۰ نفر

چگونه از سالم‌بودن دودکش مطمئن شویم؟

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۲۴
کد خبر: 391667
چگونه از سالم‌بودن دودکش مطمئن شویم؟

دودکش مهم‌ترین نقش را در خوب سوختن و همچنین ایمنی وسایل ایفا می‌کند و شاید بتوان گفت یکی از ارکان اصلی ایمنی هر دستگاه حرارت‌زا سیستم دودکش آن است. به همین دلیل توجه به نکات مربوط به آن ضروری است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، قبل از استفاده از دستگاه حرارت‌زا مانند بخاری‌، آبگرمکن‌ و سیستم حرارت مرکزی، دودکش را نظافت کنید و از باز بودن مسیر آن مطمئن شوید. دودکش‌ در ناحیه منتهی به فضای باز باید مجهز به کلاهک باشد تا از افتادن اجسام داخل آن و همچنین کوران هوا در امان باشد. دودکش‌ در ناحیه منتهی به فضای باز باید کاملا محکم و مهارشده باشد تا بر اثر باد و طوفان جدا نشود و آسیب فیزیکی نبیند.

قطر دودکش‌ در ناحیه الحاق به وسیله و همچنین در فضای باز باید به صورت مستقیم و بی پیچ و خم نصب شود.

آزمایش (١): روش آزمایش عینی دودکش  

در این روش ابتدا وزنه‌ای نسبتا سنگین با حجم کوچک را به طنابی (با نخ مناسب) بلند وصل و از دهانه خروجی دودکش واقع در پشت بام آن را به طبقات پایین هدایت کنید. در صورت مشاهده وزنه در دودکش آپارتمان راه آن باز است و در غیر این‌صورت به هر طریق ممکن فورا و قبل از استفاده و روشن کردن هرگونه وسیله گازسوز راه دودکش را باز کنید.

آزمایش (٢): آزمایش دودکش قبل از وصل وسیله گازسوز

درِ دودکش نصب شده روی دیوار را بردارید. کبریت یا شمع را روشن کنید و در آستانه دهانه دودکش قرار دهید. در صورتی که زبانه شعله به سمت داخل دودکش متمایل شود نشان‌دهنده مکش مناسب دودکش است.

آزمایش (٣): دودکش سرد نشانه خطر

با نوک انگشت دودکش وسیله گازسوز روشن را لمس کنید. اگر سرد بود فورا وسیله گازسوز را خاموش و اشکال را رفع کنید. دودکش سرد زنگ خطری است که نشان می‌دهد گازهای سمی مربوط به وسیله گازسوز در حال انتشار در خانه شماست. برای حصول اطمینان می‌توانید این آزمایش را هرچند وقت یکبار تکرار کنید.

آزمایش نشت گاز  

١– با کف صابون از نشت نکردن گاز در اتصالات و محل بست‌ها مطمئن شوید و به هیچ‌وجه از کبریت یا شعله دیگری برای این منظور استفاده نکنید.

٢- حتما از سر شیلنگ شیاردار برنجی بلند و بست پهن لاستیک‌دار برای اتصال شیلنگ به شیر گاز استفاده کنید.

٣- شیلنگ وسیله گازسوز را از سوراخ‌های تیز کابینت عبور ندهید و در صورت اجبار، اطراف شیلنگ را با نوار پلاستیکی تقویت کنید.