۰ نفر

سرمای زیر صفر و چادرنشینی زلزله زدگان ورنکش

۶ آذر ۱۳۹۸، ۶:۵۵
کد خبر: 397596
سرمای زیر صفر و چادرنشینی زلزله زدگان ورنکش

پس‌ از گذشت 19 روز از وقوع زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۵.۹ ریشتر در منطقه «ترک» آذربایجان شرقی (نزدیکی سراب و میانه)، کارهای زیادی برای اسکان موقت و بازگشت زندگی به روستاهای زلزله زده انجام شده، اما سرمای زودرس و شروع بارش‌ها زلزله زدگان را نگران کرده و آنان خواستار توجه مسئولان مربوطه به مشکلات موجود هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، «حسین عباسی»، ساکن روستای زلزله زده «ورنکش» که از طریق کوه «بز قوش» با دو شهرستان میانه و سراب هم مرز است، می‌گوید: درست است که مسئولان در حال رسیدگی به مشکلات ما هستند، اما با توجه به سرمای هوا سرعت عمل کم است.

او که کشاورز است و هزینه خانواده 5 نفری خود را از طریق زمین آبا و اجدادی‌اش که در آن گندم می‌کارد تأمین می‌کند، از اینکه خانه و کاشانه‌اش را در زلزله 5.9 ریشتری 17 آبان امسال از دست داده غمگین است و می‌گوید: زندگی در سرما در چادر سخت است و اگر باران در منطقه ادامه یابد، همه در زیر گِل و لای با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم. به ما والور داده‌اند، اما در شب‌های سرد منطقه به‌دلیل کمبود نفت که آن هم به‌دلیل ناهماهنگی است، نگرانیم.

«حسین زینالی» 65 ساله نیز که در یکی از چادرهای سفید در گوشه‌ای از خیابان این روستا اسکان داده شده، از دغدغه‌های ساکنان «ورنکش» می‌گوید: «مردم به خاطر سردسیر بودن منطقه و شروع سرمای زودرس از اسکان اضطراری گلایه دارند و باید شرایط اسکان موقت در کانکس‌ها هرچه زودتر فراهم شود. همچنین مسئولان تلاش کنند تا قبل از رسیدن زمستان، بازسازی خانه‌های ویران شده به اتمام برسد. درست است که اهالی روستا در کنار هر چادر آتشی برپا کرده و کتری‌هایی روی آن قرار می‌دهند تا گرم شوند، اما پاییز این روستا چون زمستان است؛ شب‌ها، هوا سرد می‌شود و چادرهای سرد جوابگوی اسکان موقت ما نیست. این وضعیت در شرایطی است که هم‌اکنون نیز لودرها و بیل‌های مکانیکی در حال آواربرداری هستند واهالی روستا از روند کند آواربرداری گلایه می‌کنند.»

اما شرایط در روستای «تیرشاب» در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان سراب متفاوت است، چرا که در این روستا تلاش بر این است که زلزله زدگان هر چه سریع‌تر در اتاقک‌های دوازده متری پیش ساخته اسکان موقت که در حال ساخت برای 20 خانوار زلزله زده است، ساکن شوند.

«تختی امینی» مدیر مدرسه روستای «تیرشاب» که زلزله زدگان تا آماده شدن اتاقک‌هایشان در 4 کلاس آن ساکن هستند، می‌گوید: تاکنون 10 اتاقک ساخته شده و بقیه نیز بزودی به اتمام می‌رسد. همچنین برای زلزله زدگان 5 یا 6 چشمه سرویس بهداشتی نیز ساخته شده است. برای این اتاقک‌ها که برای اسکان موقت زلزله زدگان در فصل سرما در نظر گرفته شده، آب، برق و گاز کشیده شده و به‌دلیل سرمای زیاد منطقه تا خشک شدن گچ دیوارها و اتمام این اتاقک‌ها، زلزله زدگان در مدرسه اقامت می‌کنند. در حال حاضر به زلزله زدگان این روستا دفترچه ارزاق داده شده و روزانه این افراد با مراجعه به دفتر مدرسه از سبدهای حمایتی بهره‌مند می‌شوند.

درهمین حال، «محمدباقر هنرور»، مدیرکل بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز به آخرین وضعیت زلزله‌زدگان اشاره می‌کند و با ارائه آماری در این خصوص می‌گوید: تاکنون آواربرداری 800واحد مسکونی در شهرستان‌های میانه و سراب به پایان رسیده و 168 اتاقک پیش ساخته اسکان موقت هم به متقاضیان تحویل شده است. از طرفی، در حال حاضر 230 خانوار متقاضی ساخت این اتاقک‌ها هستند که تا آخر هفته 62 واحد آن به آنان تحویل می‌شود. همچنین تاکنون 225 کانکس اسکان موقت از سوی خیرین، ستاد اجرایی فرمان امام و بخش خصوصی به متقاضیان تحویل شده است. با این حال، حدود 2 هزار و 653 نفر متقاضی تسهیلات بلاعوض 10 میلیون تومانی دولت هستند که تاکنون به یکهزار و 48نفر این تسهیلات پرداخت شده و در 48ساعت آینده به مابقی نیز پرداخت می‌شود.

آنطور که مسئولان مربوطه اعلام کرده‌اند، از دلایل عمده جان باختن 5 نفر و مصدوم شدن حدود 180نفر در روستاهای میانه و حدود 54 نفر زخمی در روستاهای سراب، گلی و کهنه ساخت بودن واحدهای مسکونی بوده که امید می‌رود، خانه‌هایی که برای زلزله زدگان ساخته می‌شود از تمامی امکانات ایمنی و استحکام برخوردار باشد که خدای ناکرده در زلزله‌های احتمالی بعدی آمار تلفات انسانی و مسکونی کاهش یابد.