۰ نفر

٦ نکته ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبر: 391670
٦ نکته ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز

ازجمله نکاتی که مشترکان گاز در هنگام خرید و بکارگیری وسایل گازسوز باید مورد توجه قرار دهند، مرغوبیت این وسایل است. دستگاه‌های گازسوز و متعلقات آنها باید طبق استانداردهای ملی آن دستگاه ساخته شده باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، بعد از این‌که گاز به وسایل گازسوز رسید، مهمترین نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، عبارتند از:  

١- بررسی قطعات و اجزایی از وسایل گازسوز که گاز در آنها جریان دارد و اطمینان از این‌که هیچ‌گونه نشت گازی در این اجزا وجود ندارد و همه اجزا به خوبی کار می‌کنند.

٢- نکته دوم که بسیار حایز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد. سرنوشت گازهای تولیدی حاصل از احتراق است. آیا محفظه و کانالی وجود دارد تا محصولات احتراق را به خارج منتقل کند؟ درصورتی که اکسیژن به اندازه کافی وجود نداشته باشد، ناقص‌سوزی اتفاق می‌افتد که در این حالت شعله به رنگ زرد، نارنجی یا قرمز درمی‌آید. درچنین حالتی گاز حاصل از احتراق مونوکسیدکربن بوده که بسیار سمی و خطرناک است. مونوکسیدکربن گازی است بی‌رنگ، بدون بو و مزه که وزن مخصوص آن نزدیک به هوا است. مقدار کم آن باعث مشکلات تنفسی، سردرد و تحریک مخاط بینی می‌شود. درصورتی که غلظت این گاز در محیط افزایش یابد، باعث بیهوشی و مرگ خواهد شد. بنابراین باید محفظه و کانال مناسبی وجود داشته باشد تا گازهای حاصل از احتراق را به خارج از ساختمان و به فضای آزاد هدایت کند تا باعث مسمومیت و مرگ افراد نشود.

٣- ازجمله نکاتی که مشترکان گاز در هنگام خرید و بکارگیری وسایل گازسوز باید مورد توجه قرار دهند، مرغوبیت این وسایل است. دستگاه‌های گازسوز و متعلقات آنها باید طبق استانداردهای ملی آن دستگاه ساخته شده باشد. همچنین در نصب دستگاه‌های گازسوز باید بسیار دقت شود. نصب وسایل گازسوز فقط در محل‌های پیش‌بینی شده که هوای کافی برای سوختن گاز وجود دارد و توسط افراد صلاحیت‌دار مجاز است.

 ٤- مجهزبودن وسایل گازسوز به سیستم‌های ایمنی نقش بسزایی در کاهش خطرات ناشی از گاز طبیعی دارد. بنابراین باید از وسایل گازسوزی که مجهز به سیستم‌های ایمنی باشد، استفاده کرد؛ ازجمله سیستم‌های ایمنی به کاررفته در وسایل گازسوز ترموکوپل و پیلوت حساس به کاهش میزان اکسیژن هوا (ODS) است.

تا زمانی که شعله وجود داشته باشد و گرمای آن به محل اتصال دو فلز غیر هم‌جنس منتقل شود، در سر دیگر این فلز جریانی ایجاد می‌شود که نهایتا باعث بازشدن مسیر گاز و روشن‌ماندن شعله می‌شود اما درصورتی که شعله به صورت ناخواسته (در اثر کمبود اکسیژن، وزش باد یا در اجاق گازها به دلیل سرریزشدن موادغذایی روی شعله) خاموش شود، با سردشدن سنسور ترموکوپل جریان گاز قطع می‌شود تا از انتشار گاز در محیط و ایجاد آتش‌سوزی و انفجار جلوگیری شود.

سیستم ODS نیز نوعی سیستم ایمنی به‌ کاررفته در وسایل گازسوز است که بیشتر در بخاری‌های بدون دودکش کاربرد دارد. این سیستم براساس کاهش میزان اکسیژن هوای محیط کار می‌کند و به محض این‌که مقدار اکسیژن هوای محیط اطراف بخاری از ٢١ درجه سانتیگراد به ١٨ برسد، جریان گاز را قطع می‌کند تا بخاری خاموش شود و تا زمانی که میزان اکسیژن هوا به حد نرمال نرسیده باشد، از روشن‌شدن بخاری و وسیله گازسوز ممانعت می‌کند. لازم به ذکر است که کم‌شدن تنها یک‌درصد از اکسیژن هوا و ازدیاد گاز CO و CO٢ می‌تواند عوارضی چون حالت تهوع، سرگیجه و مسمومیت را به بار آورد.

