۰ نفر

اینترنت کی وصل می‌شود؟

۳۰ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۴۳
کد خبر: 396308
اینترنت کی وصل می‌شود؟

قطع‌شدن شبکه اینترنت به فاصله کوتاهی پس از آغاز ناآرامی‌ها ناشی از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین موجب شده برخی از فعالان سیاسی نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، وزیر ارتباطات نیز در نخستین روزهای قطع اینترنت اعلام کرد که قطع‌شدن اینترنت که به دستور شورای امنیت صورت گرفته موجب بروز مشکلاتی شده است. البته وزارت ارتباطات تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با استفاده از خدمات مبتنی بر اینترنت ابری و شبکه ملی اطلاعات، سرویس مورد نیاز بخش‌های ضروری را متصل نگه دارد، اما این روند نمی‌تواند در درازمدت ادامه یابد. روز گذشته نیز طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس، با تأکید بر لزوم بازگشت دسترسی اینترنت گفت: «در شهرهایی که آرامش بازگشته است باید اینترنت را برقرار کنند.»

طیبه سیاوشی با اشاره به ادامه قطع اینترنت در شهرهای مختلف کشور در پی ناآرامی‌های اخیر گفت: «شورای امنیت کشور دستوری را ابلاغ کرده بود مبنی بر اینکه به دلیل مسائل امنیتی کشور تا ۲۴ ساعت اینترنت قطع باشد، اما اکنون فکر می‌کنم از آن ۲۴ ساعت ۷۲ ساعت هم گذشته است.» او ادامه داد: «باید توجه کنیم که دسترسی به اینترنت نیاز مردم و برای ارتباط ضروری است. بخش عظیمی از مردم از این راه زندگی خود را می‌گذرانند و شغل و کارشان وابسته به همین اینترنت است. دو روز پیش از آقای جهرمی در این‌باره سوال کردم و او پاسخ داد این موضوع دست من نیست؛ البته اشاره کردند که شبکه اینترنت ملی اکنون فعال است ولی بسیار کُند است.» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «حداقل در این‌باره به مردم اطلاع دهند و اینترنت را در شهرهایی که آرامش به آنها بازگشته است، برقرار کنند. با فرماندار صحبت کردم و او در این‌باره گفت شرایط تهران عادی است. پس باید در این شهر اینترنت را برقرار کنند. درواقع باید اینترنت را در شهرهایی که شرایط عادی است، وصل کنند تا این احساس در میان مردم ایجاد شود که شرایط کاملا عادی است. این قطع ارتباط ذهنیتی برای مردم ایجاد می‌کند.» در آن‌سو، عضو شورای امنیت کشور تأکید کرد که برقراری مجدد اینترنت نیازمند تصمیمی جمعی است و با توجه به گزارش‌ها از وضع ثبات در کشور در این زمینه به‌زودی تصمیم‌گیری خواهد شد. محمدجواد کولیوند در پاسخ به این پرسش که اینترنت چه زمانی وصل خواهد شد؟ گفت: «بحث امنیت در اولویت کشور قرار دارد و از هر موضوع دیگری مهم‌تر است. اگر لازم باشد باید همه چیز فدا شود تا مردم در فضایی امن زندگی کنند.» او در ادامه با بیان اینکه نباید اجازه داد هیچ چیزی مخل آرامش مردم در زندگی روزمره آنان شود، اظهار کرد: «در جلسه شورای امنیت کشور تصمیم بر قطعی اینترنت گرفته شد. البته در این زمینه رتبه‌بندی انجام شد و شرکت‌ها و کسب و کار‌هایی که با اینترنت سر و کار دارند، برای دسترسی به اینترنت در اولویت هستند.»

حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز از شورای‌عالی امنیت ملی و وزارت کشور خواست ضمن حفظ آرامش و امنیت، رفع محدودیت اینترنت را هم مورد توجه قرار دهند. حمیده زرآبادی گفت: «طبیعتا اگر حتی قطعی اینترنت برای برقراری امنیت در یک بازه زمانی کوتاه اتفاق افتاده، به‌ هرحال باید محدودیت‌های اعمال‌شده را برداریم.»

دولتمردان اعلام کردند:  اینترنت وصل می‌شود اگر...

اعضای کابینه دوازدهم در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند‎. محمود واعظی، رئیس ‌دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره اینکه قطع دسترسی به اینترنت به تشخیص کدام نهاد بوده است، اظهار کرد: «در شورای ‌امنیت کشور تصمیمات مشخصی برای امنیت کشور اتخاذ شده و در جایی هم مجبور شدند تصمیم قطع دسترسی به اینترنت را بگیرند.» او ‌درباره زمان وصل شدن اینترنت خاطرنشان کرد: «ان‌شاءالله اگر آرامش همین‌گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود‎.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز درباره زمان وصل مجدد اینترنت گفت: «این مسأله به شورای امنیت کشور محول شده است و با ملاحظه‌های ‌لازم، وصل اینترنت در استان‌ها به‌زودی انجام می‌شود.»