مردم نیز در نقطه اول آسیب آن قرار دارد.

در این میان مصرف برخی مواد غذایی عامل مؤثری در جلوگیری از آسیب‌های مخرب آن به سلامتی است.

سید ضیاءالدین مظهری،متخصص تغذیه و استاد دانشگاه درباره «مهمترین مواد غذایی مؤثر در کاهش آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا»، اظهار داشت: مهمترین ماده در درجه اول در چنین شرایطی مصرف آب است؛ در حالی که ما نوشابه‌ها و شربت‌ها را جایگزین آب کرده‌ایم و این خیانت بزرگی به سلامتی است.

وی با بیان اینکه دو سوم وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد، افزود: استفاده از سبزیجات و میوه‌جاتی که حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی یا ضد رادیکال‌های آزاد هستند که می‌توانند ریزگردها و سموم وارده به بدن را خنثی کنند، بسیار مؤثر است.

مظهری اضافه کرد:‌ استفاده از ماست‌های سنتی که دارای پروبیوتیک هستند و دوغ‌های خانگی که با نمک کم از ماست‌های کم چرب تهیه شده باشند نیز بسیار مؤثر است.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: گنجاندن سنت‌های موجود در تغذیه؛ مانند استفاده از سبزیجات خام و پخته بسیار مفید بوده و می‌توانند به خنثی سازی آلودگی‌های هوا کمک کند.

وی با بیان اینکه شلغم عامل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است، بیان داشت: استفاده از این ماده غذایی و میوه‌های انار، پرتقال، سیب، لیموشیرین و لیموترش، نیز می‌تواند سیستم دفاعی بدن را در مقابل آلاینده‌های هوا تقویت کنند.

مظهری با تاکید بر اینکه مهمترین موضوعی که در آلودگی هوا باید به آن توجه کرد پرهیز از شب بیداری و روز خوابی است، گفت: در روزهایی که تراکم آلودگی بسیار زیاد است باید کودکان، سالمندان  و بیماران قلبی -عروقی از حضور در چنین هوایی خودداری کنند.