۰ نفر

معلمان با سابقه بیش از 2 سال رتبه‌بندی می‌شوند

۲ آذر ۱۳۹۸، ۷:۰۹
کد خبر: 396546
معلمان با سابقه بیش از 2 سال رتبه‌بندی می‌شوند

سرانجام بعد از گذشت چهار سال از اجرای فاز اول نظام رتبه‌بندی معلمان حالا از سوی مسئولان آموزش‌و‌پرورش زمزمه‌هایی از اجرای فاز دوم این طرح به‌گوش می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، طرحی که می‌خواهد تفاوت حقوق معلمان را با دیگر کارمندان دولت کم کند و در سوی دیگر انگیزه‌ای باشد برای ارتقای توانمندی‌های معلمان در مدارس. با این همه مرحله اول نظام رتبه‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی هزار و 300 میلیارد تومان اجرا شد و طی آن حقوق فرهنگیان میانگین تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت. اجرای فاز دوم این طرح البته چندان هم آسان نبود و در این سال‌ها مسئولان وزارت آموزش و پرورش کمبود بودجه یا تدوین نهایی این نظام را بهانه کردند. با این حال در بودجه سال 98، دو هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نیز از تصویب طرح رتبه‌بندی در کمیسیون اجتماعی دولت در چند روز اخیر خبر داد و گفت در روزهای آینده این طرح در هیأت دولت تصویب می‌شود و وزارت آموزش و پرورش می‌تواند رتبه‌بندی معلمان را برای سال 98 اجرایی کند. اللهیار ترکمن در این باره افزود : وزیر آموزش و پرورش در حال رایزنی است تا هر چه سریعتر نظام رتبه‌بندی در هیأت دولت تصویب شود تا ما در آذر ماه بتوانیم اقدامات اجرایی این طرح را برای فرهنگیان انجام دهیم. البته هر زمان که رتبه‌بندی معلمان در دولت تصویب شود احکام معلمان را از اول مهر صادر می‌کنیم و معوقات آنها نیز پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تمام فرهنگیانی که دو سال به بالا سابقه خدمت دارند مشمول این نظام می‌شوند، اظهار داشت : آیین نامه نظام رتبه‌بندی تغییرات جدی داشته است و ما در این آیین نامه سه صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه‌ای را بررسی خواهیم کرد. صلاحیت عمومی به ویژگی‌های شخصیتی افراد برمی‌گردد، صلاحیت تخصصی شامل دانش و توانمندی‌های آموزشی و پرورشی یک معلم است و صلاحیت حرفه‌ای هم مجموعه‌ای از شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و مهارت‌هایی است که معلم سر کلاس درس دارد و اینکه معلم چقدر توانمندی خود را ارتقا می‌دهد. با این همه تقریباً همه فرهنگیان شامل نظام رتبه‌بندی خواهند شد.

وی با اشاره به گواهی صلاحیت حرفه‌ای معلمان تصریح کرد: گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای معلمان هم در نظام رتبه‌بندی آورده شده است. بر اساس آن معلمان به لحاظ حرفه‌ای بررسی می‌شوند و گواهینامه دریافت می‌کنند. این گواهینامه برای معلمان مزایای مستقیم و غیرمستقیم دارد. مزایای مستقیم این است که معلمان با افزایش حقوق مواجه می‌شوند و مزایای غیرمستقیم این موضوع هم این است که برای کسب پست‌های مدیریت و معاونت و همچنین اعزام معلم به خارج از کشور به این گواهینامه‌ها رجوع می‌شود.

اللهیار ترکمن درباره شرایط کسب رتبه‌ها توسط معلمان گفت : شرایط کسب رتبه یک، داشتن حداقل دو سال سابقه کار، 120 ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت، کسب حداقل 75 درصد امتیازات حاصل از محاسبه میانگین ارزیابی در دو سال گذشته و 60 درصد شاخص‌ صلاحیت‌های معلمی؛ رتبه دو، 6 سال سابقه کار، 4 سال توقف در رتبه یک، 180 ساعت دوره آموزشی ضمن‌ خدمت، 80 درصد امتیاز حاصل از محاسبه میانگین ارزیابی عملکرد و 65 درصد امتیاز شاخص‌ صلاحیت‌های عمومی. رتبه سه، 12 سال سابقه کار، 3 سال توقف در رتبه دو، 150 ساعت دوره آموزشی و 70 درصد امتیاز شاخص صلاحیت‌های معلمی. رتبه چهار، 18 سال سابقه کار، 4 سال توقف در رتبه سه، 120 ساعت دوره آموزشی ضمن‌ خدمت و 75 درصد امتیاز شاخص صلاحیت‌های معلمی، رتبه پنج، حداقل 24 سال سابقه، 4 سال توقف در رتبه 4، 100 ساعت دوره آموزشی و 85 درصد امتیاز شاخص صلاحیت‌های عمومی و حرفه‌ای.

18 هزار نفر جذب آموزش و پرورش می‌شوند

هفتمین آزمون استخدامی مشترک ۲۲ دستگاه‌ اجرایی در سال ۹۸ با شرکت حدود ۵۲۲ هزار داوطلب برگزار شد؛ قرار است شماری از پذیرفته شدگان جذب دستگاه آموزش و پرورش شده و از سال آینده وارد مدارس کشور شوند. علی اللهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش سهمیه آموزش و پرورش را در این آزمون اعلام می‌کند و به ایسنا می‌گوید: ۱۸ هزار و ۳۹ نفر را از طریق آزمون استخدامی جذب خواهیم کرد. پس از اعلام نتایج، پذیرفته‌شدگان فرآیندهای مصاحبه و گزینش را در آموزش و پرورش طی می‌کنند. معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از این تعداد ۲۰۰۰ سهمیه خاص استان سیستان و بلوچستان هستند؛ می‌گوید: در راستای توسعه عدالت آموزشی و ارتقای وضعیت نیروی انسانی این سهمیه به این استان تخصیص یافته است. اللهیار ترکمن با بیان اینکه قطعاً این افراد مهر ۹۹ باید وارد مدارس شوند، اظهار می‌کند: اگر تا بهمن امسال تکلیف پذیرفته شدگان مشخص شود و بتوانیم کارهای آموزش اولیه و دوره توجیهی بدو خدمت را سریعتر شروع کنیم معلمان جدید را مهر ۹۹ به مدارس اعزام خواهیم کرد.