۰ نفر

اقدام ضد‌محیط‌زیستی در احیای تالاب انزلی

۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۳۶
کد خبر: 391067
اقدام ضد‌محیط‌زیستی در احیای تالاب انزلی

طرح بایوجمی در تالاب انزلی سرطان‌زا و دارای خطرات محیط‌زیستی بود سازمان حفاظت محیط‌زیست بدون اخذ مجوز‌های لازم اقدام به اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی کرده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، دفاع غیرعلمی رئیس ســازمان حفــاظـت محیط‌زیست از طرح احیای تالاب انزلی و حذف رسوبات از این تالاب مهم کشور به روش بایوجمی، حالا داد دادستان انزلی را هم درآورده است و سیدرحمان سیدزاده، در واکنش به این اظهارنظر عیسی کلانتری که گفته بود، «توقیف طرح بایوجمی در تالاب انزلی بدون دلیل است» گفت: 600صفحه اسناد و مدارک همراه مقالات در این‌باره وجود دارد که عمده آنها به محیط‌زیست ارائه شده‌است.

طرح بایوجمی در تالاب انزلی که قرار بود با هدف زدودن رسوبات از این تالاب اجرا شود به‌دلیل استفاده از دی‌اکسید تیتانیوم و ایجاد آلودگی گسترده در آبزیان و آب تالاب از همان ابتدا با مخالفت جدی کارشناسان محیط‌زیست مواجه بود. اما سازمان حفاظت محیط‌زیست و رئیس آن سازمان بارها بر این طبل کوبیدند که مخالفت با این طرح بدون دلیل است و بیشتر جنبه سیاسی دارد. در حالی که اجرای بایوجمی در تالاب انزلی به گفته کارشناسان محیط‌زیست نه‌تنها آبزیان این تالاب را آلوده و تهدید می‌کند که سلامت یک‌میلیون حاشیه‌نشین را نیز که زندگی و معیشت‌شان وابسته به آبزیان تالاب انزلی است تهدید می‌کند.

مهم‌ترین نظریه کارشناسی در این ارتباط، سرطان‌زا بودن طرح بایوجمی در تالاب انزلی است که هنوز در هیچ نقطه از جهان آزمایش نشده و این برای نخستین‌بار است که سازمان حفاظت محیط‌زیست با برون‌سپاری این طرح به بخش خصوصی اقدام به احیای تالاب انزلی به روش بایوجمی و استفاده از دی‌اکسید‌تیتانیوم می‌کند.

دادستان انزلی با تکیه بر همین مستندات علمی بود که چندی پیش توقف طرح بایوجمی در تالاب انزلی را اعلام کرد و حالا پس از این سخن رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که گفته است متوقف کردن این طرح بی‌دلیل است، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست براساس اسناد ارائه شده به تمام ادله آگاهی دارد.

مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه دیروز به نقل از دادستان انزلی درخصوص توقف طرح بایوجمی در تالاب انزلی اعلام کرد: در جلسه کمیته مدیریت احیای تالاب انزلی مصوب شد مجری طرح، از ستاد نانوی کشور برای این ماده مجوز لازم را اخذ کند. این ستاد در ۴‌بند اعلام کرد این ماده استاندارد نیست و خطرات محیط‌زیستی برای منطقه دارد.

سیدرحمان سیدزاده گفت: تمام مدارک به محیط‌زیست ارسال شده است، اما این نهاد بدون اخذ مجوز لازم شروع به‌کار کرد. دادستان عمومی و انقلاب انزلی با بیان اینکه تعداد زیادی از اساتید دانشگاه شهید‌بهشتی و دانشگاه تهران مخالفت شدید خود را با اجرای این طرح اعلام کرده‌اند، گفت: از محیط‌زیست خواستیم مدارک این طرح را به دادستانی ارائه کنند، اما این نهاد به‌صورت گزینشی برخی از اسناد و مدارک را ارسال کرد.  وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا این طرح اجرا نشده است، گفت: سازمان بین‌المللی جایکا صراحتا اعلام کرد به‌هیچ‌وجه این طرح اجرا نشود، چراکه نه‌تنها باعث هدررفت هزینه بسیار خواهد شد، بلکه خطرات اکولوژیک و محیط‌زیستی هم ایجاد می‌کند که این موضوع نیز به اداره حفاظت محیط‌زیست استان ارسال و ابلاغ شد.

سیدزاده، درخصوص دلیل توقف طرح بایوجمی در تالاب انزلی گفت: ۳‌آزمایشگاه معتبر کشور به نانو بودن طرح اذعان داشتند. این درحالی است که ناظر و مجریان طرح در مصاحبه‌خود اعلام کرده بودند دغدغه دادستان و اساتید درصورتی که نانو باشد درباره سرطان‌زا بودن درست است و اینکه محیط‌زیست ادعا می‌کند ادله کافی به آنها ارائه نشده جای سؤال است. دادستان عمومی و انقلاب انزلی افزود: ستاد نانوی کشور از قوه قضاییه برای جلوگیری از اجرای طرح معروف به بایوجمی تقدیر کرده و صراحتا مخالفت خود را برای اجرای آن اعلام کرده است.