۰ نفر

چگونه از بارش زودهنگام برف بیشتر لذت ببریم؟

۳۰ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۰۰
کد خبر: 396232
چگونه از بارش زودهنگام برف بیشتر لذت ببریم؟

امسال زمستانش زودتر از همیشه از راه رسید. هنوز پاییز تمام نشده برف باردیدنش را شروع کرد. برفی که روی برگ‌هایی که هنوز ریخته نشده و تنها رنگش به زردی رفته بود، نشست و بسیاری را غافلگیر کرد. اما همین موضوع موجب شد بسیاری از نقاط ایران و کوه‌های اطرافش سفیدپوش شود.

 سفیدی‌ای که شاید تا ماه‌ها بماند و برای همین فرصت خوبی است تا شال و کلاه کرد و سراغ این برف پاییزی در دل کوه‌ها رفت، اما برای آن‌که به این مقصدها بروید باید چه نکاتی را در نظر بگیرید تا با خیالی آسوده و دلی خوش به این مناطق بروید و تفریحاتی خاطره‌انگیز را رقم بزنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، اول از همه باید بدانید در روزهای پاییزی که با برف همراه شده، بهتر است چه تفریحاتی انجام داد و به کجاها رفت. در گام دوم باید به این موضوع پرداخت در این سفرهای زمستانی لازم است چه وسایلی با خود همراه داشته باشید. چون در زمستان باید مجهز سفر کرد. در غیر این صورت ممکن است با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه شوید که بعد از این تجربه با خودتان بگویید بهتر است در زمستان و روزهای برفی جایی نرفت و هیچ جا بهتر از خانه و رفتن زیر پتو نخواهد بود! همچنین برای آن‌که تفریحات زمستانی خوبی در پیش داشته باشید، باید آمادگی لازم را به دست آورده و سپس سراغ آن بروید تا در نهایت با کوله‌ای از خاطرات خوش به زندگی معمول خود بازگردید.

اسکی روی برف و لذت سر خوردن روی آن

یکی از مرسوم‌ترین تفریحاتی که در زمستان و روی برف صورت می‌گیرد، اسکی است. اسکی به تجهیزاتی مانند چوب اسکی، کلاه، دستکش، لباس گرم، شلوار مناسب و... نیاز دارد. برای همین بی‌گدار به آب نزنید و بدون تجهیزات لازم راهی پیست‌های اسکی نشوید که با این شرایط هیچ کاری از دست‌تان برنمی‌آید. از سوی دیگر ممکن است تصور کنید شما که نمی‌خواهید به صورت حرفه‌ای اسکی‌بازی کنید پس برای چه باید بابت داشتن لوازم آن هزینه کنید که البته هزینه کمی نخواهد بود. در این زمان بهتر است به فکر اجاره این لوازم بیفتید. بسیاری از پیست‌های اسکی لوازم و لباس‌های مورد نیاز برای اسکی را کرایه می‌دهند. شما می‌توانید با کرایه این وسایل و آموزش مقدماتی که توسط مربی صورت می‌گیرد، چند ساعتی را روی تپه‌های برفی به اسکی کردن بپردازید. البته مراقب باشید جوگیر نشوید و تصور نکنید یک اسکی‌باز حرفه‌ای هستید. بنابراین تمام جوانب احتیاط رعایت شود تا حادثه‌ای برای خود و اطرافیان‌تان رخ ندهد.

تیوب سواری برای کسانی که نمی‌خواهند اسکی‌باز باشند

یکی از لذتبخش‌ترین تفریحاتی که هزینه زیادی هم نمی‌خواهد و فقط لازم است سری به پیست‌های اسکی بزنید، تیوب‌سواری است. اما باید بدانید تیوب‌سواری خطراتی دارد که حتما باید جوانب احتیاط را رعایت کنید تا حادثه‌ای به همراه نداشته باشد. این بازی آنقدر هیجان‌انگیز است که ساعت‌ها شما را سرگرم خواهد کرد. شما هم خودتان می‌توانید یک تیوب تهیه کرده و هم می‌توانید آنها را در این فضاها که امکان بازی با تیوب وجود دارد، کرایه کنید.

