۰ نفر

بزرگ‌ترین وسیله نجومی جهان تکمیل می‌شود

۲۱ آبان ۱۳۹۸، ۱:۵۵
کد خبر: 393895
بزرگ‌ترین وسیله نجومی جهان تکمیل می‌شود

دانشمندان چینی نمونه اولیه مرکز منطقه‌ای آرایه کیلومتر مربعی، بزرگ‌ترین وسیله نجومی جهان را توسعه داده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، دانشمندان چینی نمونه اولیه مرکز منطقه‌ای «آرایه کیلومتر مربعی»، بزرگ‌ترین وسیله نجومی جهان را توسعه داده‌اند.

آرایه کیلومتر مربعی (Square Kilometre Array) با نام اختصاری SKA پروژه‌ای شامل چندین رادیو تلسکوپ است که قرار است در استرالیا و آفریقای جنوبی ساخته شود. مجموع مساحت این پروژه در زمان تکمیل آن حدود یک کیلومتر مربع خواهد بود.

این آرایه در فرکانس‌های گسترده‌ای کار خواهد کرد و حساسیت آن ۵۰ برابر هر رادیوتلسکوپ دیگر در دنیاست، این مجموعه به ماشین‌های پردازش و محاسبه‌گر بسیار قوی نیاز دارد. این آرایه قادر به پایش آسمان با سرعت ده برابر بیشتر نسبت به پیش از خود خواهد بود.

یک تائو، رئیس این مرکز گفت: این نمونه اولیه که توسط رصدخانه نجوم شانگهای (SHAO) با پشتیبانی وزارت علوم و فناوری و آکادمی علوم چین ساخته شده است، به پیشرفت ساخت و بهره برداری از مرکز منطقه ای آینده SKA کمک خواهد کرد. 

مقاله‌ای با معرفی نمونه اولیه در جدیدترین شماره ژورنال دانشگاهی Nature Astronomy نیز منتشر شده است.

SKA بزرگترین و پیشرفته ترین تلسکوپ رادیویی است که تاکنون ساخته شده است؛ این سیگنال‌ها از طریق هزاران آنتن کوچک که بیش از 3 هزار کیلومتر در آن پخش می شوند، ترکیب می‌شوند تا یک تلسکوپ بزرگ غول پیکر را با یک منطقه جمع آوری تقریباً یک کیلومتر مربع شبیه سازی کنند.

آنتن‌ها در نیمکره جنوبی با ایستگاه های اصلی واقع در استرالیا غربی و آفریقای جنوبی نصب می‌شوند و بهترین منظره از راه شیری و کمترین تداخل فرکانس رادیویی را ارائه می‌دهند.

SKA قادر به تشخیص امواج رادیویی ضعیف از فضا با حساسیت حدود ۵۰ برابر بیشتر از سایر ابزارهای رادیویی موجود تا کنون ساخته شده، است.

دانشمندان از این ابر تلسکوپ برای بررسی تکامل جهان، درک ماهیت گرانش، کشف منشاء زندگی و منشاء میدان‌های مغناطیسی کیهانی و همچنین جستجوی تمدن فرازمینی استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود SKA پیشرفت‌های انقلابی را در مرزهای اصلی علوم طبیعی انجام دهد.

ساخت SKA قرار است از سال آینده آغاز شود و چین، یکی از اعضای مؤسس، در حال بررسی طرح مرکز منطقه  این کشور است که بستری را برای تحقیقات علمی چند رشته‌ای، پردازش عمیق داده‌ها در طولانی مدت ارائه  دهد.

پیش بینی می شود راه اندازی نمونه اولیه در سال ۲۰۲۰ انجام شود.