۰ نفر

کدام دادگاه می‌تواند گواهی انحصار وراثت صادر کند؟

۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۰:۲۵
کد خبر: 394864
کدام دادگاه می‌تواند گواهی انحصار وراثت صادر کند؟

مرجع صلاحیت دار جهت صدور گواهی دادگاهی است که آخرین محل سکونت متوفی بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  فارس، مرجع صلاحیت دار جهت صدور گواهی دادگاهی است که آخرین محل سکونت متوفی بوده است. مطابق با ماده ۲۰ قانون آیین دادرسی مدنی دعاوی راجع به ترکه متوفی در دادگاه محلی اقامه میشود که آخرین اقامتگاه متوفی در ایران، آن محل بوده واگر آخرین اقامتگاه متوفی معلوم نباشد رسیدگی در صلاحیت دادگاهی است که آخرین محل سکونت متوفی در ایران در حوزه ی آن بوده است.

نکته: چون صدور گواهی انحصار وراثت به شوراهای حل اختلاف واگذار شده به غیر از کلان شهر ها برای شروع به دادگاه مراجعه کنید و طبق دستور رئیس دادگستری به شورا ارجاع خواهد شد.

بنابراین اگر شخصی در طول مدت زندگی خود در شهرهای مختلفی سکونت داشته باشد و برای مثال آخرین محل سکونت وی اصفهان باشد، در صورت فوت دادگاه اصفهان صلاحیت صدور گواهی انحصار وراثت را خواهد داشت هر چند که شخص در شهر دیگری فوت نموده باشد یا اموال وی در نقطه دیگری قرار گرفته باشد.

ضمنا چناچه شخصی در شهر خرم‌آباد فوت کند و جهت دفن به موطن اولیه خود برگردد یا اینکه مثلا خانه‌ای در لرستان داشته و در آنجا سکونت دارد اما اهل یکی از شهرستان‌های استان لرستان باشد و در آن شهرستان دفن شود می‌تواند در آن شهرستان هم گواهی انحصار وراثت بگیرد.