کوهنوردی و کوهپیمایی

این روزها که هوا ابری و برفی است کوه‌ها حال و هوای دیگری دارند. حتما لازم نیست کوهنورد حرفه‌ای باشید تا بتوانید از کوهستان و هوای بی‌نظیرش لذت ببرید. کوهستان در این فصل شگفت‌انگیز است. شاید در گام نخست صحنه فیلم‌هایی جلوی چشم‌تان بیاید که یک مشت کوهنورد در میان انبوهی از برف گرفتار شده‌اند یا بهمنی سهمگین آنها را درمی‌نوردد. اما این اتفاقات برای کسانی ممکن است رخ دهد که با هدف فتح قله‌ها دل به کوهستان می‌زنند. نگران نباشید شما می‌خواهید تفریح کنید و برای همین حتما لازم نیست سر از مکان‌های صعب‌العبور و فتح بلندترین نقطه کوه درآورید. کافی است شال و کلاه کرده با کوله‌ای مجهز، تجهیزات مناسب و... رهسپار کوه‌های اطراف محل سکونت‌تان شوید. اما بدانید این کار را نباید به تنهایی انجام دهید. تا جایی که می‌توانید این کار را به صورت گروهی و حتی همراه با تور انجام دهید تا یک فرد راه‌بلد و راهنما شما را همراهی کند تا در صورت بروز اتفاقی بتواند آن را مدیریت و به خوبی برطرف کند.

سفر به جنوب و استفاده از تفریحات آبی

یکی دیگر از تفریحانی که باید خود را در این فصل، از آن بی‌نصیب نکنید سفر به جنوب کشور است که در این روزها هوای بهاری بسیار خوبی دارد. خوزستان، بوشهر، بندرعباس، سیستان و بلوچستان در حال حاضر هوای خوبی دارند که شما با رفتن به این نقاط و جزایری مانند کیش و قشم و منطقه آزاد چابهار می‌توانید چند روزی را به خوشی در این آب و هوا بگذرانید و در کنار لذت بردن از این هوا، خود را مهمان تفریحات آبی کنید.

در این فصل تفریحات آبی در دل خلیج فارس و دریای عمان بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود. اگر می‌خواهید برای سفر به جنوب با تور بروید، باید ابتدا ببینید آیا توری که انتخاب می‌کنید مجوز دارد؟ در طبیعت‌گردی حرفه‌ای است و اصول فنی و محیط‌بانی را می‌داند؟ از کارشناس حرفه‌ای استفاده می‌کند؟ راهنما و سرپرست خوبی دارد؟ دقت کنید این نکته بسیار مهم است با کسانی بروید که بدانند چطور رفتار کنند که نه به افراد و نه به طبیعت آسیب زده شود؛ چون به شما قرار است خوش بگذرد پس به نکات گفته شده توجه کنید. در این شرایط است که می‌توانید با اطمینان بار سفر بسته و رهسپار شوید. در غیر این صورت اگر می‌خواهید به صورت مستقل و خانوادگی یا دوستانه به جنوب بروید هم با دانستن نکاتی که اشاره شد می‌توانید سفر خوبی را به همراه داشته باشید.

برای تفریحات زمستانی  چه تجهیزاتی لازم است؟

تفریحات زمستانی از آنجا که ممکن است با برف و یخ و سرما و سختی همراه باشد، برای همین بهتر است برای اقدام به چنین تفریحاتی مجهز باشید تا در صورت بروز مشکلات غافلگیر نشده و با مدیریت درست و به موقع، آن را برطرف کنید. برای کسانی که برای اولین بار می‌خواهند چنین سفرهای گردشی داشته باشند توصیه می‌شود حتما از وسایل استاندارد استفاده کنند. در غیر این صورت چون ممکن است در طول سفر استاندارد نبودن تجهیزات‌شان موجب آزار آنها شود.

کفش مناسب فراموش نشود

اولین نکته‌ای که باید قبل از تفریحات زمستانی آن را مورد توجه قرار دهید کفش مناسب است. برای تفریحات زمستانی بهترین کفش می‌تواند کفش ساق‌دار باشد. این کفش‌ها برای کوهپیمایی مناسب است و از پیچ خوردن پا جلوگیری کرده و همچنین اگر درون چاله آب، گل، برف و... فرو رفتید آب به درون پاهای شما نفوذ نکرده و جوراب و انگشتان‌تان را خیس نمی‌کند. چون خیس شدن پا و جوراب باعث نفوذ سرما و اذیت شدن پاها و انگشتان خواهد شد. این نکته را هم فراموش نکنید در زمان انتخاب کفش مورد نظر عجله نداشته باشید و زمان کافی برای این کار بگذارید. در هنگام خرید حتما هر دو لنگه آن را بپوشید و بندهای آن را ببندید و مقداری راه بروید و از راحتی آن مطمئن شوید. هیچ وقت با اتکا به سایز کفش قبلی‌تان کفش نخرید. مطمئن شوید کفشی که می‌خرید در پای شما راحت است و به پنجه پا، پشت پا و انگشت‌تان پا فشار وارد نمی‌کند.

