۰ نفر

جغرافیای بارش‌ تا پایان هفته

۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۴۷
کد خبر: 390326
جغرافیای بارش‌ تا پایان هفته

وضعیت مساعد بارندگی ها در سال آبی گذشته، باعث شد ایران از دوره 10ساله خشکسالی خارج شود و امیدها برای ورود به دوره ترسالی قوت بگیرد. البته برای تأیید ورود کشور به دوره ترسالی، باید وضعیت مساعد بارندگی های سال آبی گذشته، در سال آبی99-98 نیز تکرار شود؛ هرچند حتی با تأیید ترسالی نیز نمی‌توان انتظار داشت مشکلات کم آبی کشور در کوتاه‌مدت برطرف شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  تا اینجای کار، آمارها از کاهش نسبی بارش‌های جوی در مقایسه با سال قبل حکایت دارند؛ به‌گونه ای که براساس اطلاعات منتشر شده دفتر مطالعات منابع آب ایران، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، یعنی از اول مهر 98تا شامگاه 2آبان، میانگین ارتفاع ریزش‌های جوی در کل کشور به 10.3میلی‌متر رسیده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 9درصد کاهش نشان می دهد. البته هنوز این میزان بارندگی نسبت به میانگین بارندگی‌های دوره 11ساله 20درصد و نسبت به میانگین بارش نیم قرن اخیر 23درصد بالاتر است و با توجه به اینکه کارشناسان هواشناسی نیز از تداوم پربارشی در پاییز خبر می‌دهند، می‌توان به وقوع دوباره ترسالی امیدوار بود.

انتظار برای آبان پرباران

پیش‌بینی‌های کارشناسی از تداوم روند پربارش در سال آبی جاری  دارد، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی  گفت: بارش‌ها در آبان‌ماه امسال قدری بالاتر از نرمال پیش‌بینی شده و بعدازظهر امروز، شنبه و فردا، یکشنبه بیشترین بارش‌ها را خواهیم داشت.

او استان‌های دارای بیشترین بارش را استان‌های شمال غرب، غرب، مرکزی، و برخی استان‌های جنوب غرب اعلام کرد و افزود: در این زمینه اطلاعیه‌ها و اخطار‌های لازم صادر شده و انتظار می‌رود مدیریت لازم در زمینه جلوگیری ازاین  بحران صورت گیرد.

استان‌های پرباران

به گفته صادق ضیاییان، روز شنبه استان لرستان شاهد بیشترین حجم بارش‌ها خواهد بود و شمال شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، غرب استان اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و شمال استان‌ بوشهر نیز بارش‌هایی بیش از حد نرمال را تجربه خواهند کرد که در برخی مناطق به بالای 50میلی‌متر می‌رسد.

در روز یکشنبه نیز بیشترین شدت بارش‌ها در استان لرستان، خوزستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، شمال بوشهر و جزایر شمال خلیج‌فارس خواهد بود که بارش در برخی نقاط به بالای 60میلی‌متر خواهد رسید.

مناطق شمالی استان مرکزی نیز در این روز بارشی تا بالای 30میلی‌متر را تجربه می‌کنند.مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی، بالا آمدن سطح رودخانه‌ها و وقوع صاعقه به‌ویژه در استان‌های جنوبی را به‌دنبال بارش‌های شدید این دو روز، پدیده‌هایی قابل انتظار دانست.

بارش برف از یکشنبه

او اضافه کرد: بعد از روز یکشنبه با ورود هوای سرد، در مناطق کوهستانی البرز مرکزی، رگبار باران و بارش برف مورد انتظار است و استان‌های البرز، تهران و قزوین در ارتفاعات شاهد بارش برف خواهند بود.

او تأکید کرد: در این مدت جاده‌های کوهستانی استان‌های تهران، قزوین و البرز دچار مشکلات تردد خواهند بود که لازم است برای پیشگیری از بحرانی شدن راهداری، شرایط تمهیدات لازم را اتخاذ کند.

 ضیاییان همچنین از ادامه بارش‌ها به‌صورت متناوب در این هفته خبر داد و افزود: بارش‌ها در نقاط مختلف ایران تا پایان هفته به‌صورت متناوب ادامه دارد و به‌ویژه در غرب، شمال غرب و مناطق مرکزی کشور بارش‌های پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

کم‌بارشی در زمستان

رئیس مرکز پایش خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی هم گفت: پیش‌بینی می‌شود پس از بارش‌های نسبتا خوب آبان، طی آذر و دی بارندگی‌ها به زیر حد نرمال تقلیل یابد.

 احد وظیفه بارش‌های آبان‌ماه را در غالب مناطق کشور به نسبت خوب، نرمال و در برخی نقاط فراتر از نرمال اعلام کرد و افزود: در این مدت اغلب نقاط ایران بارندگی‌های خوبی را تجربه می‌کنند و این شرایط در همه استان‌های کشور با تغییرات جزئی حاکم است اما پس از آبان‌ماه کاهش بارش را خواهیم داشت و پیش‌بینی می‌شود دمای کلی کشور تا یک درجه بالای نرمال افزایش یابد.

الگوی کاهش بارش

رئیس مرکز پایش خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره الگوی کاهش بارش در ایران گفت: درآذرماه امسال، در کل کشور و به‌ویژه در نواحی جنوب، جنوب غرب، منطقه غرب کشور و تهران کاهش محسوس بارش‌ها را انتظار داریم.

وظیفه، اظهارنظر قطعی درخصوص بارندگی‌ در زمستان و بهار را به آینده موکول کرد و افزود: درباره ادامه سال آبی از حالا اظهارنظر قطعی نمی‌توان داشت اما انتظار می‌رود روند کم‌بارشی در زمستان نیز ادامه یابد. او برلزوم اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از وقوع شرایط غیرقابل کنترل با بارش‌های روزهای اخیر تأکید کرد و افزود: در روزهای آینده به‌ویژه در استان‌های شمال و غرب کشور وقوع سیلاب پیش‌بینی می‌شود و اگر اقدامات کنترلی انجام نشود مناطق شهری در تله سیلاب گرفتار می‌شوند.