۰ نفر

اطلاعیه دادستانی تهران در خصوص توقیف فیلم خانه پدری

۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۸:۳۲
کد خبر: 390737
اطلاعیه دادستانی تهران در خصوص توقیف فیلم خانه پدری

دادسرای عمومی و انقلاب تهران در خصوص توقیف فیلم خانه پدری اطلاعیه‌ای صادر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران در خصوص توقیف فیلم خانه پدری اطلاعیه‌ای را بدین شرح صادر کرد.

در بخشی از این اطلاعیه دادسرای تهران در خصوص توقیف فیلم خانه پدری آمده است. علیرغم اینکه مقرر شده بود که این فیلم مورد اصلاح و بازسازی قرار گیرد ولی در این خصوص اقدام اصلاحی انجام نگرفته.

بنابراین اطلاعیه، حسب دستور دادستانی علاوه بر جلو گیری از پخش فیلم مذکور،کلیه مرتکبین و مقصرین نیر تحت تعقیب قانونی قرار گرفتند.

منتقدان و اهالی سینما نیز تاکید کرد‌ه‌اند که فیلم با نسخه اصلی تفاوتی نداشته و اصلاحات وارد شده در نسخه جدید فیلم اعمال نشده است.

***آذین: نسخه قبل و بعد از اصلاحیه خانه پدری را تماشا کردم؛ اصلاحات انجام نشده است

جبار آذین منتقد برجسته سینما پیرامون توقیف دوباره فیلم خانه پدری گفت: من هر دو نسخه جشنواره فیلم فجر و نسخه جدید اکران را تماشا کرده ام، در نسخه اصلاح شده خانه پدری مقداری از صحنه های خشونت کم شده بود اما به طور کامل حذف نشده و همچنان صحنه‌های خشونت در ابتدای فیلم اصلاح شده وجود داشت. 

وی با تاکید بر اهمیت مخاطب در سینما اضافه کرد: اصل قضیه به این بر می‌گردد که در مبنا وقتی کارگردان مخاطب خود را مردم می‌داند باید براساس نگاه، سلیقه و احترام به فرهنگ جامعه دست به تولید آثار هنری بزند. 

این منتقد سینما «خانه پدری» را تلخ و سیاه دانست و اظهار کرد: لذا هرگونه کم توجهی به فرهنگ و ادبیات و باورهای مردم در آثار هنری از قبیل سینما می تواند باعث ایجاد ناراحتی و تنش شود، فیلم خانه پدری ساخته کیانوش عیاری از نظر من یک اثر تلخ و سیاه سینمایی است.

وی افزود: متاسفانه نه تنها به دلیل تلخ و سیاه بودن موضوع فیلم بلکه به دلیل نگاه کارگردان پرداخت مضامین فیلم نیز کاملاً تلخ و سیاه صورت گرفته بود، چرا که نمایش صحنه قتل و دفن دختر خانواده به نام ملوک می توانست نمایشی تر و هنرمندانه تر اتفاق بیفتد. 

***الوند: قرار بود ۱۷ دقیقه از فیلم «خانه پدری» حذف شود

سیروس الوند کارگردان سینما  پیرامون فیلم سینمایی خانه پدری ساخته کیانوش عیاری گفت: من نسخه اولیه خانه پدری که در جشنواره فیلم فجر اکران شد را دیدم اما نسخه جدید را مشاهده نکرده‌ام.

وی درباره صحبت‌های صورت گرفته در زمان اکران اولیه خانه پدری اظهار کرد: من در زمان اکران خانه پدرى در جشنواره فیلم فجر رئیس کانون کارگردانان سینما بودم و در آن زمان تصمیم ابتدایى ما بر این بود که ١٧ دقیقه از فیلم خانه پدرى باید حذف شود اما کیانوش عیارى زیر بار ١٧ دقیقه این اصلاحیه نرفت.

همچنین، حجت‌الاسلام احمد سالک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به توقیف فیلم «خانه پدری» و ضعف شورای نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در این حوزه، گفت: مسئولیت وزارت فرهنگ در هدایت فیلم، نمایشنامه، کتاب و ده‌ها محصول فرهنگی قابل اهمیت است و باید این نظارت یک نظارت پرتوان و قدرتمند و بروز باشد یعنی نمی‌شود این وزارتخانه و دستگاه‌های ناظر آن به راحتی از بار اینگونه مواردشانه خالی کنند در فیلم خانه پدری حتی اصلاحات وزارت ارشاد هم اعمال نشده و فیلم بدون اصلاح اکران شده است باید مشخص شود این رویه چطور اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: بنده نمی‌گویم که مسئولین ناظر وزارت فرهنگ، نظارتی بر فیلم خانه پدری نداشته‌اند، اما شاید این نظارت، نظارت کافی و مکفی نبوده تا اصول و ارزش‌های فرهنگی پیگیری شود و اصولا وقتی تحت اینگونه حرکات این قبیل فیلم‌ها اکران می‌شود این مسائل نشان از ضعف دستگاه نظارت و ارزشیابی بر فیلم‌ها دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان داشت: قطعا این مسئله در اولین جلسه کمیسیون فرهنگی پس از تعطیلات مورد بررسی قرار خواهد گرفت و وزیر فرهنگ و دستگاه‌های ذیربط آن باید جوابگوی ضعف در نظارت فیلم «خانه پدری» باشند.