۰ نفر

نماینده رئیس قوه قضائیه؛

رسیدگی به جرایم سیاسی در هیأت منصفه امسال مطبوعات

۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۹:۰۳
کد خبر: 390740
رسیدگی به جرایم سیاسی در هیأت منصفه امسال مطبوعات

نماینده رئیس قوه قضائیه در تعیین اعضای هیأت منصفه سراسر کشور گفت: امسال رسیدگی به جرایم سیاسی در هیأت منصفه مطبوعات عملیاتی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، قاضی سراج نماینده رئیس قوه قضائیه در تعیین اعضای هیأت منصفه سراسر کشور گفت: آیت‌الله رئیسی بر اعمال اصل ۱۶۸ قانون اساسی که هم شامل مطبوعات و هم جرایم سیاسی می‌شود، تاکید داشتند لذا رسیدگی به جرایم سیاسی امسال در هیأت منصفه عملیاتی می‌شود.

وی در جلسه تقدیر از اعضای دوره پیشین هیأت منصفه مطبوعات و در تعیین اعضای هیأت منصفه سراسر کشور ضمن ابلاغ پیام سلام و تقدیر آیت‌الله رئیسی به حاضرین در جلسه گفت: الحمدالله در این دو سال مشکلی نداشتیم و هیأت منصفه در این مدت ۱۸۰ جلسه برگزار کرد.

نماینده رئیس قوه قضائیه در تعیین اعضای هیأت منصفه سراسر کشور با بیان اینکه ۱۱ هزار و ۹۰۰ نشریه مکتوب و دیجیتالی داریم، گفت: در دوره پیشین ۸۰ محکومیت و ۸۰ برائت داشتیم و در سایر موارد نیز تجدید وقت صورت گرفته است. همچنین اکثر قریب به اتفاق محکومیت‌ها جزای مالی بوده است در عین حال سعی می‌کنیم با گفت‌وگو در هیأت نظارت آمار را از این تعداد پایین‌تر بیاوریم.

سراج افزود: بنای ما این بوده است که یک نفر از هیأت نظارت در هیأت منصفه باشد و مطالبی که در هیأت نظارت مطرح می‌شود به اطلاع هیأت منصفه برسد خصوصا در مورد پرونده‌هایی که از هیأت نظارت به منصفه می‌آیند چرا که رابطه تنگاتنگ بین این دو هیأت اهمیت بسیاری دارد و این ارتباط باید ادامه یابد.

نماینده رئیس قوه قضائیه در تعیین اعضای هیأت منصفه سراسر کشور تصریح کرد: رئیس قوه قضائیه بر اعمال اصل ۱۶۸ قانون اساسی که شامل مطبوعات و جرایم سیاسی می‌شود تاکید دارد، لذا رسیدگی به جرایم سیاسی در هیأت منصفه امسال عملیاتی می‌شود و باید آمادگی بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: اکثر قاطع هیأت منصفه ابقا شده است و ما فقط ۵ تغییر در این حوزه داشتیم که جا دارد از آن ۵ نفر هم صمیمانه تشکر کنم، این ۵ نفر هیچ مشکلی نداشتند و همه وقت خود را در هیأت منصفه صرف کردند، اما ما بنا داریم در هر دوره ۴ تا ۵ نفر را تغییر دهیم تا در حوزه‌های بعدی افراد آموزش دیده بیشتری داشته باشیم. قطعا در دوره‌های بعدی از وجود این عزیزان استفاده خواهیم کرد.

سراج ضمن تشکر و قدردانی از زحمات آقای رحیمیان که زحمت ریاست دو ساله هیأت منصفه را برعهده داشت، گفت: نفر اول قوه قضائیه شخصا اصل ۱۶۸ قانون اساسی را مورد تاکید قرار داد و آن را مطرح کرد، لذا اعتقاد رئیس قوه قضائیه به هیأت منصفه بسیار بالاست و اختیارات هیأت منصفه را توسعه داده‌اند.

پس از پایان اظهارات سراج نماینده رئیس قوه قضائیه در تعیین اعضای هیأت منصفه سراسر کشور، برخی از اعضای حاضر در جلسه نقطه‌نظرات و مطالب خود را مطرح کردند.