حفاظت چشم‌ها

داشتن عینک آفتابی هم مهم است. چون انعکاس نور خورشید از روی برف می‌تواند به چشم‌ها آسیب وارد کند. درنتیجه لازم است یک عینک آفتابی مناسب و باکیفیت با خود همراه آورید تا در صورت نیاز بتوانید از آن استفاده کنید. عینکی که دارای UV400 باشد یک عینک آفتابی استاندارد و خوب است. ضمن این‌که همراه عینک آفتابی، ضدآفتاب هم با خود داشته باشید تا هر چند ساعت یک بار از آن استفاده و از آفتاب‌سوختگی جلوگیری کنید.

کوله‌پشتی استاندارد

وسیله مهم دیگری که باید حتما آن را تهیه کرده کوله‌پشتی استاندارد است. کوله‌پشتی باید استاندارد باشد چون ممکن است در تفریحاتی که انجام می‌دهید لازم باشد آن را برای چند ساعت روی پشت خود حمل کنید. در صورت نامناسب بودن هم شما را خسته می‌کند و هم ممکن است به شانه‌ها و ستون فقرات آسیب وارد کند. اگر دیدید احتیاج به بار و بندیل زیاد دارید از کوله‌ای استفاده کنید که کمترین فشار را روی شانه و ستون فقرات‌تان وارد کند. البته کوله‌هایی که برای طبیعت‌گردی و کوه‌پیمایی طراحی شده‌اند کمی گران، اما استاندارد هستند. اگر امکان خرید چنین کوله‌هایی ندارید پس سعی کنید تا جایی که می‌توانید سبک سفر کنید تا بشود از کیف‌هایی مانند کیف لپ‌تاپ هم استفاده کرد. ولی اگر می‌خواهید به طور مستمر در کار طبیعت‌گردی باشید کوله مناسب و استاندارد را به شما توصیه می‌کنیم. چون اگر این کار را نکنید مجبور هستید بیشتر از هزینه کوله خرج شانه و ستون فقرات‌تان کنید.

حفظ تعادل و خستگی کمتر

چوب‌دستی و باتوم هم برای طبیعت‌گردی، کوهپیمایی و کوهنوردی جزو واجبات است. چون در هر صورت گشت و گذار در طبیعت آن هم در زمانی که زمینه پوشیده از برف، یخ و... است نیاز به تعادل بیشتر دارد. در این زمان یک یا دو چوب دستی می‌تواند به خوبی به کمک بیاید و در حفظ تعادل و عبور از مکان‌هایی که به ظاهر سخت است یاری‌رسان باشد. علاوه بر این‌که چوب‌دستی در بالا و پایین رفتن شما بسیار کمک حال است؛ باعث می‌شود فشار کمتری به ستون فقرات‌تان وارد شود.

کیسه برای پسماند، کیف کمک‌های اولیه، طناب و تجهیزات فنی متناسب با مسیر، جی‌پی‌اس، قابلمه و کتری، بطری آب، قاشق، لیوان، چاقو، ظرف شخصی، زیرانداز، پوشاک لایه اول، پوشاک لایه دوم یا میانی (پلار)، پوشاک لایه سوم یا بیرونی (بادگیر، ضد باد و آب) جوراب، (جوراب اضافه داشته باشید)، دستکش، روکش دستکش (دولایه)، جوراب یا دستکش پرکت پر و... نیز از جمله وسایل جانبی است که اگر می‌خواهید حسابی به کوه و کمر بزنید به کارتان آید.

باتوجه کردن به این نکات و یک برنامه‌ریزی درست و اصولی می‌توانید از این نعمت خدادادی بهترین استفاده را برده و از زیبایی‌های فصلی ایران نهایت بهره را ببرید. پس تا هنوز فرصت است، برف‌ها بر زمین نشسته و هوا آلوده نشده دست به کار شوید و به فکر یک تفریح زمستانی زودرس باشید.