۰ نفر

هفته نفس گیر شهرها

۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۵۸
کد خبر: 393224
هفته نفس گیر شهرها

نیمه شمالی کشور ازجمله تهران، اصفهان، اراک، تبریز، کرج و قم طی هفته جاری، هر روز هوای آلوده‌تری خواهند داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، آلودگی تهران وارد چهارمین روز متوالی شد. آمارها نشان می‌دهد 13درصد روزهای امسال، آلوده بوده است. این نخستین موج آلودگی هوای پایدار تهران است که در شهر شاهد آن هستیم.

پایداری و کاهش کیفیت هوا در هفته‌ جاری در شهرهای نیمه‌شمالی کشور ازجمله تهران، اصفهان، اراک، تبریز، کرج و قم ادامه می‌یابد تا غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا همزمان در نیمی از کشور مشاهده شود.

امروز، شنبه 18آبان شمار روزهای آلوده امسال تهران به عدد 32رسیده. از ابتدای سال‌جاری تاکنون هوای تهران 25روز پاک، 177روز سالم، 31روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای همه بوده تا از 234روز گذشته از سال‌جاری، 13درصد روزها آلوده باشد. سکون هوا و افزایش تردد خودروهای آلاینده در سطح شهر در نیمه دوم سال باعث افزایش غلظت آلاینده‌ها و در پی آن آلودگی هوا در کلانشهرها می‌شود. در چنین شرایطی رو آوردن به وسایل نقلیه عمومی و پاک نظیر دوچرخه و موتوربرقی می‌تواند بهترین راه برای کاهش آلاینده‌های جوی باشد؛ ایده‌ای که پیروز حناچی، شهردار تهران از پاییز سال گذشته تا امروز دنبال کرده و برای کاهش آلودگی هوا، تنور سه‌شنبه‌های بدون خودرو را داغ کرده است.

چقدر آلودگی هوا؟

براساس اطلاعات رسیده از سیاهه انتشار آلاینده‌های تهران، هر روز 1300تن ذرات معلق و 500تن گازهای آلاینده در اتمسفر تهران پخش می‌شوند که اگر باد و باران جلوی آن را نگیرد، 1800تن انواع آلاینده‌های خطرناک اولیه در شهر حبس می‌شود و گاه تبدیل به آلاینده‌های ثانویه نیز می‌شوند. این حجم طی روزهای متوالی ضریب افزایشی می‌یابد. بدین‌ترتیب از روز چهارشنبه 15آبان تاکنون، بالغ بر 5هزار تن آلودگی در هوای شهر حبس شده و امشب این عدد از 7هزار عبور می‌کند. خبر نگران‌کننده اینکه شرایط پایداری جوی طی هفته جاری در تهران ادامه خواهد یافت و گزارش‌های هفتگی هواشناسی حکایت از غریبگی تهران با باد و باران طی روزهای پیش رو دارد. این خبر یعنی تمدید آلودگی هوا تا اطلاع ثانوی.

خطر برای گروه‌های حساس

نه‌تنها امروز که تا اطلاع ثانوی، افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. فعالیت طولانی یعنی فعالیت خارج از منزل که افراد به‌طور متناوب طی مدت چندین ساعت انجام می‌دهند و سبب می‌شود نفس‌کشیدن تا حدی سخت‌تر از حالت طبیعی صورت گیرد. فعالیت سنگین نیز هرگونه فعالیت شدید خارج از منزل است که سبب می‌شود نفس‌کشیدن به‌سختی صورت گیرد. یکی از نکات درخصوص وضعیت هوای تهران اینکه چرا گروه‌های حساس شاخص هشدار جداگانه‌ای دارند. سطح سلامتی و تنفسی این افراد نسبت به افراد بالغ و سالم در شرایط مخاطره‌آمیزتری قرار دارد و گروه‌های حساس همزمان با آلودگی هوا باید مراقب خود باشند چرا‌که با افزایش غلظت آلاینده‌ها خسارات جبران‌ناپذیر و حتی مرگ به سراغ آنها می‌آید. از طرفی افرادی که دارای ریه‌های حساسی هستند، اگر به‌مدت طولانی در معرض آلودگی هوا قرار گیرند، امکان ابتلای آنها به بیماری آسم به‌علت وجود ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون وجود دارد. در عین حال آلودگی هوا در دراز‌مدت باعث ایجاد بیماری قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی زودرس می‌شود و بیمارانی که دارای پیش‌زمینه‌های بیماری قلبی هستند، نباید در معرض این هوا قرار بگیرند. زنان باردار نیز اگر به‌مدت طولانی در معرض آلودگی هوا قرار گرفته باشند، ممکن است با زایمان زودرس یا سقط جنین روبه‌رو شوند. براساس یافته‌های پزشکی، سرطان ریه و بیماری‌های حاد تنفسی از دیگر مضراتی است که گروه‌های حساس درصورت قرار‌گرفتن طولانی‌مدت در هوای آلوده ممکن است دچار آن شوند.

پیش‌بینی هوای امروز

بنا بر پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، صبحگاه امروز (شنبه 18آبان) همزمان با افزایش حجم ترافیک در نخستین روز هفته، انتظار می‌رود بر غلظت آلاینده‌ها طی برخی ساعات صبحگاه افزوده شود که برقراری شرایط نامطلوب کیفیت هوا را در بیشتر مناطق شهر تهران به‌دنبال خواهد داشت. به‌تدریج با افزایش میزان ناپایداری جوی در طول روز همراه با وزش باد در برخی ساعات بعدازظهر، پراکندگی آلاینده‌ها دور از انتظار نیست اما در ساعات اوج ترافیک شامگاهی، غلظت ذرات معلق افزایش یافته و در مناطق پرتردد کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت.

اطلاعات مقایسه‌ای

تا امروز 48روز از پاییز 98 گذشته و طی این مدت هوای تهران 41روز سالم و 7روز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است. سال گذشته در مدت مشابه، هوای تهران 5روز هوای پاک و 43روز سالم داشته تا روند کاهش کیفیت هوای پاییزی تهران به وضوح قابل مشاهده باشد. البته هوا نسبت به سال‌96 بهتر بوده و کاملا مشابه سال‌95 دنبال می‌شود.