٥- بعد از این‌که از مرغوبیت و استانداردبودن وسایل گازسوز اطمینان حاصل کردید و مطمئن شدید که تمام نکات ایمنی و استانداردهای لازم در ساخت وسایل گازسوز، محل نصب و تنظیم کارکردن آنها رعایت شده است، باید محصولات احتراق وسایل گازسوز را به وسیله دودکش به بیرون ساختمان هدایت کنیم.

٦ - معبری که محصولات احتراق برای خارج‌شدن از ساختمان از درون آن عبور می‌کنند، دودکش نام دارد. دودکش‌ها ازجمله مواردی است که بسیار حایز اهمیت هستند و عدم رعایت نکات ایمنی در مورد آنها خسارات جبران‌ناپذیری چون مسمومیت و مرگ را به دنبال دارد؛ زیرا تنها راه ارتباطی وسایل گازسوز با فضای خارج از ساختمان از طریق دودکش است. سوختن ناقص، تجمع گازهای مسموم‌کننده، گازگرفتگی و مسمومیت ازجمله مواردی است که در اثر فقدان دودکش مناسب برای وسایل گازسوز، گرفتگی دودکش و پدیده مکش معکوس در اثر عدم تهویه کافی در فضای اتاق روی می‌دهد. هرساله با شروع فصل سرما افراد بسیاری به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی مربوط به وسایل گازسوز و تجمع گازهای مسموم‌کننده دچار گازگرفتگی و مرگ می‌شوند.

نحوه استفاده صحیح از کرسی‌ برقی

با توجه به ذخایر عظیم نفت، گاز و سوخت‌های فسیلی در کشورمان استفاده سودمند از این نعمت‌های خداوندی روزبه‌روز فزونی می‌یابد و با اجرای پروژه‌های عظیم لوله‌کشی گاز شهرها تقریبا بیشتر مراکز صنعتی، تجاری، اداری و منازل مسکونی از گاز طبیعی بهره‌مند هستند. با وجود این، هنوز هم در برخی از موارد مشاهده می‌شود افراد از کرسی برقی برای گرمای منازل و اماکن خود استفاده می‌کنند. توجه به این توصیه‌ها برای بالابردن ضریب ایمنی استفاده از کرسی برقی مفید است.

١ - کرسی برقی استاندارد بخرید.

٢ - کرسی برقی را روی چهارپایه‌ای با ابعاد مناسب نصب کنید، به‌نحوی که لوازم قابل اشتعال اطراف با فاصله ایمنی و دور از حرارت آن قرار گیرد.

٣ - حفاظ توری روی المنت کرسی برقی را به هیچ‌وجه از آن جدا نکنید.

٤ - استفاده از سیم‌های نایلونی برای تأمین مدار برق کرسی غیرمجاز است. از کابل‌های مناسب و استاندارد استفاده کنید.

٥ – عبور دادن سیم برق کرسی از زیر تشک و لحاف غیر اصولی است و احتمال بروز آتش‌سوزی وجود دارد.

٦ – هرچند وقت یکبار سیم برق کرسی را از نظر پارگی و لهیدگی روکش آن کنترل و آزمایش کنید.

٧- توجه داشته باشید کرسی برقی محکم در محل خود نصب شود تا احتمال سقوط آن وجود نداشته باشد.

٨ – در صورت وصل‌کردن کرسی به برق و قطع فیوز، خطر اتصال کوتاه یا نشتی برق خواهد بود، لذا سریعا آن را به تعمیرکار مجرب ارجاع دهید.

٩– سعی کنید از پریزی مستقل برای تأمین برق این‌گونه وسائل استفاده کنید، زیرا استفاده از سه‌راهی و مانند آن غیر اصولی و ناایمن است.

١٠– هنگام خروج از منزل فراموش نشود حتما برق این‌گونه وسائل را قطع کنید.

١١- در صورت بروز هرگونه آتش‌سوزی فورا جریان برق را از کنتور قطع کنید و مراتب را به نیروهای امدادی  اطلاع دهید.