۰ نفر

گزارشی از افزایش آلودگی در برخی از استان های کشور؛

باران بساط آلودگی هوا را جمع می‌کند

۷ آذر ۱۳۹۸، ۹:۳۱
کد خبر: 397856
باران بساط آلودگی هوا را جمع می‌کند

هوای تهران‌ دیروز هم آلوده‌تر شد. آنطور که «داریوش گلعلی زاده» معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم کشور می‌گوید:« باد مساعد برای جا‌به‌جایی آلودگی ها نوزید، بنابراین اعضای کمیته اضطرار پایتخت، مجبور شدند مدارس را در روز چهارشنبه تعطیل کنند.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، البته آلودگی تعطیلی مدارس را به اصفهان کشاند.  چهارشنبه اصفهان خاکستری تر از سایر کلانشهرهای آلوده کشور بود. همچنین آلودگی هوا زنگ تعطیلی مدارس اراک و البرز را هم به صدا درآورد. تعطیلی مدارس بعد از افزایش قیمت «بنزین» این سؤال را پیش می آورد که آیا این افزایش قیمت، کاهش آلودگی ها در کشور را به دنبال نداشته است؟  به گفته گلعلی‌ زاده آمارهای پالایشگاه پخش نشان می‌دهد که این افزایش قیمت، 19 میلیون لیتر کاهش مصرف در پی داشته است. اما این کارشناس آن را مساوی با کاهش آلودگی ها نمی داند. کم شدن سوخت تنها عامل کاهش آلودگی ها نیست و شرایط جوی هوا بسیار تعیین کننده است.

از سوی دیگر پیش‌بینی های هواشناسی نشان می دهد که آلودگی آسمان کلانشهرها از جمله تهران   از روز پنجشنبه کاهش خواهد یافت و کلانشهرنشین‌ها جمعه‌ای بدون آلودگی را تجربه خواهند کرد.

تعطیلی یکباره مدارس‌!

تعطیلی مدارس  به یکباره روی میز تصمیم‌گیری مسئولان رفت. بسیاری از والدین صبح روز  چهارشنبه متوجه شده‌اند که کمیته اضطرار رأی به تعطیلی مدارس داده است. بنابراین آنها فرصت نداشتند تا برای نگهداری کودکانشان مرخصی بگیرند و بیشتر آنها مجبور شدند بچه‌ها را با خودشان به اداره‌ها و سازمان‌های محل کارشان ببرند. «محمد رستگاری» معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران علت اعلام دیرهنگام تعطیلی مدارس را درخواست وزارت بهداشت برای این تعطیلی می‌داند. چون براساس دستورالعمل‌ها،  کمیته اضطرار زمانی کلید تعطیلی مدارس را می زند که شاخص آلودگی به «150» برسد که البته نرسیده بود. آنچه باعث شد تا وزارت بهداشت وارد ماجرا شود و زنگ تعطیلی را به صدا درآورد، پایداری و ایستایی آلودگی جوی هوا بود. البته پیشتر «صادق ضیائیان» مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور  گفته بود که پایداری جوی هوا به احتمال قوی مدارس را تعطیل خواهد کرد. گلعلی زاده درباره تعطیلی مدارس در سایر کلانشهرهایی چون اصفهان، اراک، البرز و... هم این تصمیم گیری را در حوزه اختیار استانداران آن می داند نه محیط زیست. او در پاسخ به این سؤال که آیا تعطیلی مدارس روی کاهش آلودگی‌ها تأثیر دارد یا وضعیت سلامت دانش آموزان کمیته اضطرار را به‌سمت تعطیلی‌ها می‌برد هم می‌گوید: «هر دو مورد دلیل تعطیلی مدارس است. هم سلامت دانش آموزان و هم کاهش تردد دانش آموزان و والدین آنها در خیابان‌ها باعث می شود تا مدارس تعطیل شود.» پاسخ او این سؤال را پیش می آورد که اگر تعطیلی روی کاهش آلودگی ها تأثیر دارد چرا تنها  مدارس ابتدایی در تهران تعطیل می‌شود و کلاس‌ها در سطوح بالاتر همچنان دایر است. «محمد رستگاری» در پاسخ به این سؤال می‌گوید که  آلودگی‌ها روی کودکان و دانش آموزان مدارس ابتدایی تأثیر سوء بیشتری دارد. همین پاسخ اجازه نمی‌دهد تا تکلیف تأثیر تعطیلی مدارس روی کاهش آلودگی‌ها به نتیجه‌ای متقن برسد. با وجود این تعطیلی مدارس تنها  راهکار تکراری است  که مسئولان هر‌سال پاییز و زمستان به آن متوسل می‌شوند. مسأله زمانی قابل تأمل می‌شود که بررسی‌ها و مطالعات نشان می‌دهد که محیط های بسته در روزهای آلوده، آلوده‌تر از فضاهای باز هستند. یعنی کلاس‌های درس و خانه‌ها وضعیت به مراتب خطرناک‌تری از خیابان‌ها دارند!  البته تعطیلی مدارس هم به معنای در خانه ماندن دانش آموزان نیست و بسیاری از آنها با والدین به سر کار می روند. گلعلی زاده می گوید در سال‌های اخیر فعالیت‌های بسیاری برای استاندارد سازی سوخت و خودرو که دو عامل اصلی آلودگی کلانشهرها هستند انجام گرفته اما ایستایی هوا و عدم وزش باد اجازه نمی‌دهد تا فعالیت‌های انجام گرفته نتیجه بخش باشد. دلیل حبس آلودگی ها در کلانشهر را باید در حرف‌های دیروز «زهرا نژاد بهرام» عضو شورای شهر پایتخت یافت.  او ساختمان‌ها و برج‌های بلند در تهران را دلیل پایداری جوی آلودگی هوا می‌داند. نژاد بهرام می‌گوید: «شهرسازی ما دچار مشکل است واین مسأله سبب شده که کریدور حرکت هوا در سطح شهر تهران دچار اختلال شود.» مطالعات دانشگاه تهرانی‌ها  هم نشان می‌دهد که ایجاد کوره حرارتی با ساختمان‌های بلند در تهران باعث افزایش دو درصدی حرارت در پایتخت شده است.

کاهش 80 در صد از آلودگی هوا

در میان آلودگی بالای پایتخت مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از نصب فیلتر دوده  روی ۸۰۰ اتوبوس بی.آر.‌تی تا پایان سال خبر می‌دهد. البته او پیش‌شرط هم دارد. فیلتر دوده در صورتی روی اتوبوس های بی.آر.تی قرار می گیرد که در ایستگاه بی‌پولی متوقف نشود و اعتبار آنها تأمین شود. دیروز این فیلترها روی 50 اتوبوس نصب شد. کارشناسان خودرو می‌گویند این فیلتر آلایندگی گازهای خروجی  از اگزوز را تا 80 درصد کاهش می‌دهند.

در نهایت سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای پایانی بر آلودگی‌های این هفته می‌نویسد و اعلام می‌کند که آسمان خاکستری کشور از روز پنجشنبه رنگ می بازد. به‌گفته «صادق ضیائیان» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور یک سامانه بارشی این بار هم تکلیف آلودگی‌ها را روشن می‌کند تا شهروندان کلانشهر چند روزی دوباره نفسی به راحتی بکشند.